• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Vi träffas i München, lördag kl. 5 på eftermiddagen.

Jaja själv så drar jag till Danmark och firar Sankt Hans dag. Bränna häxor på bål är mycket roligare än att dansa runt stången (snapsen ingår i båda firandena).

Själva lördagskvällen räknar jag med att hitta en dansk pub i Köpenhamn med storbilds-TV.

Christian
 
"Fans från Älgistan.
Bland alla färgglada vågor som har kommit över huvudstaden de senaste två veckorna, har den svenska vågen varit den trevligaste. Fastän deras elva kickande landsmän ibland rummsade över gräsmattan som fullpackade IKEA-hyllor, har fansen i gul och fr.a. blå alltid varit på lagom bra humör.
[...]
Om han dricker för mycket, och det är i princip dagligen fallet utanför Sverige, kräks han inte mitt på trottaren, utan artigt i planteringens bakre rabatter. Sådant kan man inte alltid säga om britterna.
[...]
På stadion ropar svensken gärna och högljutt "Heja Sverige", det låter ungefär som "He, ihr Zwerge" [He, era dvärgar]...
Att svensken gäller som Nordeuropas brasilianer kan bara bero på att de andra skandinavierna är annu mer sansade. Vår Silvias undersåtar är höginkomsttagare. Det ser man på pantbeteendet på stadion.
Svensken tänker: "Heja, 4,50 euro för en dryck som smakar lika lite öl som skräpet hemma - det är billigt.[...]" Att priset innehåller 1 euro pant, undgår honom.

Vari skiljer sig tyskar och svenskar på stadion?
I pausen har svensken händerna fria och går och pinkar. Tysken har staplat svenskarnas bortkastade muggar och går och kasserar panten vid öldisken.
Synd att ni svenskar blir utslagna. Vi kommer verkligen att sakna er.
Argentiniaren kommer säkert att lämna in sin pantmugg."

http://www.spiegel.de/sport/fussball/0,1518,423349,00.html

Det där kåseriet var lite småroligt att läsa, tyckte jag.
Spelet idag är hittills det enda inom vm:et som jag kommer att titta på.
Har läst era nättidningar lite grand, fotbollshysterien verkar vara betydligt mindre än här i landet.
Det blir också synligt genom att den här tråden inte alls har blivit så pass uppjagad som jag trodde i början. ;)

Hur resultat än måtte bli, riktigt begeistrad kan jag inte vara, det vet jag redan nu. Konstig stämning.

Lycka till!
 
Nu vrålar de där ute: DEEEEEEUTSCHLAND.

Uff! Vad var det?

Jag såg spelet på videodisplayn på torget, mitt i tyska fanblocket, mitt i förorternas församlade mobb. Motbjudande, kan jag säga.
Sedan tänkte jag, va fan, jag har ju sjukförsäkring, reservglasögonen ligger hemma, polisen står inom synhåll: nu börjar jag heja på Sverige! Dags att visa vad man står för.
Men det var ju inte mycket att heja för. Hade de bly i benen? Va? Inte ens ett hedersmål mot de där självgoda skägglösa tyska ynglingarna!
Det var inte roligt.
 
Jag måste erkänna, jag såg inte matchen. Min son var med i en miniplayback show i byn där vi hade den vart 4 år återkommande byfesten. Det hade prioritet. Jag hade dock onda aningar redan på förmiddagen. Ty i tysk TV meddelades att deras 'Bundeself' skulle spela mot TRE KRONOR.
 
Jag màste tyvárr erkanna att jag sâg matchen.. inget kul alls.. visserligen var utvisningen av svensken allt annat än solklar, men sà var áven straffen.. hur som helst, svenskarna förlorade ráttvist. Tur att man har Spanien kvar att hàlla pà!
 
Malindo; sa:
Tur att man har Spanien kvar att hàlla pà!

Håkan K; sa:
Å ja, då? Heja Tyskland? :(
/Håkan

Inga, utom (möjligtvis) Tyskarna själva brukade heja på tyskarna. Oavsett resultat har tyskarna vunnit nått. För första gånge på länge vågar de visa en nationalstolthet som bygger på glädje. De är det väl värda.

För övrigt konataterar jag att en final mellan Spanien och Schweiz är möjlig. Hopp Schweiz :)
 
MW; sa:
Inga, utom (möjligtvis) Tyskarna själva brukade heja på tyskarna. (---)
För övrigt konataterar jag att en final mellan Spanien och Schweiz är möjlig. Hopp Schweiz :)

Helt korrekt; man skulle tom kunna gâ sâ lângt som att pàstâ att de flesta, utom Tyskarna, vanligtvis brukar hoppas pà att Tyskarna ska förlora. Trots denna världsomspánnande gemensamma önskan, och trots trist och fjösigt lir, har Tyskarna alltid pà nât jäkla sátt lyckats masa sig vidare till 1/8. 1/4, 1/2 och final, samt ofta vunnit denna. Why?

Hoppas ocksâ pà final Spanien - Schweiz. Min schweiziska agent lovade mig att bjussa mig pà en stor tysk öl om Sverige lyckades slà ut tysken, men sà blev det ju som bekannt inte.
 
Malindo; sa:
Helt korrekt; man skulle tom kunna gâ sâ lângt som att pàstâ att de flesta, utom Tyskarna, vanligtvis brukar hoppas pà att Tyskarna ska förlora. Trots denna världsomspánnande gemensamma önskan, och trots trist och fjösigt lir, har Tyskarna alltid pà nât jäkla sátt lyckats masa sig vidare till 1/8. 1/4, 1/2 och final, samt ofta vunnit denna. Why?

Vet inte, men för att få in lite anknytning till alpinism citerar jag från Hans Wennersträms alpina sidor (http://www3.utsidan.se/hansw/donw.htm) i vilka han berättar om en orginell engelsk bergsbestigare (Don Whillans).

"Don Whillans deltog i den europeiska Everestexpeditionen 1972. Stämningen var inte den bästa mellan de olika nationaliteterna, ingen ville bära eftersom alla ville spara sig till en eventuell toppbestigning. Tyska klättrare uppfattade på radion att de hade blivit världsmästare i fotboll genom att besegra England. Konversationen påstås ha varit. "Det verkar som om vi har besegrat er i er nationalsport", sa en stolt tysk till Don. Efter en minimal paus svarade Don, "Aye lad, and we’ve beaten you at yours, twice.” "
 
MW; sa:
Malindo; sa:
Helt korrekt; man skulle tom kunna gâ sâ lângt som att pàstâ att de flesta, utom Tyskarna, vanligtvis brukar hoppas pà att Tyskarna ska förlora. Trots denna världsomspánnande gemensamma önskan, och trots trist och fjösigt lir, har Tyskarna alltid pà nât jäkla sátt lyckats masa sig vidare till 1/8. 1/4, 1/2 och final, samt ofta vunnit denna. Why?

Vet inte, men för att få in lite anknytning till alpinism citerar jag från Hans Wennersträms alpina sidor (http://www3.utsidan.se/hansw/donw.htm) i vilka han berättar om en orginell engelsk bergsbestigare (Don Whillans).

"Don Whillans deltog i den europeiska Everestexpeditionen 1972. Stämningen var inte den bästa mellan de olika nationaliteterna, ingen ville bära eftersom alla ville spara sig till en eventuell toppbestigning. Tyska klättrare uppfattade på radion att de hade blivit världsmästare i fotboll genom att besegra England. Konversationen påstås ha varit. "Det verkar som om vi har besegrat er i er nationalsport", sa en stolt tysk till Don. Efter en minimal paus svarade Don, "Aye lad, and we’ve beaten you at yours, twice.” "

Herregud, kriget!!!
Förr eller senare måste varje diskussion hamna där, eller? Fy sjutton. Hela världen verkar betrakta fotboll som idrott, bara engelsmännen ser det hela som ett jävla KRIG! Tydligen också deras hooliganer. Senast i förrgår kväll.
Dessutom smått otroligt att just precis en av världens mest aggressiva folk som har underkastat halva världen och rövat ihop ett jättelikt imperium skäller ut grannfolket för aggressivitet och militarism. Detta är hyckleriets ensamma topp.
Fy för sådana ideologiska tvångs-runknissar som Whillans som inte kan acceptera ett idrottsnederlag. Han hade kunnat le och gratulera. Tänk om han hade gjort det!

Det är liksom en underavdelning till Jante-lagen: Vad du, Tysken, än gör eller håller på med eller hur du än beter dig eller hur många generationer än må ligga mellan dig och Deutsche Wehrmacht -- du skall inte tro att du slipper undan vårt krigssvammel och våra nazistereotyper.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.