Vaude Taurus I

Intressant Mikael! Ungefär hur lång tid tar det att resa? Har kommit fram till tre viktiga egenskaper som jag värdesätter.

1: Tältet ska gå snabbt att få upp.
2: Tältet ska vara så lätt som möjligt.
3: Tältet ska tåla kraftig vind

Vaude!

Efter mycket om och men blev det till slut ett Vaude-tält. Everest-tältet tog för lång tid att resa - 20 minuter är för mycket. Vaude-tältet kommer upp på 5 minuter. Verkar dessutom tillräckligt stabilt.

vaude.jpg

[Ändrat av Jadde 2003-08-18 kl 21:22]

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
tält

Tror nog att du gjorde rätt val Vaude har nog KLART bättre kvalite än Everest, har själv ett Vaude Taurus lycka till där ute Hans

Vart köper man Vaude Taurus?

Har med intresse följt denna länk eftersom jag själv är sugen på ett Vaude Taurus. Vart kan man hitta det till bästa pris?

/Thomas

Jag gjorde en liten modifikation på mitt Taurus I för att ha mer "dagutrymme" i tältet (ibland vill jag inte sitta i innertältet). Jag tog loss innertältsöglorna från "åttorna" och satte fast dem med karbiner istället. Vidare tillverkade jag en lös rem (men det lär gå minst lika bra med repsnöre eller dylikt) för att hålla ihop "åttorna" (à la tunneltält) och vips kan man då koppla loss främre delarna av innertältet och kan ha ganska gott om svängrum för matlagning och dylikt. Jag mätte upp att det var cirka 145-150 cm mellan "åttorna" (blev lite mer med karbiner).
Det är ju förstås en smaksak om man vill sitta på marken eller i innertältet, och har man jämt fullt med grejer i innertältet är detta inte så praktiskt.

Jag är också ägare av ett taurus I tält och tänkte passa på att fråga!

Efter att för första gången slagit upp tältet i storm och regn, vilket för övrigt fungerade alldeles utmärkt upplevde jag att golvet sög upp en hel del fukt! Marken var ju dyblöt av allt regn, men golvduken ska ju klara en hel del. På morgonen var sovsäcken blöt på de ställen den varit i kontakt med golvet. (främst runt armbågarna) Har någon upplevt något liknande?

Är lite besviken på detta, då total vattentäthet utlovades vid köp!

Fredrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips