Vi metar för lite

Jag tror titeln är stulen rakt ifrån Lausviks blogg.
Jag var och köpte lite nya flöten och annat för att vara lite bättre rustad för olika förhållanden av mete. Skulle bara köpt något flöte för 3 eller 4 gram också.

Och så blev det två drag som fångade fiskaren under besöket i butiken.

Främst ska det metas på kusten efter öring. Men hoppas på ”bifångster” i form av sik och makrill bland annat.
 

Bilagor

  • 8ECADE48-FEFF-47C1-AFF8-F0689DE86C58.jpeg
    8ECADE48-FEFF-47C1-AFF8-F0689DE86C58.jpeg
    1.1 MB · Visningar: 264
I vintras så var jag på Gran Canaria några dagar och fiskade. Alla jag såg fiska då metade. Det verkade vara en rätt stor grej där. Det fanns en del statyer som avbildade dessa fiskare i stan.
 

Bilagor

  • 8B5E20EE-923B-49C6-A56B-61DDF6E1D11C.jpeg
    8B5E20EE-923B-49C6-A56B-61DDF6E1D11C.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 187
Två länkar som lite lätt behandlar mete efter havsöring:
 
Hittade det här senare idag. Toppknutet 3 meter, ihopfällt 44 cm. 149 kr.
Så nu har jag ett toppknutet metspö igen. Och det var lika kul att fiska med som jag kom ihåg det. En snabb sväng vid ån och två små abborrar blev det.

Toppknutet går att använda till stor fisk också om jag inte har helt fel. Används det inte till tonfisk till och med?
En film ifrån Japan där ett litet toppknutet används för betesfisk som används med ett aningens grövre toppknutet:
 

Bilagor

  • D8A793A7-1490-48EA-94CC-D2D63965A216.jpeg
    D8A793A7-1490-48EA-94CC-D2D63965A216.jpeg
    609.4 KB · Visningar: 182
Detta har jag sagt i ganska många trådar nu. Efter att ha bott utomlands I ett land där fisket i stort sett består i fly fishing, coarse fishing samt sea fishing (varav två är mete) så kan jag bara hålla med. Mete är extremt effektivt för de flesta arter. Speciellt i havet.
 
Jag har en rigg jag använder till flötmete efter HÖ, där jag har ett flöte med en nedåtgående tafs som är blyad, jag använder wagglers, eller egentligen är det bara ett hemmagjort flöte av vassstrå, mitt på den tafsen har jag gjort en fiskarögla (dropper loop knot), den gör jag styv med fyra fem kirurgknopar, den bör vara 20-25 cm lång färdig, den sista knuten bör vara 2,5 cm innan änden. Då har man i princip en släpbom som man kan justera djupet på mha flötet. I denna bom fäster man sen en kroktafs av valfri längd. Jag brukar ha 50-60 cm. Owner st36 i änden. Jag brukar agna med stagg eller råräka. Kasta ut, ta in då och då. Beter svävar lugnt o fint efter. Väldigt effektivt.

mina hemma gjorda wagglers brukar ta 2,4-6 g bly så jag använder ett känsligt matchspö.
 
Jag har en rigg jag använder till flötmete efter HÖ, där jag har ett flöte med en nedåtgående tafs som är blyad, jag använder wagglers, eller egentligen är det bara ett hemmagjort flöte av vassstrå, mitt på den tafsen har jag gjort en fiskarögla (dropper loop knot), den gör jag styv med fyra fem kirurgknopar, den bör vara 20-25 cm lång färdig, den sista knuten bör vara 2,5 cm innan änden. Då har man i princip en släpbom som man kan justera djupet på mha flötet. I denna bom fäster man sen en kroktafs av valfri längd. Jag brukar ha 50-60 cm. Owner st36 i änden. Jag brukar agna med stagg eller råräka. Kasta ut, ta in då och då. Beter svävar lugnt o fint efter. Väldigt effektivt.

mina hemma gjorda wagglers brukar ta 2,4-6 g bly så jag använder ett känsligt matchspö.
Jag är inte så insatt i olika riggar för mete, så jag försökte mig på en skiss av hur det kommer se ut. Hamnar vikterna på stumpen under dropper-knuten?
Gör man den här riggen för att fisken ska ta bete och inte känna motstånd?
 

