Vaxa nya skidor

Okej, tack så här långt.
Känner att jag fått en hel del ljus över min fördunkling om förstagångsvaxning av plastskidor från Åsnes. Blev påverkad av fabrikantens råd att vaxa skidorna i begynnelsen före användning.
Tänkte att norrmännen ju borde ha koll på det här med skidbelägg och stighudar...
Nu är då den slutliga frågan efter all värdefull information från er:

Jag har bett säljaren av skidorna i Jämtland att slänga på ett lager vax innan de levereras till mig.
De säger att det bara ska vara över den yta som inte täcks av de 70 cm långa stighudarna.
Alltså bara fram och bak på de 210 cm långa skidorna.
Kostar 200 spänn.
Ska jag strunta i denna vaxning helt ?
Vad tycker ni?
 
Som kanske framgick av mitt första inlägg så ifrågasätter jag glidvallning av turskidor, Det är inte meningsfullt. Håller helt med Lars P ovan, Borsta bort ev kvarvarande grundparaffin och åk sedan.
//J

Grundparaffin, är det samma sak som grundvax i det här fallet och i så fall, görs man det själv eller ligger det på vid köpet?
 
Grundparaffin, är det samma sak som grundvax i det här fallet och i så fall, görs man det själv eller ligger det på vid köpet?

Det brukar vara tillval. Undantaget som jag känner till är Fischers race-segment, de kommer med grundvallning från fabrik.

Grundvallning, mättning av belag, grundvaxning, grundparaffinering, allt detta syftar på samma sak dvs att man smälter in valla för glidytorna. En del vallor är både mättnings- och åkvallor (bwlf t ex). Men nu pratar jag race-skidor och inte turskidor...

...vallan lägger sig i belagets struktur. När man ska åka sicklar man och borstar man bort så mycket man kan. Kvarvarande mikroskopiska rester ger bättre glid. Men som sagt, på turskidor har man inte det spann som krävs för bra glid, så det är tämligen meningslöst att lägga tid på det...

//J
 
Valla

Stighudarna...

Ta en flytande valla (på huden) håller is borta och du glider bättre... jag tror tom att de fungerar bättre så.

För övrigt en invallad skida som är urborstad kommar att fästa mot huden.
 
Oj

Det brukar vara tillval. Undantaget som jag känner till är Fischers race-segment, de kommer med grundvallning från fabrik.

Grundvallning, mättning av belag, grundvaxning, grundparaffinering, allt detta syftar på samma sak dvs att man smälter in valla för glidytorna. En del vallor är både mättnings- och åkvallor (bwlf t ex). Men nu pratar jag race-skidor och inte turskidor...

...vallan lägger sig i belagets struktur. När man ska åka sicklar man och borstar man bort så mycket man kan. Kvarvarande mikroskopiska rester ger bättre glid. Men som sagt, på turskidor har man inte det spann som krävs för bra glid, så det är tämligen meningslöst att lägga tid på det...

//J

Jag är rädd att begreppet sickling inte förstås längre dock... För att ta bort vax eller att ta ner strukturen? En ren sicklad skida utan denna porösa struktur kan i princip inte vaxas medan en med struktur bör (men måste inte) tänk också på att vaxningen som sådan till viss del också en form av rengöring. Jag skulle i vart fall varje år antingen vaxa den eller sickla NER den lite för ett smutsigt belag gör ingen glad... Och sicklar du ner strukturen bör du nog ha en roller för vått före men det är överkurs för turskidor...
 
Blandar mig i denna diskussionen lite. Jag är en inbiten stålsicklare när det gäller längdåkning i spår. För två år sedan köpte jag ett par ny Åsnes turskidor för fjället och gjorde som många rekommenderar här, det vill säga ingenting. Efter att i en vecka hela tiden blivit ifrångliden av kompisen tänkte jag att jag måste göra något åt det till nästa år. Stålsickling var vad jag tänkte tills jag kom på att det inte är så lätt då skidorna har stålkanter. Jag fick alltså nedlåta mig till att glidvalla och plastsickla. Men efter det så hängde jag med i utförslöporna.

Det jag ville ha sagt är att glidet definitivt inte är bra på ett par nya Åsnes. Jag vill då ha bästa möjliga glid även på fjället och då måste något göras. Jag testade faktiskt att stålsickla lite men belaget var väldigt svårsicklat jämfört med löparskidorna.

/Mats
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips