Vattentäta handskar?

Efter att ha flyttat ut från centrum har jag nu några kilometer längre cykelpendling till jobbet. Har börjat få hyfsad kontroll över resten av kläderna men händerna är fortfarande ett problem. Nu har jag ett par vanliga fleece/windstopperhandskar men problemet är att de blir saggiga när det regnar.

För dagarna när det är 4 grader och regnar horisontellt skulle jag vilja ha ett par vattentäta ganska tunna handskar med nåt slätt yttermaterial som torkar fort. Tips?

Johannes
 
Jag använder diskhandskar / skurhandskar. Är så billiga att det inte gör något om jag råkar glömma dom någonstans (som i korgen på ICA när jag handlar mat på hemvägen)

342513B_X_2007-06-29_094608_613.jpg


tidigare svar

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=38130&highlight=diskhandskar

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=33157&highlight=diskhandskar

Per
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Blir det inte väldigt svettigt och blött att cykla med diskhandskar???
Nej inte när det regnar, för då blir det kyla utifrån när vattnet ska avdunsta.

Jag har 2 olika par Hestra GoreTex handskar liknande dessa och då blir man blöt inifrån då det inte är vinter.

BC7F621451B4F5DF308A8E098112185D.jpg


Och man får sådär 20 par diskhandskar för priset av vad ett par Hestra GoreTex handskar kostar.

Och efter som det är lite läder/skinn på Hestra handskarna så tycker Hestra att man ska kemtvätta ( P i en ring) handskarna, vilket är dyrt och bökigt.


Per
 
Ruukas Mc-tum överdrags regnvante fungerar utmärkt. Min cykelhandlare fick mig att köpa ett par fodrade G-tex fingerhandskar, för flera hundra. För varma för normal skånsk vinter och för korta i handleden för att riktigt skydda de senare.
Under Ruukavantarna som är i tunn syntetisk galon bär jag ett par vanliga cykelhandskar utan fingertoppar. Händerna hålls torra och varma även om det regnar horisontellt.
Ruukavantarna finns hos Mc-affärer och kostade knapp 150 när jag köpte mitt senaste par.
//J
 
Neoprenhandskar för dykning. Finns i femfingersvariant med förböjda fingrar. Inte alls så fuktigt (svettigt) som man tror...
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Johannes, hur avser du hålla fötterna torra?
Själv har jag ett par Neopren sköverdrag med tunna sulor på. Håller skor, strumpor och fötter torra och varma. Ett av mina bättre rea-fynd!
//J
 
Neoprene fiskehanskar

Neoprenhandskar för dykning. Finns i femfingersvariant med förböjda fingrar. Inte alls så fuktigt (svettigt) som man tror...

Tyvärr tenderar dykhandskar att vara tighta och därmed försvåra blodomloppet med kalla händer som följd. Själv har jag svårt att hitta rymliga dykhanskar. Däremot har jag på Biltema hittat neoprene fiskehandskar som är stora i storlekarna.
/Niklas
 
Tyvärr tenderar dykhandskar att vara tighta och därmed försvåra blodomloppet med kalla händer som följd. Själv har jag svårt att hitta rymliga dykhanskar. Däremot har jag på Biltema hittat neoprene fiskehandskar som är stora i storlekarna.
/Niklas


De har möjlighet att sticka ut fingerspetsarna, kommer det inte in vatten där?

Archive%5CProduct_images%5C45%5CLarge%5C45-510_l.jpg
 
Johannes, hur avser du hålla fötterna torra?
Själv har jag ett par Neopren sköverdrag med tunna sulor på. Håller skor, strumpor och fötter torra och varma. Ett av mina bättre rea-fynd!
//J

Jag kör med vanliga trailrunningskor i Gore Tex och har ett par damasker i andasmaterial i ryggan (tillsammans med regnbyxorna) som åker på om det regnar.

Johannes
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.