Vattentäta ryggsäckar?

Arcteryx är inte vattentät.

Det är helt fel som någon skrev i ett tidigare inlägg att dom nya Arcteryx säckarna skulle vara vattentäta.
Det enda som skiljer dom mot dom gamla är att det är belagda dragkedjor istället för tyg över. Och att väven är vit på insidan. Men det är fortfarande sömmar överallt. Där det läcker.
Men hoppet är inte ute enligt goda källor. Håll utkik nästa år efter samma märke. Där är något coolt på gång med laminerat hit o dit. O vattentätt som följd.
Olof.
 
Re: Vattentätt

Peifen; sa:
Jag tycker om att ha all packning inuti säcken.
Men ett blött tält med dunsovsäken låter inte kul.
Skall man ha det blöta tältet inne i säcken och resten utanpå? :)
Eller skall man packa vattentätt i den vattentäta ryggan? :)
Kanske bäst å stanna hemma så blir blir man inte våt
:)
Jag förstår inte riktigt en del människors aversion mot vattentäta ryggsäckar. Om jag bestämt mig för en ryggsäck och får välja; vattentät säck med väv som inte suger åt sig vatten, eller inte vattentät säck med väv som suger åt sig vatten, allt annat lika, väljer jag den vattentäta säcken med väv som inte suger åt sig vatten. Finns det några nackdelar med en sådan som jag inte tänkt på?

Man kan fortfarande ha sin sovsäck i en lätt vattensäkrad packpåse och använda ryggan med vattentät väv som vanligt. Men, man behöver inget regnskydd. Är det torrt när man packar blir inget blött för att det regnar eller om man faller under ett vad. Och om ryggsäcksväven är som t.ex en del av Ortliebs vattentäta rullförslutningsbara packsäckar så pärlar ju bara vattnet av. En wettexduk så tar man de sista dropparna och så har man en torr rygga att ta in i tältet, utan att behöva hålla på med extra regnskydd till säcken. Och man samlar inte på sig mer och mer vikt under vandring i ösregn för att ryggsäcksväven börjar suga åt sig vatten.

Men, som sagt, kan man tänka sig några nackdelar med en ryggsäck som är vattentät och vars väv inte suger åt sig vatten, relativt en ryggsäck som inte är vattentät och vars väv suger åt sig vatten, allt annat lika?

Raskesven
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Vattentätt

Raskesven; sa:
Peifen; sa:
Jag tycker om att ha all packning inuti säcken.
Men ett blött tält med dunsovsäken låter inte kul.
Skall man ha det blöta tältet inne i säcken och resten utanpå? :)
Eller skall man packa vattentätt i den vattentäta ryggan? :)
Kanske bäst å stanna hemma så blir blir man inte våt
:)
Jag förstår inte riktigt en del människors aversion mot vattentäta ryggsäckar. Om jag bestämt mig för en ryggsäck och får välja; vattentät säck med väv som inte suger åt sig vatten, eller inte vattentät säck med väv som suger åt sig vatten, allt annat lika, väljer jag den vattentäta säcken med väv som inte suger åt sig vatten. Finns det några nackdelar med en sådan som jag inte tänkt på?

Man kan fortfarande ha sin sovsäck i en lätt vattensäkrad packpåse och använda ryggan med vattentät väv som vanligt. Men, man behöver inget regnskydd. Är det torrt när man packar blir inget blött för att det regnar eller om man faller under ett vad. Och om ryggsäcksväven är som t.ex en del av Ortliebs vattentäta rullförslutningsbara packsäckar så pärlar ju bara vattnet av. En wettexduk så tar man de sista dropparna och så har man en torr rygga att ta in i tältet, utan att behöva hålla på med extra regnskydd till säcken. Och man samlar inte på sig mer och mer vikt under vandring i ösregn för att ryggsäcksväven börjar suga åt sig vatten.

Men, som sagt, kan man tänka sig några nackdelar med en ryggsäck som är vattentät och vars väv inte suger åt sig vatten, relativt en ryggsäck som inte är vattentät och vars väv suger åt sig vatten, allt annat lika?

Raskesven

Om en ryggsäck är vattentät, oavsett hur man definierar det, så skulle i alla fall jag föredra den framför en icke vattentät om de i övrigt är lika. Oavsett om säcken är vattentät eller ej så måste man packa på ungefär samma sätt men man slipper besväret med ett extra regnskydd.

Även om det nu kommer en vattentät rygga nästa år eller året därpå så skulle jag inte byta säck bara därför men när jag byter skulle jag definitivt ha det i åtanke som en av parametrarna. Men mitt nästa ryggsäcksval kommer nog att värdesätta vikten före vattensäkerhet gissar jag vilket innebär att en vattentät säck inte får väga alltför mycket mer.

