Vem sätter ut slagfällor i naturen ?

En del av Utsidans medlemmar sitter runt om i Sverige och uttalar sig fördomsfullt och fördommande om förhållanden de uppenbarligen inte alls känner till.

precis som man bör vara försiktig att utala sig om vad folk känner till eller inte.. vilka inlägg är felaktiga och eller fördomsfulla i den här tråden, jag skulle säga att vi varit ovanligt snälla här..
 
precis som man bör vara försiktig att utala sig om vad folk känner till eller inte..
Det ska man absolut, men i en sådan här fråga är det ju så att den/de enda som vet vem/vilka som utförde brottet, är den/de som gjorde det. Alla uttalanden är med andra ord spekulationer grundade på uppgifter i media, egna förutfattade föreställningar och, som det ibland verkar, en vilja att verka lite märkvärdig i forum som detta. Dessutom, och det är det olagliga i det hela, pekas en hel folkgrupp ut offentligt som skyldig, inte en eller några individer.

jag skulle säga att vi varit ovanligt snälla här..
Där håller jag med dig, och det säger ju något om hur standarden på diskussionerna ibland brukar vara.
 
...Dessutom, och det är det olagliga i det hela, pekas en hel folkgrupp ut offentligt som skyldig, inte en eller några individer.
Mja, jag tror man ska akta sig för att gömma sig bakom hets mot folkgrupp-lagen. För det första är yttrandefriheten rätt betydande i Sverige, och det ska vi nog till mans (samer, sörlänningar och andra väldefinierade etniska grupper...) vara rätt glada för. För det andra tror jag det är svårt att kalla det för hets mot folkgrupp att anta att en närliggande sameby kan vara inblandad i att en fälla sätts ut. Det har ju inte att göra med att man ringaktar samer eller andra som folkgrupp, utan bara att man utgår ifrån att den som har ekonomiska intressen i en fråga försvarar dessa. Det vore ju snudd på korkat av någon annan (t ex gotlänningen Göte) att lasta sin 740 med en stor fälla, köra upp i högan nord, ta skidorna och släpa ut fanskapet i skogen, right? Därmed är det inte uteslutet att det KAN vara göte, eller nån annan gute för den delen. Man vet ju hur dom är.

Vargar riskerar livet om de ger sig på inhägnade får (pang!), men klarar sig rätt bra så länge de håller sig till naturliga byten. Om nån skjuter på vargen i en fårhage, så misstänker man fårägaren. Om sen fårägaren är stockholmare (eller nån annan väldefinierad etnisk grupp som fått ta mycket oförtjänt skit), så kan han/hon inte dra "hets mot folkgrupp-kortet" när någon misstänker honom, oavsett hur mycket ogrundade fördomar som finns om stockholmare.

Själv vill jag slå ett slag för Hest mot folkgrupp från Snelhest-sidan.
 
Yttrandefriheten (och tryckfriheten) ska vi vara mycket glada över!

Att utgå från att de som har ekonomiska intressen i en fråga försvarar dessa är en sak, men att anta att just de därför är de som utfört en viss brottslig handling är något helt annat. Det är precis lika troligt att de som kämpar för andra och motsatta intressen gör en sådan här sak. För att inte tala om dem som gör vad som helst för skojs skull. Alla vet ju att samerna genast anklagas, och därför är det ganska riskfritt att göra sådant här om man inte är same, om det till äventyrs skulle upptäckas.

Dessutom kanske man ser det som en fördel för sin egen sak att samerna anklagas och smutskastas.
 
Att utgå från att de som har ekonomiska intressen i en fråga försvarar dessa är en sak, men att anta att just de därför är de som utfört en viss brottslig handling är något helt annat. Det är precis lika troligt att de som kämpar för andra och motsatta intressen gör en sådan här sak...

...Dessutom kanske man ser det som en fördel för sin egen sak att samerna anklagas och smutskastas.
Att någon gör något sådant för skojs skull är ju förstås möjligt. Att någon med motsatta intressen gör något sådant är också möjligt. Att någon med ekonomiska intressen gör det är inte bara möjligt, utan t o m troligt, det kanske du också håller med om? Och att någon t o m begår brott med ekonomiska intressen i sikte, är ju inte heller så ovanligt. Kanske är det så att de flesta som begår brott har något slags (vinst-)intresse, och inte bara är random dårar? Att någon skulle göra det för att smutskasta samerna är förstås en möjlighet, men frågan är om de (samerna) är så hårt ansatta i rovdjursfrågan idag att det lönar sig att spela ett såpassa avancerat smutskastningsspel? Hur mycket skulle t ex rovdjursförespråkarna ha att vinna på att man lyckas lura svenska staten att en sameby satt ut en fälla? Knappast så stor vinst (vill man peka ut den sortens händelse behöver man ju inte ens fejka den, det räcker att peka på ett par skoterdödade vargar per år så får rovdjursförespråkarna vatten på sin kvarn, med all rätt (men de vargarna kanske dödades av rovdjursförespråkare, eller tibetaner?)).

Att smutskasta samer är (inte överallt, tyvärr) idag tack och lov inte särskilt politiskt korrekt. Jfr vilken rasistdebatt som helst. När Sverigedemokraterna/ND går loss på sina frågor så möter de starkt motstånd och indignation. Rasism i Sverige idag funkar inte, åtminstone inte bland hyfsat civiliserat folk. Intressant nog funkar däremot könsrasism (sexism) rätt bra fortfarande, vilket är jävla beklagansvärt, rent ut sagt. Att sen samerna (de som för kulturen vidare genom sin livsstil) är en väldigt marginaliserad minoritet är en annan femma, och det är nog de flesta överens om. Men det innebär inte att de är immuna mot kritik. Ingen är det. Ingen.
 
Jag håller inte något av alternativen som mer troligt. Om jag trots allt var tvungen att tro något, så vore inte det första jag skulle gissa att syftet med brottet handlar om en ekonomisk fråga. Inte heller skulle jag gissa att det har med rovdjursfrågan att göra. Det finns så många andra infekterade frågor. Som du så riktigt påpekar (om än inom parentes) så är det inte överallt politiskt inkorrekt att smutskasta samer. Och ingen tror väl på allvar att skoterförbud inte trotsas, som det skrevs i ett tidigare inlägg.

Om nu någon tror att jag har denna ståndpunkt för att jag är same, så kan jag berätta att jag är av nybyggarsläkt i sameland och väl insatt i hur man resonerar - och i hur otroligt många generationer stridsfrågor kan överleva. Den ena dumskallen är inte bättre än den andra.
 
Dessutom kanske man ser det som en fördel för sin egen sak att samerna anklagas och smutskastas.


jag har svårt att se att någon här på utsidan skulle ha egen vinning av att bajja på samerna.. det finns kanske andra intressegrupper som har vinning av det men det är ju bara spekulationer precis som vilka intresssegrupper som finns i området kring den omtalade fällan..
 
Jag menar inte heller att det är någon på Utsidan som tycker sig ha vinning att smutskasta samer. Däremot bland dem som är tänkbara förövare till brottet. De vet ju dessutom att de får god hjälp av media och forum som Utsidan.

Alla synpunkter om vem/vilka som har gjort det är spekulationer. Det är ju precis det jag har försökt säga! Det finns idioter i alla grupper.
 
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=3628919
Vill på inget sätt peka ut någon specifik grupp av människor, men vem tror att det är den vanlige skoteråkande och/eller jaktintresserade norrlänningen som gjort detta ?

Är det ingen mer än jag som tycker att första inlägget luktar lite unket?
Alla som börjar med "Vill på inget sätt peka ut någon specifik grupp av människor, men... " vill oftast peka ut just en specifik grupp.
 
hittar dom en blyförgiftad varg i min fårhage så lär jag bli misstänkt.
Ja det blir du, men den som tänker lite längre vet också att det kan vara någon som vill sätta dit dig som har gjort det.

Är det ingen mer än jag som tycker att första inlägget luktar lite unket?
Alla som börjar med "Vill på inget sätt peka ut någon specifik grupp av människor, men... " vill oftast peka ut just en specifik grupp.
Jag behöver väl inte påpeka att även jag reagerade så...
 
Ja det blir du, men den som tänker lite längre vet också att det kan vara någon som vill sätta dit dig som har gjort det.

tyvärr kan det vara precis så jävligt, man ska aldrig förvåna sig över männsikor jävlighet.. skit samma, dom lär aldrig få reda på vem som satte fällan där, rovdjur kommer fortsättningsvis att bli olovligen dödade av samer, jägare, fårbönder och andra som inte delar svenska statens rovdjurspolitik.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Mitt i naturen (Apelgren i sitt esse) Vilda djur 2
Vildmarksguiden Prata om att vara nära naturen! Vilda djur 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.