Vedläget vid vindskydden

Ni som har mer erfarenhet av leden än jag, hur är det med ved längs skåneleden på vinter?

Jag har haft planer på att sticka ut på en vintertur, det vore ju tråkigt att komma fram och se att det inte finns någon ved alls.

Det ska finnas ved, men man vet ju aldrig om någon annan varit där kvällen innan och eldat... Men surfa in på skaneleden.se och skicka en fråga till dem.

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Vedläget tenderar vara sämre på vintern än på sommaren. Vissa vindskydd är pålitligare än andra. Vilka vindskydd är det du tänker besöka? En ide är att kontakta de som sköter vindskyddet...

Senast ändrad:
Med dagens snöläge blir egen vedinsamling inför ingåendet mot nattkvarteret besvärligare, men det brukar finnas mycket ved på marken nära skåneleden. Hyggen är givna pinnvedsställen. Skaffa eller sy en vedsamlare!

Ska man hårddra alla regler i allemansrätten får man ju inte lov att samla "ved" från marken...
Men jag tror själv att detta är det enklaste, hitta döda stående eller liggande träd/grenar/stockar...

Att dra ved på en pulka är inte ett alternativ, inte med den backen som är vid radiomasterna och observatioriet.. det hade blivit pulka ner istället..

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.