Att jag sen tycker att en säck som är rensad på en massa detaljer som dragkedjor och annat borde vara enklare att göra både vattentät och lättare är väl en annan sak.
 
Re: Re: Re: Vattentätt

avslutad210712; sa:
Raskesven; sa:
Peifen; sa:
Jag tycker om att ha all packning inuti säcken.
Men ett blött tält med dunsovsäken låter inte kul.
Skall man ha det blöta tältet inne i säcken och resten utanpå? :)
Eller skall man packa vattentätt i den vattentäta ryggan? :)
Kanske bäst å stanna hemma så blir blir man inte våt
:)
Jag förstår inte riktigt en del människors aversion mot vattentäta ryggsäckar. Om jag bestämt mig för en ryggsäck och får välja; vattentät säck med väv som inte suger åt sig vatten, eller inte vattentät säck med väv som suger åt sig vatten, allt annat lika, väljer jag den vattentäta säcken med väv som inte suger åt sig vatten. Finns det några nackdelar med en sådan som jag inte tänkt på?

Man kan fortfarande ha sin sovsäck i en lätt vattensäkrad packpåse och använda ryggan med vattentät väv som vanligt. Men, man behöver inget regnskydd. Är det torrt när man packar blir inget blött för att det regnar eller om man faller under ett vad. Och om ryggsäcksväven är som t.ex en del av Ortliebs vattentäta rullförslutningsbara packsäckar så pärlar ju bara vattnet av. En wettexduk så tar man de sista dropparna och så har man en torr rygga att ta in i tältet, utan att behöva hålla på med extra regnskydd till säcken. Och man samlar inte på sig mer och mer vikt under vandring i ösregn för att ryggsäcksväven börjar suga åt sig vatten.

Men, som sagt, kan man tänka sig några nackdelar med en ryggsäck som är vattentät och vars väv inte suger åt sig vatten, relativt en ryggsäck som inte är vattentät och vars väv suger åt sig vatten, allt annat lika?

Raskesven

Om en ryggsäck är vattentät, oavsett hur man definierar det, så skulle i alla fall jag föredra den framför en icke vattentät om de i övrigt är lika. Oavsett om säcken är vattentät eller ej så måste man packa på ungefär samma sätt men man slipper besväret med ett extra regnskydd.

Även om det nu kommer en vattentät rygga nästa år eller året därpå så skulle jag inte byta säck bara därför men när jag byter skulle jag definitivt ha det i åtanke som en av parametrarna. Men mitt nästa ryggsäcksval kommer nog att värdesätta vikten före vattensäkerhet gissar jag vilket innebär att en vattentät säck inte får väga alltför mycket mer.

Att jag sen tycker att en säck som är rensad på en massa detaljer som dragkedjor och annat borde vara enklare att göra både vattentät och lättare är väl en annan sak.

Det är helt klart att om man skall köpa en ny ryggsäck, och skulle hitta en vattentät säck med de rätta egenskaper och rätt pris. BINGO

Men jag använder vanlig rygga med tät påse i för allt som inte får bli vått + överdrag och det funkar.
Ortlieb har en serie täta säckar men jag vet inte om det finns i större än daypacks.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Re: Vattentätt

Peifen; sa:
avslutad210712; sa:
Raskesven; sa:
Peifen; sa:
Jag tycker om att ha all packning inuti säcken.
Men ett blött tält med dunsovsäken låter inte kul.
Skall man ha det blöta tältet inne i säcken och resten utanpå? :)
Eller skall man packa vattentätt i den vattentäta ryggan? :)
Kanske bäst å stanna hemma så blir blir man inte våt
:)
Jag förstår inte riktigt en del människors aversion mot vattentäta ryggsäckar. Om jag bestämt mig för en ryggsäck och får välja; vattentät säck med väv som inte suger åt sig vatten, eller inte vattentät säck med väv som suger åt sig vatten, allt annat lika, väljer jag den vattentäta säcken med väv som inte suger åt sig vatten. Finns det några nackdelar med en sådan som jag inte tänkt på?

Man kan fortfarande ha sin sovsäck i en lätt vattensäkrad packpåse och använda ryggan med vattentät väv som vanligt. Men, man behöver inget regnskydd. Är det torrt när man packar blir inget blött för att det regnar eller om man faller under ett vad. Och om ryggsäcksväven är som t.ex en del av Ortliebs vattentäta rullförslutningsbara packsäckar så pärlar ju bara vattnet av. En wettexduk så tar man de sista dropparna och så har man en torr rygga att ta in i tältet, utan att behöva hålla på med extra regnskydd till säcken. Och man samlar inte på sig mer och mer vikt under vandring i ösregn för att ryggsäcksväven börjar suga åt sig vatten.

