Ja, eller så är man livrädd (som denna tråd visar att man bör vara) för att förknippas med den uråldriga same-rasismen som råder i delar av Sverige. Jag har själv rötterna i inlandet, jag vet.
Återigen hänvisar jag till 11 september, efter vilket man inte kunde uttala en ifrågasättande tanke om USA utan att inleda med "Ja, 9-11 var ju fruktansvärt och terrorism i alla dess former är fel, men..." Och då har jag inte ens dragit "the nazi card"...
Jag upprepar återigen att ingen står över all kritik. Den som vill döda rovdjur gör det ofta av personlig vinnings skull, t ex för att skydda egna betesdjur. Ni som har en avvikande uppfattning; menar ni att saker bara händer at random, liksom sådär? Att det lika gärna kan vara den albanske bilförsäljaren Bogdan i München som satt ut fällan, som renägaren Olle i närmsta (same-)by? Är jag fördomsfull om jag misstänker Olle i första hand, eller är jag bara krass realist? (Om jag däremot i nästa andetag drar till med att "Samer (albaner) dödar ju rovdjur i parti och minut bara för att de är samer (albaner), alla vet ju hur dom är", då är jag bara ett kräk, kort och gott).
Tyvärr visar det sig lite för ofta vara så att fördomar har något slags fog för sig, även om deras konsekvenser är förjävliga vilket gör dem oacceptabla.