Ventile användare

Instämmer med Per!

perwickström; sa:
Jag har en tunn anorak, nästan som en skjorta, i Ventile. Såldes av Tierra för ganska länge sedan.

//PW
Jag har en ventileskjorta/bussarong från Tierra - tror det är den du menar - och jag håller verkligen med, den får alltid följa med på tur! Min träs över huvudet, har skjortkrage och en kort dragkedja i halsen för ventilation.

Jag använder den istället för skjorta och har oftast bara en underställströja under, även på vintern. Om det blir kallt drar jag på mig en tunn fleecetröja under, eller drar på en skaljacka.

Min upplevelse är att det oftast är vinden som gör att man fryser, inte luftens temperatur, vilket betyder att detta tunna lufttäta plagg håller kvar tillräckligt mycket av den värme jag utvecklar i rörelse för att balansera min kroppstemperatur.

Jag kan verkligen rekommendera denna typ av plagg för både sommar och vinterbruk!!

Om det inte går att köpa denna typ av plagg längre så kan den händige beställa tyg från exempelvis http://www.jary.se/ och sy själv. Håll bilden av en skjorta och en anorak i huvudet medan du gör mönstret så hamnar du rätt i snitt och storlek (jag rekommenderar en storlek någonstans mittemellan skjorta och anorak).

Lycka till!


/JOHAN
 
Lite utanför men ändå...

I ett anfall av förvirring köpte jag min Ventileanorak/skjorta i grön färg. Nu, efter några år har jag tröttnat på militärfärgen.
Min fråga är alltså om det går bra att färga Ventile, det är väl bara vanlig bomull egentligen ?

//PW
 
Färga!!

Hej Per!

Det ska inte vara några tekniska problem att färga, men grön till ngn annan färg blir mörkt om man inte bleker först och blekning sliter på plagget.

Men du kan färga den svart ;-)

/ Niclas
 
Re: Tunn anorak

perwickström; sa:
Hej
Jag har en tunn anorak, nästan som en skjorta, i Ventile. Såldes av Tierra för ganska länge sedan. Den är naturligtvis ingen skaljacka men det är nog det enda plagg som ALLTID packas ned. Ett av mina bästa köp alla kategorier. Vindtät, luftig slitstark.

//PW

Har en sån också. Verkligt bra plagg. I kombination med en tjock ylletröja så står den sig väl mot regn Den blir först genomblöt, sen "stelnar" den liksom, och släpper inte igenom mer vatten. Eftersom den är blöt behövs en tjockare tröja för att man skall känna sig torr.
Funkar även bra i riktigt varmt klimat, skyddar mot sol med ventilerar bra.
 
För ytterligare erfarenheter från någon med otroligt många fältdygn rekomenderar jag Lars Monsens bok.(Vildmarksboken: En handbok i friluftsliv)
 
Vad jag hört så är ventile väven ersatt numera av etaproof bomullen för att det var tydligen väldigt varierande kvalite på ventile väven i alla fall nu mot slutet, har också en Tierra anorak ieta som jag tycker håller hyfsat mot lättare regnskurar. Den är ju som många sagt väldigt tyst o bekväm om man jämför med gore tex jackor av tidigare modeller typ haglöfs Climber. Hans
 
glanne; sa:
Vad jag hört så är ventile väven ersatt numera av etaproof bomullen för att det var tydligen väldigt varierande kvalite på ventile väven i alla fall nu mot slutet, har också en Tierra anorak ieta som jag tycker håller hyfsat mot lättare regnskurar. Den är ju som många sagt väldigt tyst o bekväm om man jämför med gore tex jackor av tidigare modeller typ haglöfs Climber. Hans

Sjekk følgende nettside. Her kan du bestille fjelljakke i Ventile: http://www.hoo.no/fjelltoy/
 
Jag har en urgammal annorak i ventile, den fungerar fint. På någon kurs fick jag en smock och ett par byxor i ventile, tyvärr i cammo. Men plaggen är ljuvliga. En vindblus har jag oxså i ventile. Min gamla overall är i ventile och även den är vindtät, lätt och skön.
För mig som oftast går så jag svettas är G-tex oftast alltför tätt och nylonyttertygerna samt fodren alltför prassliga. Ventile är tyst och man hör de naturliga ljuden. Riktigt bra vid jakt och smygning.
Min vän vill ha en annorak och ett par byxor i ventile, det är väl dax att starta ett vinterprojekt.
Min erfarenhet är att kraftigare ventile sväller i duggregn och blir tätt tills regnet kommer, måhända för att jag då och då impregnerat om mina plagg. Ändå släpper de ut fukten och överflödsvärmen.
Rekommenderas gärna.
//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
trod Skräddare Sthlm för ventile sökes Kläder 19
majjen Ventile Kläder 18
avslutatmedlemskap160620 Ventile bommul Kläder 41
ryssen Westwinds / ventile !?! Kläder 8
sajberjohan Ventile Kläder 4
sestos Ventile - ETA Proof Kläder 0
Ventile, finns det på meter vara ? Kläder 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.