Men, som sagt, kan man tänka sig några nackdelar med en ryggsäck som är vattentät och vars väv inte suger åt sig vatten, relativt en ryggsäck som inte är vattentät och vars väv suger åt sig vatten, allt annat lika?

Raskesven

Om en ryggsäck är vattentät, oavsett hur man definierar det, så skulle i alla fall jag föredra den framför en icke vattentät om de i övrigt är lika. Oavsett om säcken är vattentät eller ej så måste man packa på ungefär samma sätt men man slipper besväret med ett extra regnskydd.

Även om det nu kommer en vattentät rygga nästa år eller året därpå så skulle jag inte byta säck bara därför men när jag byter skulle jag definitivt ha det i åtanke som en av parametrarna. Men mitt nästa ryggsäcksval kommer nog att värdesätta vikten före vattensäkerhet gissar jag vilket innebär att en vattentät säck inte får väga alltför mycket mer.

Att jag sen tycker att en säck som är rensad på en massa detaljer som dragkedjor och annat borde vara enklare att göra både vattentät och lättare är väl en annan sak.

Det är helt klart att om man skall köpa en ny ryggsäck, och skulle hitta en vattentät säck med de rätta egenskaper och rätt pris. BINGO

Men jag använder vanlig rygga med tät påse i för allt som inte får bli vått + överdrag och det funkar.
Ortlieb har en serie täta säckar men jag vet inte om det finns i större än daypacks.

Själv kör jag med high-tech påsar som det står Willys, ICA eller något annat trendigt på kombinerat med svarta sop-påsar från Clas Ohlson eller någon annan affär och utanpå allt ett vanligt hederligt regnskydd. Fungerar bra och är inte alls så bängligt som det kan tyckas. Och billigt är det :)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Vattentätt

[/QUOTE] [/QUOTE]

Själv kör jag med high-tech påsar som det står Willys, ICA eller något annat trendigt på kombinerat med svarta sop-påsar från Clas Ohlson eller någon annan affär och utanpå allt ett vanligt hederligt regnskydd. Fungerar bra och är inte alls så bängligt som det kan tyckas. Och billigt är det :) [/QUOTE]
[Ändrat av Peifen 2005-06-11 kl 22:12]
 
Re: Re: Re: Re: Re: Vattentätt

[/QUOTE] [/QUOTE]

Själv kör jag med high-tech påsar som det står Willys, ICA eller något annat trendigt på kombinerat med svarta sop-påsar från Clas Ohlson eller någon annan affär och utanpå allt ett vanligt hederligt regnskydd. Fungerar bra och är inte alls så bängligt som det kan tyckas. Och billigt är det :) [/QUOTE]

Hörde av de stora pojkarna att systembolagets plastpåsar är mycket slitstarka:)
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vattentätt

[/QUOTE]

Själv kör jag med high-tech påsar som det står Willys, ICA eller något annat trendigt på kombinerat med svarta sop-påsar från Clas Ohlson eller någon annan affär och utanpå allt ett vanligt hederligt regnskydd. Fungerar bra och är inte alls så bängligt som det kan tyckas. Och billigt är det :) [/QUOTE]

Hörde av de stora pojkarna att systembolagets plastpåsar är mycket slitstarka:) [/QUOTE]

Nu bor jag i Norrbotten 4 mil från gränsen till Finland så här står det Oy Alko på såna påsar och de är inte alls av samma kvalisort som de svenska. Plastdunkarna är dock slitstarka men ack så tunga. *L*
 
Själv så har jag använt impregnex i vattenbad och sedan gått löst på ryggan (Försvarets LK70) med Fjällrävens Grönlandsvax med tredubbla lager på alla sömmar.

Testet jag gjorde sedan var att fylla säcken med tidningspapper och sedan låta den stå i duschen i 5 timmar.
Väven var fortfarande i princip torr och inget av tidningspappret inne i säcken hade blivit fuktigt.
En innersäck av blå sopsäck fanns också då man ibland måste simma med ryggan vilket ingen impreknering i världen klarar.
Vattentäta packsäcker av modell mindre (ca 10 liter) skyddar sedan det som absolut inte får bli blött (torra stället, strumpor, sovsäck).

Funkade klockrent under mina 10 mån som jägare på K3.

Ska man hålla sig på land så kan man lätt rationalisera bort plastsäcken så länge man har dom mindre packsäckarna till det viktigaste
 
Re: Boblbe-E Amphibious....

NonCuro; sa:
Det finns en väska som är helt vattentät... Tillverkas till dykare... Den är tillverkad i Japan eller om det var Kina. Är inte säker på om någon skrivit om den tidigare.

Den är dock inte så stor men själv tycker jag att den är skit tuff!!!