Bilagor

  • 55BF3792-BA01-49E5-9DA2-CADA2EDA8879.jpeg
    55BF3792-BA01-49E5-9DA2-CADA2EDA8879.jpeg
    968.1 KB · Visningar: 301
Eller så här?
Ser krångligt ut att justera djupet då och svårt att kasta. Men bra kontakt med kroken.
 

Bilagor

  • 432A11C7-C306-46BC-8DD6-D7A64A67E29E.jpeg
    432A11C7-C306-46BC-8DD6-D7A64A67E29E.jpeg
    52 KB · Visningar: 1,158
Eller så här?
Ser krångligt ut att justera djupet då och svårt att kasta. Men bra kontakt med kroken.
Man kan, oavsett om det handlar om flöt- eller bottenmete, meta på två olika sätt. Antingen med tackel som gör att fiskaren känner minsta napp och snabbt kan (försöka) kroka fisken eller med tackel där fisken kan ta betet utan att fiskaren märker det (och utan att fisken anar oråd). Nackdelen med den senare metoden är risken för svalda agn/djupa krokningar. I viss mån kan detta avhjälpas genom att man använder cirkelkrok.
 
Jag är inte så insatt i olika riggar för mete, så jag försökte mig på en skiss av hur det kommer se ut. Hamnar vikterna på stumpen under dropper-knuten?
Gör man den här riggen för att fisken ska ta bete och inte känna motstånd?

Jag gör den för att få naturligare rörelser på betet. Flötet är tillräckligt känsligt för att man ska se napp ändå. Däremot får man ha lite stöddigare flöte om det blåser lite. Har man räka behöver man ofta klippa av stjärtfenan för att den inte ska snurra. Den ger också fisken lite tid att ta betet. Du kan justera djupet med med flötesstopp och gummipärlor eller om du använder ventilgummin. Ofta brukar jag vara ganska nära ytan så man kan kasta utan flötesstopp på rullen.
rig.png
 
Man kan, oavsett om det handlar om flöt- eller bottenmete, meta på två olika sätt. Antingen med tackel som gör att fiskaren känner minsta napp och snabbt kan (försöka) kroka fisken eller med tackel där fisken kan ta betet utan att fiskaren märker det (och utan att fisken anar oråd). Nackdelen med den senare metoden är risken för svalda agn/djupa krokningar. I viss mån kan detta avhjälpas genom att man använder cirkelkrok.

Ja det är ett problem. För bottenmete brukar jag köra en dropshotrig och klara krokningen bättre.
Jag gör den för att få naturligare rörelser på betet. Flötet är tillräckligt känsligt för att man ska se napp ändå. Däremot får man ha lite stöddigare flöte om det blåser lite. Har man räka behöver man ofta klippa av stjärtfenan för att den inte ska snurra. Den ger också fisken lite tid att ta betet. Du kan justera djupet med med flötesstopp och gummipärlor eller om du använder ventilgummin. Ofta brukar jag vara ganska nära ytan så man kan kasta utan flötesstopp på rullen.Visa bilaga 32571
Jo öringen verkar inte vara så känslig för djup. Ska prova den riggen nästa gång.
Tjusig bild.
 
Samma typ av släpbommar är bra för plattfiskriggar också.. Eller andra bottenmetesriggar för havet där man har en kroktafs i anslutning till sänket och ett högre upp. Kastas lättare än ståltrådsbommar. Lättare att byta kroktafs än vattenknop på ’vanligt’ pater noster.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.