• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Vi träffas i München, lördag kl. 5 på eftermiddagen.

Hej alla, jag tycker det här Träffar-forumet passar bra för tråden, av två anledningar:
1. Vi att kommer att träffas på midsommarlördag.
2. Alla vi hoppas på rätt många träffar mot det andra laget.

0,1020,648873,00.jpg

Kung Fu eller fotboll?

Läs i det här forumet vad tyskarna förväntar sig av spelet mot det svenska fotbollslaget.

Med många vänliga hälsningar från ett fotbollsgalet land,
/Eder Georg som egentligen är totalt fotbollsointresserad men som ändå inte kunde låta bli att börja den här tråden :)

P.S.: Igår kväll upplystes jag först tio i sex av en postbetjänt att det stod 3:0, jag hade inte följt spelet. Men eftersom hennes ansikte inte sken upp när hon sa det, frågade jag lite försiktigt: Jaha, tre-noll, jaja...för...oss? Förmodligen trodde hon senast då att jag var världens mest oinformerade människa.

P.P.S.: Bruno är fortfarande på fri fot!!
 
Jag vet inte, Georg. Jag tänker då inte träffas i München på midsommardan. Då finns det viktigare saker att syssla med. Eftersom ni tyskar inte förstått storheten med midsommar, måste vi stackars utlandssvenskar ta igen hela midsommarafton dan efter...








Det betyder dubbla portioner potatis, en jedrans massa sill och 2 nubbar!!! Åsså jordgubbar.

Inte kan man se på fotboll, när det vankas ovanstående mat å dryck!?

/Håkan

Edit:
Märks det jag är vm-ointresserad? Cyklade hem från jobbet ca 15 min efter avslut Tyskland-Ecuador. Fullt av vrålande mongon, viftandes med flagger, på stan. Irriterande
[Ändrat av Håkan K 2006-06-21 kl 10:21]
 
Är du också fotbollsointresserad, Håkan?? Förmodligen är vi totalt orepresentativa om man tror massmedia.
Håller med, midsommar är klart större. Vi kommer att ha en stor fest här på institutionen.

Mongon? Har ni mongoliska gästarbetare där borta i B.? Det är ju underligt. Förmodligen en sådan konstig EU-grej, re-integration eller vad det nu kallas för.Men kul att dem hejade på Tyskland, de också, va! Hur gick det för dig med att hålla flaggan och cykla samtidigt? F'låt, jag glömde ju att du är fotbollsointresserad. ;)
 
Fotboll är ingen idrott, det är en knäsjukdom

"Fotboll är ingen idrott, det är en knäsjukdom”
Citat av framlidne ortopedprofessorn Olof Lindahl i Linköping på 70 talet. Med reservation för minnesfel.

OT:Tur att man råkar heta Brune och inte Bruno.

Per Brune
 
Tänkt att det skulle bli just svenskarnas lott att eliminera Tyskarna frân deras eget VM, och pà sà vis fà revanch pà VM 1974. Hoppas de (Krautsen) kan ta det pà ett sportsamannamássigt vis!

74z_schweden_maier_im_regen.JPG

WM 1974 BRD - Schweden 4:2
Sepp Maier im Dauerregen von Düsseldorf.

Nu när jag skriver detta márker jag att Tyskarna ju som sagt hade VM hemma för enbart 32 âr sedan.. vad är detta för oráttvisa? Georg?
 
MEN! Varför har ni stora trevliga midsommarfirandes i München? Det är ju helt fel plats! Dresden vore mycket bättre...

/isa (i dresden)
 
sachsaren; sa:
Mongon? Har ni mongoliska gästarbetare där borta i B.? Det är ju underligt. Förmodligen en sådan konstig EU-grej, re-integration eller vad det nu kallas för.
Mongo = pucko

Antar att ni inte har såna, där borta i Zonen... :)
sachsaren; sa:
Hur gick det för dig med att hålla flaggan och cykla samtidigt?
Jäkla jobbigt var det... å samtidigt skråla DEEUUUTSCHHHHLAAAAAND å med en Beck's i andra handen och en back på pakethållaren. Inte lätt, minsann. :)

/Håkan
 
isaflisa; sa:
MEN! Varför har ni stora trevliga midsommarfirandes i München? Det är ju helt fel plats! Dresden vore mycket bättre...

/isa (i dresden)
Hallo Frau Volt,

vi firar inte i München, snarare i norr, på östra resp västra sidan av den fd muren.

/Håkan
 
Hur vi fick vm:et

isaflisa; sa:
MEN! Varför har ni stora trevliga midsommarfirandes i München? Det är ju helt fel plats! Dresden vore mycket bättre...

/isa (i dresden)

Nej nej, du måste ha missförstått mig, isaflisa. Jag är uppe vid kusten i f.d. svensk-Pommern och har bortsett från en mkt snabb passage på autobahn aldrig någonsin varit i München.
Men Dresden känner jag mycket väl, se mitt forumnamn.

@Malindo: Det finns en stor tysk Satire-Magazin som heter Titanic. De skickade en ytterst dumdristig och klumpig mutnings-fax till FIFA-exekutivkomitee-medlemmarna Chung Jong-Moon (Südkorea), Jack A. Warner (Trinidad och Tobago), Ricardo Teixeira (Brasilien), Abdullah Al-Dabal (Saudi-Arabien), Ismail Bhamjee (Botswana), Charles Dempsey (Nyaseeland) och Chuck Blazer (USA).
Det var den 5 juli 2000 på kvällen, bara några timmar innan FIFA-juryn slutgiltigt skulle spika vem som får VM:et.

Faxens originaltext (utdrag):
in this difficult situation, Germany would like to emphasize the urgency of its appeal to hold the World Cup 2006 in Germany.
Let me come straight to the point:
In appreciation of your support we would like to offer you a small gift for your vote in favor of Germany:
A fine basket with specialties from the black forest, including some really good sausages, ham and -- hold on to your seat -- a wonderful KuKuClock!
And a beer mug, too! Do we leave you any choice?
We trust in the wisdom of your decision tomorrow,
sincerly yours
Martin Sonneborn
Secretary TDES
(WM 2006 initiative)


Martin Sonneborn var då Titanic-chefredaktör och han gjorde det verkligen!

Faktum är att Tyskland vann VM:et med 12:11 röster och faktum är att Charles Dempsey som var bland fax-mottagarna avstod från att rösta. Han hade hela tiden tyckt att lobby-trycket från alla håll och sidor var krävande och jobbigt och sa efteråt: "This final fax broke my neck". Tydligen hade han inte fattat att det var ett skämt. Hursomhelst, det är så det hänger ihop.
Hur regerade den tyska offentligheten? BILD-tidningen startade en hetskampagn mot Titanic och DFB (Deutscher Fußballbund) hotade med en skadestådsrättegång om 600 miljoner DM. Sonneborn fick krypa till korset och undertecknade att inte upprepa sådant.
Fy för humorlösa tyskar som tycker att ett sådant renodlat härligt skämt är fosterlandsförräderi! De har inte fattat någonting!
Titanic har samlat BILD-läsarnas hatiska telefonpåringningar i deras redaktion och gjort en cd av de bästa. :)
Sonneborn har slutat som chefredaktör, skrivit en framgångsrik bok om händelserna och reser genom landet och håller föredrag. Och säljer sin bok.

Läs mer om det:
http://de.wikipedia.org/wiki/Titanic_(Magazin)
http://de.wikipedia.org/wiki/Wie_Titanic_einmal_die_Fußball-WM_2006_nach_Deutschland_holte
http://www.spiegel.de/kultur/gesellschaft/0,1518,385635,00.html

[edit: rättat stavningsfel]
[Ändrat av sachsaren 2006-06-21 kl 13:03]
 
Håkan K; sa:
sachsaren; sa:
Mongon? Har ni mongoliska gästarbetare där borta i B.? Det är ju underligt. Förmodligen en sådan konstig EU-grej, re-integration eller vad det nu kallas för.
Mongo = pucko

Antar att ni inte har såna, där borta i Zonen... :)
[...]
/Håkan

Håkke, jag känner till begreppet mongo. Jag låtsades bara vara okunnig för att få läsa just din förklaring. ;)
Den optionen har man bara om svenska inte är ens modersmål.
Jag var nyfiken på vad du trodde: om jag verkligen hade totalt missförstått dig och verkligen höll på att tro att ni har mongoliska gästarbetare. Eller om du fattade att jag bara drev med dig. ;)
Jodå, vi har gott om puckon i de här trakterna. Jag gillar bara inte att beteckna dem som mongon. Det är orättvist mot förståndshandikappade.

/p.c.-Jojje
:cool:
 
isaflisa; sa:
alltså, en Frau Volt är jag då rakt inte... snarare en vilsen smålänning...
Det är du inte ensam om... :)

sachsaren; sa:
Håkke, jag känner till begreppet mongo. Jag låtsades bara vara okunnig för att få läsa just din förklaring. ;)
Den optionen har man bara om svenska inte är ens modersmål. Jag var nyfiken på vad du trodde: om jag verkligen hade totalt missförstått dig och verkligen höll på att tro att ni har mongoliska gästarbetare. Eller om du fattade att jag bara drev med dig. ;)
Georg, min gode vän, jag hade det på känn... :)

sachsaren; sa:
Jodå, vi har gott om puckon i de här trakterna. Jag gillar bara inte att beteckna dem som mongon. Det är orättvist mot förståndshandikappade.
Du har rätt, även jag tycker inte det är passande att kalla vare sig mongolier eller männsikor med Downs syndrom för mongo.

/Håkan
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...