Vattentemperatur och torrdräkt

Jag är nybörjare och paddlar mest ensam i Stockholms innerstad. Nu i vår har jag använt torrdräkt men jag börjar lockas av att hänga in den med tanke på luft temperaturen.

Har ni annars några tips om vad man kan ha under torrdräkt vid varm lufttemperatur men relativt kallt vatten?

Det jag egentligen kanske borde fråga är om någon känner till en sida där jag kan få reda på vattentemperatur så kanske jag an lista ut det själv :)

MVH
Robert

Senaste modet bland MC-âkare är sidenunderställ under skinnstället.
Sägs vara svalt och skönt och med lâg friktion.
Det borde funka lika bra under en torrdräkt.
Själv föredrar jag ett tunnt ullunderställ, men jag har iofs inte provat sidenvarianten ännu.

"sidenselma" eller nât sânt är visst ett populärt märke/försäljare.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
För mig funkar vanligt underställ om jag doppar mig regelbundet och låter avdunstningen kyla ner mig :)

Vattentemperatur, lite information här
klart.se
smhi.se
Finns säkert på många andra sidor med.

Jag är nybörjare och paddlar mest ensam i Stockholms innerstad. Nu i vår har jag använt torrdräkt men jag börjar lockas av att hänga in den med tanke på luft temperaturen.

Har ni annars några tips om vad man kan ha under torrdräkt vid varm lufttemperatur men relativt kallt vatten?

Det jag egentligen kanske borde fråga är om någon känner till en sida där jag kan få reda på vattentemperatur så kanske jag an lista ut det själv :)

MVH
Robert

Jag har en "egen" gräns på 13-14gr i vattnet då jag lämnar torrdräkten hemma! Gör förstås då inga längre överpaddlingar!
Finns ju även lite enklare,tunnare paddelkläder än torrdräkten att använda i övergångsperioden!
Ps annars så har jag bara superunderställ typ brynje under torrdräkten!

/Janne

Under armour

Amerikanska under armour har en serie underställ, heat gear, som syftar till att hålla amerikanska fotbollspelare svala under rustningen, därav namnet, under armour. Då får man dessutom lite kompression vilket sägs vara trevligt i motionssammanhang. Jag äger inget men har beställt en tröja som jag kan lämna rapport om så fort den dyker upp.

Jag använder bambu-underställ.

Bambufibrerna är runda påstås i reklamen och därför sköna och mjuka att ha på sig. Det påstås också att bambu inte luktar illa så snabbt som syntet.
Min erfarenhet av bambu är 4-5 träningspass med kajak och torrdräkt (Gul Shadow GX4) och jag tycker att det stämmer. Har också haft ull-underställ när det var lite kallare. Inte lika skönt men luktar heller inte illa så snabbt som syntet. Siden tänder jag undersöka för jag har nog gärna torrdräkt när jag seglar kajaken (lättare att vurpa och man rör sig inte så mycket). Jag tycker också torrdräkten känns som en viss trygghet vid överfarter och ensamturer.
Vad som är en lång överfart beror väl både på distansen och vädret antar jag...

Jag tänker inte hänga undan torrdräkten i sommar!

Torrdräkt, alltid!

Jag skulle inte komma på tanken att idka vattensporter utan torrdräkt. Tom. 25-gradigt vatten kyl ner en oskyddad kropp. Jag klär mig efter vattentemperaturen trots att det kan bli aningen varmt för det kan ju ta ett tag att komma upp efter en vurpa och det har hänt att jag tvingats simma till land med kajaken på släp. Då är det skönt att kunna lägga sig på rygg och vila emellanåt.

För mig finns inget alternativ till torrdräkt.

i garderoben

...hängt undan torrdräkten för i år. Men det verkar rätt individuellt hur mycket värme man utvecklar när man paddlar.:cool:

Låter som lite overkill med torrdräkt i mälaren nu så länge man inte ska korsa Björken. Kidsen välter hur mycket som helst nu utan att frysa ihjäl.

Fast det klart - många havskajaktister verkar ha någon form av landallergi och måste alltid hålla sig så långt från land som möjligt...

Beror på var man paddlar också. Bråviken tex, där kan man få simma 1 km om man inte tar sig upp i kajaken igen pga. att det inte finns klätterutrustning med i kajaken.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips