Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Efter mycket om och men blev det till slut ett Vaude-tält. Everest-tältet tog för lång tid att resa - 20 minuter är för mycket. Vaude-tältet kommer upp på 5 minuter. Verkar dessutom tillräckligt stabilt.
Du kan köpa det hos http://www.getout.se , har själv ett Vaude Taurus II och är mycket nöjd. Lätt att slå upp och hygglig vikt för ett 2-3 pers tält, 2,79kg.
Jag gjorde en liten modifikation på mitt Taurus I för att ha mer "dagutrymme" i tältet (ibland vill jag inte sitta i innertältet). Jag tog loss innertältsöglorna från "åttorna" och satte fast dem med karbiner istället. Vidare tillverkade jag en lös rem (men det lär gå minst lika bra med repsnöre eller dylikt) för att hålla ihop "åttorna" (à la tunneltält) och vips kan man då koppla loss främre delarna av innertältet och kan ha ganska gott om svängrum för matlagning och dylikt. Jag mätte upp att det var cirka 145-150 cm mellan "åttorna" (blev lite mer med karbiner).
Det är ju förstås en smaksak om man vill sitta på marken eller i innertältet, och har man jämt fullt med grejer i innertältet är detta inte så praktiskt.
Jag är också ägare av ett taurus I tält och tänkte passa på att fråga!
Efter att för första gången slagit upp tältet i storm och regn, vilket för övrigt fungerade alldeles utmärkt upplevde jag att golvet sög upp en hel del fukt! Marken var ju dyblöt av allt regn, men golvduken ska ju klara en hel del. På morgonen var sovsäcken blöt på de ställen den varit i kontakt med golvet. (främst runt armbågarna) Har någon upplevt något liknande?
Är lite besviken på detta, då total vattentäthet utlovades vid köp!
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
1 kommentar
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...