verktyg till att bygga hjul...

Nja, något justerbart djupstopp med fyrkantsbits känner jag inte till.
Då får vi hoppas att ngn annan känner till ett lämpligt bits för Sapim Double square nipplar

För nipplar med spårskruv finns det billigare alternativ till den dyra Cyclus bitsen, tex
1756%23626981%23image_1024.jpg

Unior 1756
Den säljs dessutom för endast 74 SEK i en svensk butik
Men jag kommer inte att köpa den
  • dels för att den inte är justerbar
  • men den stora anledningen är att jag vill ha en bits för Sapim Double square nipplar

Annars blir det nog helt enkelt att räkna antalet påskruvade varv för varje nippel. Jobbigt men kanske den enda lösningen i detta fall.

Alternativtet är att se när ekrarnas gängor börjar försvinna (om det nu är möjligt, vilket det kanske inte är i just detta fall, med tanke på din fråga).
Det är ju så jag gör nu och det tycker jag är tillräckligt besvärligt för att jag skulle bli avundsjuk när jag av en slump hittade den dyra Cyclus bitsen

För mig är det aktuellt just nu eftersom jag håller på att bygga två framhjul, jag fick tag på en billig och lätt asymmetrisk kolfiberfälg med 30mm innerbredd
MTB_i30_2025.jpg

Den borde fungera bra fram på min (XC-)MTB och då kan jag bygga ett framhjul med den nuvarande i25-fälgen till gruscykeln (MTBn har boost därför blir det besvärligare)

Uninor-bitsen har jag och den funkar väl sisådär. Dock bättre än en vanlig plattmejsel. Men piggen ser jag mer för att kunna hålla kvar "mejseln" på nipplarna snarare än att justera antalet skruvvarv.

PS! Varför har du valt Sapim-nipplarna till dessa två hjulbyggen?

Å vad gäller boost, så påverkar väl det bara "fastsättningen" av navet i riktstället? (Å det löses genom andra adaptrar till riktstället). Den lilla vinkelskillnaden p.g.a. den något större ekervinkeln gör väl ingen skillnad vid själva hjulbygget?
/Niklas

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Uninor-bitsen har jag och den funkar väl sisådär. Dock bättre än en vanlig plattmejsel. Men piggen ser jag mer för att hålla kvar "mejseln" på bitsen, snarare än att justera antalet skruvvarv.
+1
Bra att veta
Varför har du valt Sapim-nipplarna till detta två hjulbyggen?
Dels för att jag redan hade dem på MTB-hjulet, jag återanvänder dem
dels för att jag ville ha färgglada alunipplar och då förlängda nipplar ett bra(?) sätt att kompensera för den bristande hållfastheten hos alu jmf med mässing.

Men fälgarna måste vara dubbelbottnade och man får välja längre ekrar
Bra_alunippel.jpg

Jag har använt Sapim Double square liksom andra liknande nipplar till flera olika hjul under flera år och de har alla fungerat riktigt bra utan några som helst problem.

Ett exempel på det är hur enkelt det gick att skruva loss de famla (alu-)nipplarna på det över fem år gamla MTB-hjulet som har förvarats i ett oisolerat och ouppvärmt garage.
OBS: Jag använder aldrig ngn form av nippellåsning, däremot oljar jag gängorna i nippeln/på ekern vid hjulbygget och ngt av de kanske fanns kvar och stoppade risken för fastkorroderade nipplar.

<REDIGERAT>
Jag kollade nu och upptäckte att Sapim skriver att de har en korrosionsreducerande beläggning på sina alunipplar, men om det verkligen gör ngn skillnad eller enbart är reklamtext vet jag förstås inte.
"Coating is applied on all aluminium nipples. The coating is applied on the thread and on the nipple. Friction between both spoke and nipple and rim and nipple is signifi cantly reduced. Coating also seals the surface reducing corrosion. This is now standard in Sapim’s production."

Senast ändrad:
Tack för det utförliga svaret. Hittade f.ö. lite info på Sapims hemsida om denna coating. https://www.sapim.be/index.php/nipples/design/coating

Fast borde egentligen inte DT Squorks-nipplar vara ännu bättre, om det ska vara alunipplar? Anläggningstillgångar borde bli större, vilket minskar risken för rundade nipplar? https://www.dtswiss.com/en/components/spokes-and-nipples/nipples/dt-squorx

PS! För vanliga nipplar använder jag numera av DT Swiss röda ekernyckel. Dyr men bra och hittills inte en rundad nippel. https://se-swinnertoncycles.glopalstore.com/dt-swiss-spares-tool-dt-nipple-wrench-spokey05-p26440
/Niklas

Fast borde egentligen inte DT Squorks-nipplar vara ännu bättre, om det ska vara alunipplar? Anläggningstillgångar borde bli större, vilket minskar risken för rundade nipplar? https://www.dtswiss.com/en/components/spokes-and-nipples/nipples/dt-squorx
Ingen aning, squorx-nipplar kanske är bättre för helt maskinbyggda hjul, eller för de som vill skruva så snabbt som möjligt med skruvdragare/borrmaskin från utsidan fälgen.
Men för mig har det aldrig varit ngt problem med fyrkantiga nipplar, vare sig den initial åtdragningen från utsidan eller när jag sedan skruvar från insidan med en vanlig ekernyckel.

Ingen aning, squorx-nipplar kanske är bättre för helt maskinbyggda hjul, eller för de som vill skruva så snabbt som möjligt med skruvdragare/borrmaskin från utsidan fälgen.
Men för mig har det aldrig varit ngt problem med fyrkantiga nipplar, vare sig den initial åtdragningen från utsidan eller när jag sedan skruvar från insidan med en vanlig ekernyckel.
Tänkte mest på torx-skruvar vs vanliga kryss-skruvar (Philips och Pozidrive), där torx-skruvarna ska tåla ett betydligt högre förband p.g.a. en större anläggningsyta.
/Niklas

Tänkte mest på torx-skruvar vs vanliga kryss-skruvar (Philips och Pozidrive), där torx-skruvarna ska tåla ett betydligt högre förband p.g.a. en större anläggningsyta.
Visst är det så, men i praktiken fungerar fyrsidiga nipplar bra utan som några helst problem för mig.
Men sedan jag skaffade skruvdragare väljer jag alltid torx-skruvar där det går.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips