Vattentäta ryggsäckar?

Re: Re: Lätt och vattentätt

Nordesjö; sa:
NUI; sa:
Eftersom det är praktiskt taget omöjligt att göra en ryggsäck vattentät så varför inte strunta i att försöka? Åtminstone om priset är 3,5 kg och 5000 SEK.

Praktiskt taget omöjligt?
Praktiskt taget skitlätt, skulle jag vilja säga. Svetsade sömmar och rullöppning så är du hemma. Eftersom det kräver att man inte lastar på en massa guck så blir det nog varken tyngre eller dyrare än dagens stora säckar.

Nja, "omöjligt" kanske var ett felaktigt uttryck, om man menar rent tekniskt. Men ryggsäckar har ju tillverkats kommersiellt i väldigt många år. Varianter på dagens material kom väl fram på 50--60-talet, med syntettyger och lättmetallramar. Så man har haft 50 år på sig och ändå diskuterar vi här och nu varför ryggsäckar inte/sällan är vattentäta. Trots nya häftiga tyger med remmar och spännen och blixtlås (något som marknaden tydligen prioriterar med tanke på hur svåra de är att göra vattentäta) och kolfiber i vartenda hörn.

Därför känns det nästan enklare att gå åt andra hållet och inte ens försöka få säckarna täta. Dessutom är det ju inte allt man packar i en ryggsäck som är känsligt för blöta. För min del är det bara reservkläder och sovsäck/quilt. Matvaror packar jag ändå i plastpåsar och de flesta kommersiella matförpackningar som är aktuella i fjällen är ju täta.

Så egentligen ser jag inte behovet av att hela säcken skall vara tät och hermetiskt tillsluten. Det känns som om nyttan av detta inte uppväger extra kostnader och extra vikt.

Hälsningar
Jörgen
 
Flexibel lösning

Skaffa vattentät packpåse: den kan du använda i valfri rygga eller i kajaken mm. Billigt och bra
 
Re: Re: Re: Lätt och vattentätt

NUI; sa:
Det känns som om nyttan av detta inte uppväger extra kostnader och extra vikt.

Extra kostnader och extra vikt? För mig är ett löst regnskydd eller en lös vattentät innersäck extra kostnader och extra vikt. Och att gå över jokken efter vatten.
Det korkade idag är ju just det faktum att ALLA ryggsäcksvävar är bombsäkert vattentäta, men att den funktionen sabbas av otäta sömmar och öppningar, och tvingar fram nödlösningar som regnskydd och innersäckar.

Men jag håller dig med om att en alternativlösning är att göra INGET vattentätt, förutom små packsäckar för känsliga saker.
Men den lösningen funkar ju utan problem också när vi kör vår Vulcan UV (Ultralätt/Vattentät).

Men jag slår ändå gärna vad om att de flesta ryggor på marknaden är helt vattentäta om 5 år.
 
Jag slår vad om att de flesta säckar INTE är vattentäta om fem år. Inte i sig själva. Möjligtvis att fler går över till vattentät innersäck och rulltstängning. Jag tror helt enkelt inte att man kommmit så långt än att tillverkarna bedömmer att de kan göra sådana utfästelser utan att riskera en störtflod av reklamationer. Om man skulle göra en av dagens säckar vattentäta så är det mycket som ska tätas--och tätningarna ska motstå mycket nötning och drag och slit. Too risky. Dyrt skulle det bli att tillverka också. Det måste till att nån tänker till först.
 
Det är inte bara en fördel om en ryggsäcksväv är vattentät, dvs. inte släpper igenom vatten till innehållet i säcken. Det är också en fördel om den yttre ryggsäcksväven inte suger åt sig vatten. Behövs bara att två deciliter (=200gram) vatten sugs in i ryggsäcksväven för att det viktmässigt ska löna sig med ett regnöverdrag.

Raskesven
 
Andas

Vissa saker blir blöta och vissa kommer i princip alltid vara torra. Blandas dessa kommer allt bli fuktigt snart. Oavsett om man har en tät eller otät rygga så måste man ju separera blött från torrt och då är man ju tillbaka till att använda separata täta säckar. Jag sätter också en peng på att ryggor förblir otäta.

Niklas
 
lapetter; sa:
Om man skulle göra en av dagens säckar vattentäta så är det mycket som ska tätas-- måste till att nån tänker till först.

Ja, det får man verkligen hoppas :)
Men det handlar inte om att täta en av dagens säckar, utan om att bygga en säck som är enkel att bygga tät. Och det är inte så svårt. Jag biter tjurskalligt fast i det.
Men det viktigaste är naturligtvis att de som vill ha den här typen av säckar efterfrågar det, och de andra får köra vidare med regnskydd.
 
Nordesjö; sa:
lapetter; sa:
Om man skulle göra en av dagens säckar vattentäta så är det mycket som ska tätas-- måste till att nån tänker till först.

Ja, det får man verkligen hoppas :)
Men det handlar inte om att täta en av dagens säckar, utan om att bygga en säck som är enkel att bygga tät. Och det är inte så svårt. Jag biter tjurskalligt fast i det.
Men det viktigaste är naturligtvis att de som vill ha den här typen av säckar efterfrågar det, och de andra får köra vidare med regnskydd.

Hördu, du citerar ju som en berusad dräng. Nu ska känna mig kränkt och gorma på...eller nä:)
 
En vattentät rygga behöver inget regnskydd. En vattentät behöver ingen vattentät innersäck vid långfärdsskridskoåkning. En vattentät rygga kan blåsas upp och användas som kudde. En vattentät rygga kan man bära vatten i. Oki?
 
Ett vattentätt men lätt huvudfack (säck med rullstängning), med inbyggt litet toppfack +nätfickor på sidorna som rymmer 1 varsin 1,5 liters petflaska, + en stor nätficka fram på mitten för blöta grejer, några få spännband i nylon för komprimering och hänga på extragrejer.. Kanske en lätt ram med 2 easton-bågar. Enkelt bärsystem utan toppstramare och lungkramare. Avbärarebälte möjligen men då fäst med en roterande punkt mitt bak. Volym ca 55 liter, vikt max 1 kilo. I'll take two please.
 
Vattentätt

Jag tycker om att ha all packning inuti säcken.
Men ett blött tält med dunsovsäken låter inte kul.
Skall man ha det blöta tältet inne i säcken och resten utanpå? :)
Eller skall man packa vattentätt i den vattentäta ryggan? :)
Kanske bäst å stanna hemma så blir blir man inte våt
:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jokkmokkguiderna Vattentäta bagar. Transportera 1
Raskesven Vattentäta packsäckar-erfarenheter Transportera 3
majjen Vattentäta packsäckar - lätta! Transportera 14
Egel Sy vattentäta säckar själv Transportera 1
Vindskydd Lundhags ryggsäckar Transportera 4
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
cristiancjb Behöver tips för ryggsäckar (60-70L) för en kort person Transportera 12
TheBostonRag Ryggsäckar från Granite Gear Transportera 14
vandrafjäll Är det här Haglöfs Alaska ryggsäckar Transportera 5
MonicaKa Millican ryggsäckar, någon som har en? Transportera 16
FruNalleman Tensons ryggsäckar - nån som testat? Transportera 17
silly Thule ryggsäckar Transportera 2
monedula Tips på ryggsäckar med mjuka axelband Transportera 4
xstaystrayx Gregorys ryggsäckar Transportera 8
seobserver Aktuell jämförelse mellan lätta 55-65 l ryggsäckar? Transportera 0
såg Ryggsäcksvalet går mellan tre ryggsäckar Transportera 9
svebban Behöver råd om ryggsäckar Transportera 8
xfredrikx The North Face Zealot 70 Transportera 6
MartinR Var köper man MacPac ryggsäckar? Transportera 6
Albänska Finns det någon som är lika bra på ryggsäckar som dePaul är på knivar? Transportera 54
pack Nya ryggsäckar från Klättermusen, + annat Transportera 14
Crilloan Toppmatade, slimmade ryggsäckar eller fickparadis med frontöppning? Transportera 6
markanthus Vattenflaskfästen till ryggsäckar Transportera 12
Niklas_83 Ryggsäckar för lång vandring? Transportera 25
minilove Erfarenheter av Helsport ryggsäckar? Transportera 0
angylp Lämpliga 50l ryggsäckar ? Transportera 1
perdans Lowes ryggsäckar ? Transportera 1
brigas Alla dessa ryggsäckar Transportera 2
malu Gregory ryggsäckar Transportera 3
Snigel2000 Ryggsäckar (igen) Transportera 6
thomast2 Militära ryggsäckar - Något att ha? Transportera 24
grodanbolle Aarn ryggsäckar? Transportera 4
Enrok Bask´s ryggsäckar Transportera 53
hegeland Frågor om ryggsäckar Transportera 11
Vandrare Köpa Berghaus Ryggsäckar billigt Transportera 17
rikard_wiberg_hotmail.com prova ryggsäckar Transportera 22
Sven S Ryggsäckar för barn Transportera 2
finskapinnen Ryggsäckar :) Transportera 0
Hobbe 1 Osprey Ryggsäckar Transportera 0
fjällflugan Ryggsäckar på nätet? Transportera 11
danha Ryggsäckar från Jack Wolfskin Transportera 5
Eigil Vart finns mountain-equipment ryggsäckar i stockholm? Transportera 3
Thymallus Modan ryggsäckar??? Transportera 2
sajberjohan Regattas Ryggsäckar Transportera 1
ebh Ryggsäckar ca 30 och 70 liter, vad skall man köpa? Transportera 14
JSilfver The Works, ryggsäckar Transportera 1
SWE3171 Serratus ryggsäckar? Transportera 0
Anders.Appelqvist Ryggsäckar allt för tunga! Transportera 1
Var finns Modan ryggsäckar? Transportera 2
pcte Bergans Ryggsäckar i Göteborg? Transportera 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.