vattentät mobil - nåt att ha?

Sett att SonyEricsson släpper en vattentät (IP7x klassad) nalle i Japan som heter SO902iWP+.

Borde inte den här släppas även i europa?
Vi har ju inte direkt blivit bortskämda med robusta, vattentäta mobiler den senaste tiden.

Vad tycker ni? Finns det en marknad?

Måste erkänna att jag blev smått irriterad på vissa foruminlägg på första länken nedan...

läs mer på:
http://www.digitalworldtokyo.com/2006/05/first_waterproof_3g_phone_foma.php

http://mobil.mkf.se/ArticlePages/200605/19/20060519130133_AHD581/20060519130133_AHD581.dbp.asp

I Sverige finns det intresse för vattenskyddade mobiler, Ericsson R310 är ju fortfarande eftersökt begagnad.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Digitalworld verkar har undgått det faktum att det finns människor som använder sina mobila telefoner när de är utomhus, eller i skitiga miljöer.

För mig är det snarare fantastiskt att det fortfarande tillverkas mobiltelefoner som INTE är väderskyddade.

Om jag ville ha en telefon för inomhusbruk skulle jag använda en sån här:
diavoxre_tn.jpg

Marknaden är stor

Tänk bara på alla dem som tappar nallen ur bröstfickan när de böjer sig framåt. Råkar mobilen då hamna i t ex en WC så är kunden illa ute.

Å andra sidan kanske det finns en kartell här. Bättre att sälja en ny mobil som också lätt förolyckas etc.

För bruk i fält bör man överväga även flytande mobil eller mobil med flytväst (jmfr GPSer för bruk utanför bilar som i stort sett alltid är vattentäta och ibland även flyter).

Thure

Absolut, jag vill ha en modern smidig liten mobil som tål vatten och stötar. "hajfenan" är för mycket tegelstensretro för min smak och nokias 5140 duger inte. Larvigt att man ska behöva vira in sin 4000-tusenkronors mobil i gladpack när man ska ut i regnväder eller till sjöss.

Med tanke på att flera av de stora på mobiltelefoni även är eller har varit stora på komradio och där har apparater som tål både slag och väta så undrar man ju varför inte lite kunskap därom kunnat spilla över på mobilsidan också.

Vågar man hoppas på knappar stora nog att trycka på med blåfrusna fingrar med?

Re: Marknaden är stor

thureb; sa:
Tänk bara på alla dem som tappar nallen ur bröstfickan när de böjer sig framåt. Råkar mobilen då hamna i t ex en WC så är kunden illa ute.

Å andra sidan kanske det finns en kartell här. Bättre att sälja en ny mobil som också lätt förolyckas etc.

För bruk i fält bör man överväga även flytande mobil eller mobil med flytväst (jmfr GPSer för bruk utanför bilar som i stort sett alltid är vattentäta och ibland även flyter).

Thure
Önskerepris ;) från http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=10273&pagenumber=2

Mobiltelefon som flyter eller kan simma när den har SIM-kort

Per (kunde inte låta bli)

skrinnare; sa:
Med tanke på att flera av de stora på mobiltelefoni även är eller har varit stora på komradio och där har apparater som tål både slag och väta så undrar man ju varför inte lite kunskap därom kunnat spilla över på mobilsidan också.

Därför att majoriteten av mobiltelefonköparna har tre krav:
• Ska kosta 1 kr
• Ska ha kamera
• Ska ha Crazy frog som ringsingnal

(En variant på mitt standardsvar: det finns inte därför att kunderna inte efterfrågar det i tillräckligt stor grad)

avslutad210712

Gäst
Nordesjö; sa:
skrinnare; sa:

Därför att majoriteten av mobiltelefonköparna har tre krav:
• Ska kosta 1 kr
• Ska ha kamera

(En variant på mitt standardsvar: det finns inte därför att kunderna inte efterfrågar det i tillräckligt stor grad)

Det där är väl lyxkunderna. Personligen har jag bara ett krav på min nästa mobil

Kombinerad allt?

GPD_10358high_26_0_4000.jpg

Har några år på nacken men tanken är god :)
Kan säkert användas till mycket annat än bara telefoni...slå i tältspik etc

avslutad210712

Gäst
graylingman; sa:
Jag vill kunna ringa och SMSa med min.
//A

Låter som några nya funktioner som tillkommmit för läser man reklamen för mobiler så verkar man aldrig nämna just det.

Ungefär som en tidning i storleksordningen 50-60 sidor från posten som jag läste för ungefär tio år sedan. Där nämde man allt man kunde göra för dig som företagare dock utan ett enda ord om att de faktiskt kunde distribuera dina paket och brev.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips