I syfte att nyansera diskussionen väljer jag att bemöta den enda konkreta informationen från ditt inlägg, d.v.s. dina 320g första hjälpen och hantering av djup sårskada.
Ok , jag ska försöka svara för jag tycker man ska det. Etuiet väger säkert en del, bryr mig inte för det ger mig överblick vad som finns och inte finns. Hade en packpåse som jag fick på Fjällhjälpskursen förut, helt förfärligt. Man fick plocka ur allt för att få fram ett litet plåster.
Sen har jag en liten karta Paraset, en dito Ibux ( för att de går att kombinera om det är kris) . Imodium (har jag aldrig använt med det är det enda som hjälper om man blir magsjuk). Ett litet rör med Idoform. Sårtvätt. Comped några stycken . Trekanttørkle. Plåster. Burgel och en brännskadekompress. strips att dra ihop sår med. Lipsyl. Spegel, pincett fästingbortshare. Ett par skavsårssockar. Det sista har jag aldrig använt själv. Men jag har fått hjälpa andra i gruppen och folk i kris på en hytta i Norge. Fantastiska grejer om man inte får compeden att sitta.
Hur ofta använder jag de här grejerna själv vill du säker veta. Förutom spegel när jag sätter i linserna och Idoform tabletterna. I princip aldrig. Men jag skulle inte komma på tanken att lämna det hemma. Så det är en "rädsla" jag gärna bär på.

Jag tycker att det är skönt att ha ett helt ombyte att byta till när man ska krypa ner i sovsäcken. Dessutom känns det bra att ha ett förstahjälpenkit som hanterar de vanligaste åkommorna/skadorna. Tillräckligt med gas och mat såklart. Jag har ingen piezotändare då det är en grej som kan gå sönder.

En helt annan grej är att veta att ens vandringskompis kan hantera situationen om jag skulle trilla och förlora medvetandet.

Ok , jag ska försöka svara för jag tycker man ska det. Etuiet väger säkert en del, bryr mig inte för det ger mig överblick vad som finns och inte finns. Hade en packpåse som jag fick på Fjällhjälpskursen förut, helt förfärligt. Man fick plocka ur allt för att få fram ett litet plåster.
Sen har jag en liten karta Paraset, en dito Ibux ( för att de går att kombinera om det är kris) . Imodium (har jag aldrig använt med det är det enda som hjälper om man blir magsjuk). Ett litet rör med Idoform. Sårtvätt. Comped några stycken . Trekanttørkle. Plåster. Burgel och en brännskadekompress. strips att dra ihop sår med. Lipsyl. Spegel, pincett fästingbortshare. Ett par skavsårssockar. Det sista har jag aldrig använt själv. Men jag har fått hjälpa andra i gruppen och folk i kris på en hytta i Norge. Fantastiska grejer om man inte får compeden att sitta.
Hur ofta använder jag de här grejerna själv vill du säker veta. Förutom spegel när jag sätter i linserna och Idoform tabletterna. I princip aldrig. Men jag skulle inte komma på tanken att lämna det hemma. Så det är en "rädsla" jag gärna bär på.
Klart du ska svara. Det är ju du som startat tråden =)

Nej jag vill faktiskt inte veta hur ofta du använder sakerna, jag vill bara veta hur du resonerar.

Det jag ville belysa var att du har en personlig åsikt om att ditt etui, som råkar väga 320g, är minsta möjliga om man ska ha en säkerhetsnivå som du definierat.
Vissa har, uppenbarligen, anmärkt på att 320g är ganska mycket, och de har säkert kommit med förslag på vad de tycker är onödigt (både som produkt, men säkert även i form av kvantitet).
Din slutsats är att lättpackare tycker att det räcker med "ett par plåster", och att de är oansvariga och tänker att andra vandrare ska komma till räddningen.
Så är givetvis inte fallet.

Vill du ha med dig en flaska sårtvätt så ska du givetvis ha det, men att någon annan anser att det funkar lika bra med tvål och vatten (som man ändå har med sig) betyder ju inte att det är "stupid light".

Det finns naturligtvis folk som är egoistiska och struntar i att ansvara för sig själva, men det förekommer nog lika ofta hos både lättpackare och tungpackare. "Folk" som tror att piezotändare går att lita på skulle jag tro är lika frekvent förekommande i båda lägren. Det är snarare en erfarenhetsfråga.
Att inte ta med en extra tändkälla till sin brännare med piezotändare, i syfte att spara vikt, det tycker jag är "stupid light".

Men en sak skulle jag faktiskt vilja veta.
Vad väger din ryggsäck när du ska på en tur? Alltså basvikten. Innan du lastat i mat och bränsle.
Det är intressant för mig att veta, för utan den informationen vet jag inte om du klassar mig som en lättpackare eller inte.

Klart du ska svara. Det är ju du som startat tråden =)

Nej jag vill faktiskt inte veta hur ofta du använder sakerna, jag vill bara veta hur du resonerar.

Det jag ville belysa var att du har en personlig åsikt om att ditt etui, som råkar väga 320g, är minsta möjliga om man ska ha en säkerhetsnivå som du definierat.
Vissa har, uppenbarligen, anmärkt på att 320g är ganska mycket, och de har säkert kommit med förslag på vad de tycker är onödigt (både som produkt, men säkert även i form av kvantitet).
Din slutsats är att lättpackare tycker att det räcker med "ett par plåster", och att de är oansvariga och tänker att andra vandrare ska komma till räddningen.
Så är givetvis inte fallet.

Vill du ha med dig en flaska sårtvätt så ska du givetvis ha det, men att någon annan anser att det funkar lika bra med tvål och vatten (som man ändå har med sig) betyder ju inte att det är "stupid light".

Det finns naturligtvis folk som är egoistiska och struntar i att ansvara för sig själva, men det förekommer nog lika ofta hos både lättpackare och tungpackare. "Folk" som tror att piezotändare går att lita på skulle jag tro är lika frekvent förekommande i båda lägren. Det är snarare en erfarenhetsfråga.
Att inte ta med en extra tändkälla till sin brännare med piezotändare, i syfte att spara vikt, det tycker jag är "stupid light".

Men en sak skulle jag faktiskt vilja veta.
Vad väger din ryggsäck när du ska på en tur? Alltså basvikten. Innan du lastat i mat och bränsle.
Det är intressant för mig att veta, för utan den informationen vet jag inte om du klassar mig som en lättpackare eller inte.
Mitt ärliga svar. Försöker inte vara klämkäck. Jag vet inte. Vill helst inte veta för då går jag och tänker på det hela tiden. På min etapp av gröna bandet i sommras vägde säcken med mat och fiskeutrustning ca 22 kg när jag började. Var in i Femundsmarka en sväng.

Uttrycket dont pack your fears handlar nog inte om att man ska hårdra det till att hoppas på att man inte får en sårskada. Snarare handlar det om att komma till insikt att man inte behöver kalkylera för att få fem djupa sårskador på raken.
Det kanske räcker med ett (1) första förband?
Eller "Hela turen kommer bli förstörd om jag inte har en rejäl handduk med mig". Våga testa en pytteliten handduk, för vad kan egentligen hända?
Detta är normalt sett det största hindret för de som försöker börja packa lättare. Man är helt enkelt rädd att förlora något, och då är det centralt att identifiera vad man är rädd att förlora. Detta gäller såklart vare sig man pratar komfort eller säkerhet.

Jag tycker det är svårt att bemöta ditt inlägg då det mest är svepande antaganden och inget konkret som går att diskutera.
Diskussionen riskerar att hamna i "du tycker inte som jag, därför är du oansvarig" eller "lättpackare ska bara bevisa en poäng och springer omkring på fjället och lider och tar onödiga risker".
Finns hyllmeter med trådar på utsidan som hamnat där, och det är inte så givande.

Hur säker ens utrustning är är en funktion av helheten, inte en funktion av enskilda utrustningsdetaljer.
Att ha för snålt med dygnsportioner är dumt om man inte kan korta ner sin tur, men inte alls lika dumt om man kan korta ner sin tur. O.s.v.

I syfte att nyansera diskussionen väljer jag att bemöta den enda konkreta informationen från ditt inlägg, d.v.s. dina 320g första hjälpen och hantering av djup sårskada.
En liten blodstoppare väger ca 10g.
En halv rulle kirurgtejp väger ca 10g.
En steril självhäftande kompress för brännskada väger ca 10g.

Varför anser du att det krävs 320g, när en dubbel uppsättning av ovanstående väger 60g?
Och omvänt - Varför tycker du att 320g är tillräckligt. Varför inte 500g?

Notera att jag inte på något sätt vill förlöjliga dina 320g. Om du anser att det är lagom så är det lagom för dig. Däremot är jag nyfiken på hur du kunnat landa i att den uppsättningen är "good enough", samtidigt som du har åsikter om andras val.

Här är min packlista för sarekvandring i slutet av juli månad.
Jag anser att jag har både oberoende, autonomi och adekvat säkerhet med den utrustningen. Jag är varm och mätt och kan hantera väder och vind på ett säkert sätt.

Jag tycker sådana här diskussioner är väldigt givande, så jag välkomnar samtliga att ge kritik på min packlista.
Offtopic men hur gillar du din G4-20 med den bw och mat för 8 dagar?

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Pga av ålder och/eller sjukdomar kan man vara tvungen att begränsa packvikten, men jag tycker det ser ganska kul ut när jag möter en mycket muskulös karl i fjällen med en pytteliten ryggsäck på ryggen. Jag funderar då över vad han har musklerna till.

Pga av ålder och/eller sjukdomar kan man vara tvungen att begränsa packvikten, men jag tycker det ser ganska kul ut när jag möter en mycket muskulös karl i fjällen med en pytteliten ryggsäck på ryggen. Jag funderar då över vad han har musklerna till.
Stora muskler kan man vilja ha av många skäl. Gillar styrketräning, estetik, hjälper i annan sport, ect. Även fast jag kan squatta 2x kroppsvikt så föredrar jag att vandra med 10kg på ryggen istället för 20kg.

Om vi sedan drar riskanalys åt andra hållet ger en lättare totalvikt mindre belastning på ben och fötter vilket i sin tur kan minska skaderisken. Så det är inte bara bättre att bära mer.

I en reflektion här skippar jag t ex den extra gastuben som Odd tycker är essentiell. Detta under förutsättningarna sommar och minst en tredjedels tub över i förväntad restgas (dvs på en ensamvandring, max 10 dagar på en 230-grammare). Tillräckligt mycket av min mat är ätbar (men kanske inte så god) med kallvatten för att ta mig ut till närmaste stuga/väg.

Min basvikt är för övrigt ungefär 10 kg utan packraft, eller 14,5 med.

Om vi sedan drar riskanalys åt andra hållet ger en lättare totalvikt mindre belastning på ben och fötter vilket i sin tur kan minska skaderisken. Så det är inte bara bättre att bära mer.

Kanske låter konstigt att komma från mig, men jag delar helt den uppfattningen.
Synd att vi mest diskuterar den aspekten av mitt inlägg. Ja ville mest av allt ta upp det slags snobberi som några grupper håller på med på sociala medier. Som verkar ägna mer tid framför vågen och sina packlistor än de är ute på tur. Alla som tycker att det är bra att ha lite torrt att ta på sig i sovsäcken " bär våra rädslor på ryggen".

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.