Här är en länk till en Svensk ÅF... http://www.zuzdiving.com/default.aspx?id=12&categoryId=6&productId=339#339

// Robert

Skulle bara påpeka att boblbe-e väskan Amphib inte är till för dykare - snarare för snowboard och klättring. På pruduktsidan klassas den som "Essentially waterproof, but not to be submersed".
Sen är ju Boblbe-e ett svenskt företag....

http://www.boblbee.com


/jonas
 
Den som tror att det är prestigemärkena som alltid driver utvecklingen , och de som tror att den vattentäta "vanliga" ryggan är en utopi kan ju kolla på den här:

prd_24232-219.jpg


Jack Wolfskin Mudslide.
Ca 35 liter. Svetsade eller tejpade sömmar, rullstängning.
Kostar ungefär 120 euro. Inte billigt, men inte dyrare än dyrmärkenas ryggor samma storlek som bara är vattentäta i väven.

I och med att svetsade sömmar används mer och mer så utvecklas tekniken och kostnaderna sjunker. Redan förra säsongen kunde man köpa en Everestjacka med svetsade sömmar för under 2000, och nu säljer alltså mittfåremärket Jack Wolfskin ryggor med svetsade sömmar. Fortsättning följer, som sagt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jokkmokkguiderna Vattentäta bagar. Transportera 1
Raskesven Vattentäta packsäckar-erfarenheter Transportera 3
majjen Vattentäta packsäckar - lätta! Transportera 14
Egel Sy vattentäta säckar själv Transportera 1
Vindskydd Lundhags ryggsäckar Transportera 4
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
cristiancjb Behöver tips för ryggsäckar (60-70L) för en kort person Transportera 12
TheBostonRag Ryggsäckar från Granite Gear Transportera 14
vandrafjäll Är det här Haglöfs Alaska ryggsäckar Transportera 5
MonicaKa Millican ryggsäckar, någon som har en? Transportera 16
FruNalleman Tensons ryggsäckar - nån som testat? Transportera 17
silly Thule ryggsäckar Transportera 2
monedula Tips på ryggsäckar med mjuka axelband Transportera 4
xstaystrayx Gregorys ryggsäckar Transportera 8
seobserver Aktuell jämförelse mellan lätta 55-65 l ryggsäckar? Transportera 0
såg Ryggsäcksvalet går mellan tre ryggsäckar Transportera 9
svebban Behöver råd om ryggsäckar Transportera 8
xfredrikx The North Face Zealot 70 Transportera 6
MartinR Var köper man MacPac ryggsäckar? Transportera 6
Albänska Finns det någon som är lika bra på ryggsäckar som dePaul är på knivar? Transportera 54
pack Nya ryggsäckar från Klättermusen, + annat Transportera 14
Crilloan Toppmatade, slimmade ryggsäckar eller fickparadis med frontöppning? Transportera 6
markanthus Vattenflaskfästen till ryggsäckar Transportera 12
Niklas_83 Ryggsäckar för lång vandring? Transportera 25
minilove Erfarenheter av Helsport ryggsäckar? Transportera 0
angylp Lämpliga 50l ryggsäckar ? Transportera 1
perdans Lowes ryggsäckar ? Transportera 1
brigas Alla dessa ryggsäckar Transportera 2
malu Gregory ryggsäckar Transportera 3
Snigel2000 Ryggsäckar (igen) Transportera 6
thomast2 Militära ryggsäckar - Något att ha? Transportera 24
grodanbolle Aarn ryggsäckar? Transportera 4
Enrok Bask´s ryggsäckar Transportera 53
hegeland Frågor om ryggsäckar Transportera 11
Vandrare Köpa Berghaus Ryggsäckar billigt Transportera 17
rikard_wiberg_hotmail.com prova ryggsäckar Transportera 22
Sven S Ryggsäckar för barn Transportera 2
finskapinnen Ryggsäckar :) Transportera 0
Hobbe 1 Osprey Ryggsäckar Transportera 0
fjällflugan Ryggsäckar på nätet? Transportera 11
danha Ryggsäckar från Jack Wolfskin Transportera 5
Eigil Vart finns mountain-equipment ryggsäckar i stockholm? Transportera 3
Thymallus Modan ryggsäckar??? Transportera 2
sajberjohan Regattas Ryggsäckar Transportera 1
ebh Ryggsäckar ca 30 och 70 liter, vad skall man köpa? Transportera 14
JSilfver The Works, ryggsäckar Transportera 1
SWE3171 Serratus ryggsäckar? Transportera 0
Anders.Appelqvist Ryggsäckar allt för tunga! Transportera 1
Var finns Modan ryggsäckar? Transportera 2
pcte Bergans Ryggsäckar i Göteborg? Transportera 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.