Vem räddar min kniv?

Nu när ni säger det så ser jag också att knivspetsen ser helt blånerad ut på bilden, så är det alltså INTE.
Hårdheten skulle jag nog kunna få testad på den mekaniska verkstad som ligger intill min arbetsplats, vad ska hårdheten vara ungefär?

Och när det gäller duktiga knivslipare, har ni några tips?
Jag bor i Skövde och vet att det finns en smed i Karlsborg som bland annat sägs vara duktig på knivar, annars går det ju alltid att skicka grejer...
Jag antar att din kniv är tillräckligt gammal för att vara tillverkad i Carbon V. Hårdheten är i så fall 59 RC (Rockwell C-grader). Det är ett kolstål med rätt bra egenskaper. Tyvärr tillverkas CS-knivar inte i det här stålet längre.

Fällkniven AB är duktiga på att slipa knivar. Skicka den dit och bli av med problemen.

~Paul~

Carbon V stämmer bra, (står på bladet i alla fall)
Ska kolla upp hårdheten och ta kontakt med Fällkniven - tack för tipset!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Rekordförsök i sent svar...:)
Skickade i våras (efter 8 år...) upp kniven till Fällkniven (som jag fick tips om redan i inlägg #3) i Boden. Fantastiskt bra resultat, bra pris, toppenservice och kommunikation.
Så, ärendet avslutat...att jag under de gångna åren inte direkt saknat denna Zeb Macahan- / Crocodile Dundeekniv är väl en annan historia. Tyckte väl mest att ett så fint verktyg förtjänade att vara i bra skick mer än att det var användbart för min del.

Rekordförsök i sent svar...:)
Skickade i våras (efter 8 år...) upp kniven till Fällkniven (som jag fick tips om redan i inlägg #3) i Boden. Fantastiskt bra resultat, bra pris, toppenservice och kommunikation.
Så, ärendet avslutat...att jag under de gångna åren inte direkt saknat denna Zeb Macahan- / Crocodile Dundeekniv är väl en annan historia. Tyckte väl mest att ett så fint verktyg förtjänade att vara i bra skick mer än att det var användbart för min del.
Hade varit kul att få se bilder på resultatet :)

Så här blev den, klarade "tomattestet" (hustrun är kock och är petig med sina knivar så hon var tvungen att prova med denna :)). Jag är ingen expert så jag kan inte avgöra det men den har enligt Fällkniven har den fått en konvex slipning, låter ju logiskt med ett så grovt blad tänker jag(?)
20210528_174039.jpg

Den kniven var värd ett bättre öde, helt klart. Fällkniven levererar när det gäller slipning och det blir alltid konvext, så ser deras process ut. Alla deras knivar är konvext slipade, personligen gillar jag det.
//P

Den kniven var värd ett bättre öde, helt klart. Fällkniven levererar när det gäller slipning och det blir alltid konvext, så ser deras process ut. Alla deras knivar är konvext slipade, personligen gillar jag det.
//P

Är konvex slipning då det ser ut så här om man tittar längs med eggen (spetsen borde såklart vara lite högre upp men jag hoppas principen framgår även i ASCII: (^)
medan en konkav kniv ser mer ut så här om man tittar längs med eggen: )^(
och någon form av neutral ser du på motsvarande sätt ut så här längs med eggen: /^\

/Patrik

Ja, du hnar i princip rätt, dock är konvex lite felaktigt eftersom den tjockaste delen är ryggen, för att vara en full konvex behöver man lägga två blad rygg mot rygg om du förstår vad jag menar.
Egentligen är det en kurva hela vägen från ryggen till eggen, ingen sekundäregg.
Konkav kallas oftats skålslipat men inte heller där stämmer det helt.
1622536795208.png

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips