Veckotävlingen

TL överväger en smärre regeländring. Den skulle innebära att kravet på föranmälan slopa helt men att man om man vill tillgodoräkna sig ett resultat måste rapportera det före kl 06.00 dagen efter fisket.

Synpunkter?

Nej! Att bara gå in och läsa "fångstrapporter" tar bort lite av charmen med tävlingen.
Anmälan skapar en förväntning på en rapport och triggar en själv att ge sig ut, bompassen är ju också trevliga att läsa om.....
 
TL överväger en smärre regeländring. Den skulle innebära att kravet på föranmälan slopa helt men att man om man vill tillgodoräkna sig ett resultat måste rapportera det före kl 06.00 dagen efter fisket.

Synpunkter?
Så man kan välja att det var en tävlingsdag efter ett fiskepass?
Jag motsätter mig inte.
 
IMG_20220507_180759146.jpg


Jag har förstått att det finns de som finner nöje i att läsa om andras bompass. För dem kan jag berätta att jag, när det klarnade upp efter en blåsig och regnig dag,körde jag ut till ångbåtsbryggan vid Kapellskär. Med mig hade jag en nyservad Ambassadeur 4600 CL3 som gick som en katt. Eller spann so en oljad blixt. Eller, kort sagt, fungerade som den skulle.

Gott om tärnor som dök var det så nog fanns det småfisk där. Inga skarvar, däremot, så det kanske är soprent på större fisk? Fanns det sådan där så lät de sig inte luras av min lilla kastpilk. Efter en timme började det kännas kyligt så jag åkte hemåt och hunnen halvvägs var det snudd på att jag fick lov att sätta igång vindrutetorkarna.

IMG_20220507_174759905.jpg
 
Provade ytterligare ett ställe i ån där växtligheten ännu inte gjort det omöjligt att fiska. Nappar osannolikt bra 14 abborrar och 14 mörtar på en knapp timma = plussa på med 7 mörtar så den kvoten också blev fylld. Totalt under veckan 40p. Hade även på något riktigt stort som släppte i ytan , såg gulaktigt ut och misstänker att det var en sutare en art som inte fanns i ån tidigare men som dykt upp de senaste 10 åren och när jag drog upp en mindre mört kom en rejäl plog och försökte ta mörten. Borde inte varit något annat än en rejäl gädda, största i ån som fångats ligger på ca 7kg. Jag har ett ställe i ån som jag brukar rensa växlighet med vadarbyxor på, detta ställe har vi alltid kallat "Sandbotten", här är botten hård och består som namnet säger av sand. Här badade vi också när vi var små och inte simkunniga: På de allra flesta ställen av ån vet man inte hur djupt man sjunker ner i bottendyn om man går i med vadare så det är ju inte så lockande.
 
Hur f*n fisk snipjägarn upp fiskarna utan dragkrok? Själv har jag alltid krok på mina gäddrag.

För egen räkning kan jag inrapportera ett alldeles extraordinärt bompass. Efter en slö sovmorgon och litet plockande här hemma bestämde jag mig för ett kvällsåass efter gädda. Min tanke var att rätt många gäddor nu lekt färdigt och, rimligen, simmat upp i kanalen för att äta upp sig.

Jag plockade fram lämpligt spö och rulle, spolade ny lina på rullen och letade rätt på mina gäddjiggar. Sedan för att inte släpa på en massa dödvikt, tömde jag fiskeryggan för att sedan i densamma lägga ner bara det jag skulle ha med mig.

När jag kommit fram riggade jag upp spöt, knöt på en tafs och plockade ur ryggsäcken upp... en draglåda innehållande lätta abborrjiggar. Den tyngsta av dessa låg precis under den nedre kastvikten för mitt rätt styva spö. Till råga på eländet fiskade jag för dagen med multirulle. Det hela kändes sådär och gick sämre.

Han som lade fel jiggar i ryggan skulle jag vilja säga ett sanningens ord mellan fyra nävar, bara jag kunde lista ut vem det är.
 
Ställning efter omgång 18

lausvik, 40 p
fiskarlennart, 35 p
Ahvenet, 23,5 p
Norgefiskaren, 16 p
Trasselkludd,13.5 p
pegason, 12 p

Nu har Lennart fått upp styrfart och jag känner hur han redan börjat styra ut i vänsterfilen. Detsamma gäller pegason som efter en lång vintervila nu hotar såväl Trassel som Anders. Får han bara ny dragkrok så går ingen säker, det är i alla fall mitt tips. Men det är lååångt kvar tills det hela är avgjort.

Tävlingen är alltid öppen för nya deltagare!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lausvik Veckotävlingen - anmälningar Fiske 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.