Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Det ska finnas ved, men man vet ju aldrig om någon annan varit där kvällen innan och eldat... Men surfa in på skaneleden.se och skicka en fråga till dem.
Vedläget tenderar vara sämre på vintern än på sommaren. Vissa vindskydd är pålitligare än andra. Vilka vindskydd är det du tänker besöka? En ide är att kontakta de som sköter vindskyddet...
Med dagens snöläge blir egen vedinsamling inför ingåendet mot nattkvarteret besvärligare, men det brukar finnas mycket ved på marken nära skåneleden. Hyggen är givna pinnvedsställen. Skaffa eller sy en vedsamlare!
Ska man hårddra alla regler i allemansrätten får man ju inte lov att samla "ved" från marken...
Men jag tror själv att detta är det enklaste, hitta döda stående eller liggande träd/grenar/stockar...
Att dra ved på en pulka är inte ett alternativ, inte med den backen som är vid radiomasterna och observatioriet.. det hade blivit pulka ner istället..
Nu vet jag inte riktigt vad du avser men det är fullt tillåtet att ta nedfallna kottar och löst liggande pinnar och grenar på marken som bränsle till elden. Allemansrätten: Eldning
//Peter
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...