Vattentät solcellsladdare eller annan lösning?

Jag behöver ha en solcellsladdare på mina längre paddelturer (3-10 dagar). Googlade först och gick in på solcellsladdaren.se där de rekommenderade 3 st. 2 i min prisklass (max en tusenlapp) och en svindyr (2500 kr).
Den svindyra är vattentät, men det stod inget om det här på de andra två så jag antar att dessa inte är det. Jag vill ju kunna ladda upp solcellen medan jag paddlar.
De två modellerna i min prisklass hter xstorm lava charger, 749 kr och geographic 4-i-1, 509 kr.

Jag har ju naturligtvis tänkt på om man kan sätta solcellsladdaren i en genomskinlig vattentät ficka eller påse men undrar om laddaren kan ladda upp då eller hur mycket av effekten som man går miste om. Har sökt här på forumet men hittar inga svar på det.

Så till mina frågor:
Någon som vet om dessa två modeller är vattentäta eller inte?
Någon som vet en bra solcellsladdare i min prisklass som är vattentät?
Någon som har provat att använda solcellsladdare i vattentät ficka eller påse och vet om/hur det funkar?
Om så, vad för ficka eller påse har använts?

Skulle bli väldigt glad om ni andra kan hjälpa mig! :)
 
Fundera på om du behöver solceller. På en så kort tid kan samma mängd (i pris) litium batterier vara bättre.

Köppte en stor powerbank på 20 Ah från ebay för under 1000 kr. Har på försök laddat min mobil från den och efter en vecka av måtlig använing har den kvar 40%. Så om man typ var 10de dag kan få tillgång till landström så funkar det.
 
Nu är det ju kina-prylar men för 300:- kan det vara värt att testa.


"The tough PVC Rainproof case and water tight solar panel is designed to survive in the wild with outdoor moisture and rain protection."


http://www.banggood.com/BlitzWolf-1...ell-Panel-Charger-with-Power3S-p-1044843.html




Själv har jag beställt den starkare varianten men jag behöver inget vattenskydd.

http://www.banggood.com/BlitzWolf-2...ith-Power3S-for-iPhone-6s-Plus-p-1012412.html
Det låter ju faktiskt ganska bra, men jag blir lite skeptisk när de skriver rainproof, är den verklugen waterproof?...
Men kanske testar, får se.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 
Vad är det som ska laddas? Hur mycket effekt är du ute efter?

Kan rekommendera Suntactics paneler. Dom är dyrare än kina-kopiorna men kommer med bra garanti, använder bättre solceller och håller vad som står i specifikationen vilket ofta inte stämmer när det kommer till solcellspaneler och power banks i allmänhet.

Under tusenlappen kan har de endast en modell och det är 5 wattaren
http://suntactics.com/shop/scharger-5-portable-usb-solar-charger/

Vattentålig och inbyggd fail safe för kortslutning.
 
Vad är det som ska laddas? Hur mycket effekt är du ute efter?

Kan rekommendera Suntactics paneler. Dom är dyrare än kina-kopiorna men kommer med bra garanti, använder bättre solceller och håller vad som står i specifikationen vilket ofta inte stämmer när det kommer till solcellspaneler och power banks i allmänhet.

Under tusenlappen kan har de endast en modell och det är 5 wattaren
http://suntactics.com/shop/scharger-5-portable-usb-solar-charger/

Vattentålig och inbyggd fail safe för kortslutning.

Okej, det låter ju lovande.

Jag skall använda den främst till min smartphone, som jag på turerna använder som dator, så det går mer batteri än bara vanlig smartphoneanvändning. Men inte i behov av stora mängder energi, tänker jag. Typ kunna ladda telefonen varje kväll.

Hur använder du din solcellsladdare? Vågar man ha den fastsatt på däck när man paddlar, även om det hyfsade vågor?
 
Ingen som har erfarenhet av att ha sin laddare i genomskinlig vattentät fick/påse och kan skriva om effekten?

Vore grymt tacksam för svar!
 
Strömstyrkan som anges på solpaneler gäller vanligtvis vid 100000 lux, en ljusstyrkenivå som inträffar ytterst få dagar på året och bara kort tid när det sker på de nordliga breddgraderna som Sverige.

Med andra ord så måste man räkna att panelerna avger betydligt mindre med ström, kanske bara 50% av det angivna räknad mellan kl10 - kl14 period i Sverige.

det är många som blivit besvikna på solpaneler och de inte lämnar ström som lovat - men det beror på att det helt enkelt är mycket mindre med ljus i verkligheten och man behöver minst dubbla ytan som man tror sig behöva...

Att täcka över med plastpåse etc. även väldigt genomskinliga dito. för att fuktskydda för solpanelsvarianter som inte tål att dränkas, kan ta bort ytterligare 30-50% i strömkapacitet. (har man digital mulitimeter så kan man mäta själv att strömmen minskar mycket om man täcker över med till synes helt klar plast över panelen) - så det är inte att rekommendera.

Då kommer man till andra besvärliga delen - att ladda prylarna.

Moderna telefoner med laddkretsar, förutsätter att laddaren ger stadig ström ut hela tiden och kan drivas till vansinne med att tända upp skärm etc. om inkommande ström varierar mellan 100 - 500 mA på en 1 Amperes solpanel för att de går under lövverk eller sol i moln och tillbaka hela tiden. Slår av, slår på laddningen, slår av igen etc. och förstås tänder upp skärmen vid varje event, vilket gör att telefonen kan laddas ur mer än det laddas av solpanelen och betydande delen av tiden inte tar in laddningen alls.

Därför är det i många fall bättre att ladda till en powerbank som hantera den varierande strömmen bättre eftersom dess laddkretsar är ganska 'dumma' och sedan ladda telefonen etc. från powerbanken.

(somliga solpaneler ha också inbyggd lithiumbatteri och fungerar som powerbank samtidigt - men problemet är att välbelysta paneler blir riktigt varma och sitter det LiIon-batterier i samma yta som solbelyses så är det inge bra...)


Dock finns det fallgropar även där då i avseenden många powerbank är ineffektiva vid laddning även om de är relativt effektiva när de sedan skickar in strömmen i nallen.

Detta är verkligen inte lätt att navigera och hitta mellan olika modeller som har har hög laddningsverkningsgrad med omvandlare och sådana som 'bara' bränner av mellanskillnaden mellan 3.7 Volt och 5 Volt som värme.

Man får gå igenom sin powerbank-samling och kolla vilka som blir minst varma vid laddning med anständig ström som 1 eller 2 Ampere laddningsgstakt, då de svalaste modellerna förmodligen har omvandlarkretsar som transformerar från 5 volt till 3.7 Volt (eller 7.4 Volt om batteribanken har två seriekopplade celler - sådana finns men är sällsynta idag) och den vägen ger mer laddström till batterierna än den inkommande laddningsströmmen.

Kort sagt batteripack som knappt blir märkbart uppvärmda vid laddning är bättre alternativ än de som blir ljumna och tom. varma vid laddning i avseende att ta hand om den med möda ihopsamlade elenergin från solpanel.

En dålig kombination solpanel/powerpack med mycket (laddnings)förluster i det sistnämnda kan kräva upp till 30-50% mer solpanelytan för samma laddningsmängd i förbrukarna som en bra kombination pga. olika nivå av omvandlingsförlusterna i powerpack.

Och slutligen - när det gäller IP-klassad utrustning för tex. tåla väta inom denna gebit så gäller det oftast bara när det inte är anslutet någonstans, för så fort en USB/micro-USB-kabel skall anslutas så måste en lucka öppnas och då är det fritt inträde för fukten då de flesta USB-kontakter och kablar _inte_ är anpassade för att kunna användas i fuktig och blöt miljö.

dvs. solcellen inte skall ha USB-uttaget på dess baksidan som de ofta är (även de med IPX5-klassning tom. IP67-klassning då klassningen bara fungerar vid 'transport' med stängd gummilucka för uttaget - ej under samtidig användning) utan gjuten anslutning (eller vattensäkrad kontakt) och en lång kabel som kan dras in till torrare ställe för att tex. koppla in nallen om det skall ladda samtidigt som man får vatten på solpanelerna.
 
Okej, det låter ju lovande.

Jag skall använda den främst till min smartphone, som jag på turerna använder som dator, så det går mer batteri än bara vanlig smartphoneanvändning. Men inte i behov av stora mängder energi, tänker jag. Typ kunna ladda telefonen varje kväll.

Hur använder du din solcellsladdare? Vågar man ha den fastsatt på däck när man paddlar, även om det hyfsade vågor?
Då borde en 5W panel passa bra. Jag använder min panel med en Power Bank från EasyAcc och laddar sedan upp mina enheter genom den på grund av det som Torbjörn skrev här ovan med tillfällig skugga. Detta för att jag laddar NiMH-batterier som kräver konstant ström till skillnad mot li-jon- eller blybatterier som är mer förlåtande.
Som Torbjörn också skrev så tappar du mycket effektivitet för varje extra led i laddningsprocessen därför är det en fördel om det går att ladda enheten direkt från panelen istället för genom ett extra batteri.

Alla Suntactics paneler har "auto retry" och det tillsammans med en app på telefonen som hindrar skärmen från att vakna upp vid laddning skulle det kunna hjälpa för att ladda en smartphone direkt.
"Suntactics US Patented Auto-Retry. Some devices will not continue to charge if they see a fluctuation in power. Complete shadowing of the sun can cause this fluctuation. sChargers will re-start charging within minutes after a power fluctuation."

De är IPX7 klassade vilket innebär att de är vattentåliga (<1 meter djup i mindre än 30 min). Jag har själv pratat med deras support angående vattentåligheten vad gäller att lämna panelen ute i regn när jag vandrar i ett par timmar och svaret var enkelt ja det klarar panelerna och kommer det in vatten i usb-porten så är elektroniken skyddad från kortslutning. Du kan helt enkelt skaka ut vattnet och sedan använda panelen igen.

Vill du själv prata med deras support och ställa frågor så brukar de finnas på chatt på hemsidan:
http://suntactics.com/

Vill du ha en Power Bank så rekommenderar jag EasyAcc eller RAVPower som båda har kompetenta säkerhetsfunktioner inbyggda och kapacitet som stämmer. Finns många kinakopior även här och enda sättet att veta att man får vad man betalar för är att köpa från renommerade tillverkare och säljare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schnorvel Vattentät infästning i oåtkomligt utrymme Paddling allmänt 10
1dogmeat_gmail.com Vattentät kabelgenomföring av packlucka av gummi. Paddling allmänt 21
Sittin Vattentät Paddling allmänt 9
thureb Köpråd vattentät kamera Paddling allmänt 14
manlan Relativt vattentät Paddling allmänt 20
hs Vattentät FM-radio? Paddling allmänt 16
manlan Vattentät kamerapåse Paddling allmänt 9
TomasCollin Hur vattentät är ett kapell mot sargkanten i en kajak? Paddling allmänt 15
srpp Vattentät "mapp" Paddling allmänt 25
Marzocchi Vattentät (liten) packsäck Paddling allmänt 12
salgo60 Vattentät radio Paddling allmänt 1
Lasse Be Solcellsladdare Paddling allmänt 17
manlan Solcellsladdare Paddling allmänt 9
gustafr har någon erfarenhet från silvas solcellsladdare? Paddling allmänt 4
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
magnushjersen_gmail.com Skynda fynda - eller grundlurad? Paddling allmänt 40
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Jones Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig? Paddling allmänt 13
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.