Vattentäta ryggsäckar?

Tält, kläder och skor hittar man i vattentäta modeller i mängder. Men ryggsäckar. Vad i hela friden gör att man inte bygger dem vattentäta och besparar oss det jävelskap det ibland medför att montera och montera av regnskyddet såfort man ska ha fram någoting då det hällregnar?
Går i tankarna att skaffa en säck på runt hundra liter o tittade på Berghaus Vulcan som jag en stund trodde tålde vatten, men tro på f-n om inte den också kräver komplement för att klara väta.

Finns något hopp eller är det bara till att börja sy ihop något själv?
 
Mindre flexibelt?

Jag skulle många gånger inte ha någon större glädje av att ha en vattentät ryggsäck. Om man vill kunna ta in ryggsäcken i tältet, t.ex. pga. att man saknar absid så är det en fördel att kunna kränga av den blöta utsidan.
 
Jag använder själv en Vulcan. Sidofickorna kommer jag åt utan att koppla loss regnskyddet och de är stora nog för de prylar jag kan behöva under själva vandringen. Men vill man spara vikt och skippar dem måsta man ju lossa regnskyddet och öppna huvudsäcken. Så blöt hinner den dock inte bli. Vattenkänsliga grejor i ryggan som sovsäck, kläder och mat ligger dock i lätta rullförslutningsbara vattentäta packsäckar...

Jag vet inte om det stämmer men jag hörde, irriterande för en Vulcanist;-), att en australiensk Ute-tidskrift i ett ryggsäckstest hade underkänt Berghaus Vulcan av en enda anledning; den var inte vattentät. Är väl ett hugskott, men det kanske vore läge att kolla upp de australiensiska ryggsäckarna?

Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2004-09-11 kl 17:29]
 
Klättermusen

Till Klättermusens ryggsäckar går det att köpa till en säck som man sätter inne i ryggsäcken, när man sedan stänger säcken är den helt vattentät. Jag tycker det verkar riktigt smidigt, men jag har ingen egen erfarenhet av systemet.
 
I det militära fick man lära sig att stoppa grejorna i sopsäck, sedan i ryggan.
Det är ett billigt buget alternativ som funkar bra.

Tror att det är svårt att få en rygga helt vattentär.
Alternativet med lätta packsäckar med rullstängning torde vara bästa alternativet.

Sedan kommer frågan hur man testar om det är tätt.
Montera ryggan på magen och simma över närmsta vattendrag...

/Mattias
 
Arc'Teryx Bora 95

Den nya Bora 95-modellen är mycket riktigt vattentät och dessutom har den en annan utomordentligt bra grej. Den är nämligen vit inuti och jag kan lova dig att det gör en värld av skillnad när man letar efter något. Man ser mycket bättre i den!
 
Re: Arc´teryx Bora 95

Allsport; sa:
.... är vattentät och i din önskade storleksklass.

HAHAHA!!! skojar ni, en rygga för 5300:- som väger nästan 3,5kg, det måste fan va kilopriset som avgör, det måste va den näst sämsta affären man kan göra.. hihihaha..
 
Klättermusens system funkar!

Hej.
Har haft en Mjölner med innersäck som man sätter fast i rullöppningen på ett smidigt sätt så att öppningen på innersäcken blir integrerad i ryggans rullöppning. Fungerar mycket bra! Enda haken med detta var att det är en enda stor innersäck - vill man dela av mellan övre och nedre delen av ryggan, ja då får man en rul med innersäck i botten på övre facket, och fortfarande inte HELT vattetätt i nedre facket. Jag undrar i o f s vad du menar med vattentätt - tänker du simma med den? Regn tål Mjölner massor av utan innersäck (en hel dags monsunregn no probs). Sen är ju Mjölner allt annat än gratis ändå.
/ Gaban
 
Plastpåse i säcken

Ett mellanting mellan svart sopsäck (som jag tycker klarar riv och slit för dåligt) och märkesspecifik innersäck (som jag förmodar går loss på ett par hundringar för t.ex. Klättermusens grejer) är en kraftigare plastsäck. På Nya Zeeland fanns de i alla upptänkliga varianter, kostade en femtilapp och hade dessutom lite käcka funktioner som att vara i klara signalfärger och ha brädmönster till sällskapsspel och överlevnadstips tryckta på sig. Vansinnigt genomtänkt tyckte jag, så jag köpte en sån där.
Allt i säcken (jag har en med hel säck, så avdelning av utrymmet är inget problem) håller sig torrt även i överj-iga regnstormar och om man skulle snubbla i en bäck... Det får ju dock inte ligga fuktkänsliga grejer i sid- och toppfickor. Sen kan man plocka ut den och ha som packpåse till kajakturen, istället för att köpa svindyra torrpåsar till varje aktivitet. Tyvärr vet jag inte var man skulle få tag på motsvarande här hemma. Kathmandu hette kedjan som hade den i NZ.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jokkmokkguiderna Vattentäta bagar. Transportera 1
Raskesven Vattentäta packsäckar-erfarenheter Transportera 3
majjen Vattentäta packsäckar - lätta! Transportera 14
Egel Sy vattentäta säckar själv Transportera 1
Vindskydd Lundhags ryggsäckar Transportera 4
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
cristiancjb Behöver tips för ryggsäckar (60-70L) för en kort person Transportera 12
TheBostonRag Ryggsäckar från Granite Gear Transportera 14
vandrafjäll Är det här Haglöfs Alaska ryggsäckar Transportera 5
MonicaKa Millican ryggsäckar, någon som har en? Transportera 16
FruNalleman Tensons ryggsäckar - nån som testat? Transportera 17
silly Thule ryggsäckar Transportera 2
monedula Tips på ryggsäckar med mjuka axelband Transportera 4
xstaystrayx Gregorys ryggsäckar Transportera 8
seobserver Aktuell jämförelse mellan lätta 55-65 l ryggsäckar? Transportera 0
såg Ryggsäcksvalet går mellan tre ryggsäckar Transportera 9
svebban Behöver råd om ryggsäckar Transportera 8
xfredrikx The North Face Zealot 70 Transportera 6
MartinR Var köper man MacPac ryggsäckar? Transportera 6
Albänska Finns det någon som är lika bra på ryggsäckar som dePaul är på knivar? Transportera 54
pack Nya ryggsäckar från Klättermusen, + annat Transportera 14
Crilloan Toppmatade, slimmade ryggsäckar eller fickparadis med frontöppning? Transportera 6
markanthus Vattenflaskfästen till ryggsäckar Transportera 12
Niklas_83 Ryggsäckar för lång vandring? Transportera 25
minilove Erfarenheter av Helsport ryggsäckar? Transportera 0
angylp Lämpliga 50l ryggsäckar ? Transportera 1
perdans Lowes ryggsäckar ? Transportera 1
brigas Alla dessa ryggsäckar Transportera 2
malu Gregory ryggsäckar Transportera 3
Snigel2000 Ryggsäckar (igen) Transportera 6
thomast2 Militära ryggsäckar - Något att ha? Transportera 24
grodanbolle Aarn ryggsäckar? Transportera 4
Enrok Bask´s ryggsäckar Transportera 53
hegeland Frågor om ryggsäckar Transportera 11
Vandrare Köpa Berghaus Ryggsäckar billigt Transportera 17
rikard_wiberg_hotmail.com prova ryggsäckar Transportera 22
Sven S Ryggsäckar för barn Transportera 2
finskapinnen Ryggsäckar :) Transportera 0
Hobbe 1 Osprey Ryggsäckar Transportera 0
fjällflugan Ryggsäckar på nätet? Transportera 11
danha Ryggsäckar från Jack Wolfskin Transportera 5
Eigil Vart finns mountain-equipment ryggsäckar i stockholm? Transportera 3
Thymallus Modan ryggsäckar??? Transportera 2
sajberjohan Regattas Ryggsäckar Transportera 1
ebh Ryggsäckar ca 30 och 70 liter, vad skall man köpa? Transportera 14
JSilfver The Works, ryggsäckar Transportera 1
SWE3171 Serratus ryggsäckar? Transportera 0
Anders.Appelqvist Ryggsäckar allt för tunga! Transportera 1
Var finns Modan ryggsäckar? Transportera 2
pcte Bergans Ryggsäckar i Göteborg? Transportera 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.