Vem har gjort denna kniven?

Hej! Jag har precis ärvt en samekniv av min morfar, som köpt kniven under nån av sina turer i fjällen. Jag fick även en sölja som han hade köpt i samband med kniven. Jag undrar om någon har en aning om vem som har gjort kniven, eller söljan. Finns ingen signatur på söljan däremot står det PL om jag läser rätt på kniven. Bifogar bilder. Tack på förhand.

Bilagor

• IMG_6730.jpg
    IMG_6730.jpg
    32.4 KB · Visningar: 3,299
  • IMG_6731.jpg
    IMG_6731.jpg
    29 KB · Visningar: 3,566
  • IMG_6732.jpg
    IMG_6732.jpg
    34.9 KB · Visningar: 3,248
  • IMG_6733.jpg
    IMG_6733.jpg
    33.4 KB · Visningar: 3,190
  • IMG_6734.jpg
    IMG_6734.jpg
    25.9 KB · Visningar: 3,231

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Okej, tack! Jag har fått reda på att den antagligen är köpt någon gång under 40-50 talet, men kan möjligtvis vara senare också, om det förändrar något.

Ingen aning, mer signaturer här http://www.cultur.nu/knivar/samesign/ verkar vara Paul Larsson-Järpbyn, Järpen-1906-1996, kolla om det finns kontaktinfo till sidans skapare för mer info om knivmakaren, verkar som om det finns två Paul Larsson eller så är det samma men att han har ändrat på signaturen vid något tillfälle.
Jag har ingen kunskap utan jag googlade och hittade informationen.
Det finns ett forum http://www.antikviteter.net/antikprat/messages/board-topics.html, sameknivar finns under samlarsaker, lägg upp bilderna där, försök ta en bättre bild på signaturen (närmare) så får du nog napp.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips