vattentät mobil - nåt att ha?

I väntan på en outdoorstelefon som är värd namnet kör jag med telefonburk från Rusta för fem spänn.

Det är en liten plastburk ungefär som ett stort cigarettpaket, med lock med excenterlås och o-ringtätning. Man ser vad som står på displayen men kan i praktiken inte prata i telefonen i burken. Den är dock vattentät och flyter med telefonen i.

Har såna burkar i bägge bilarna och lite här och var, så att jag inte ska råka vara utan när jag kommer på att den behövs.
Hade ett mer typiskt mjukt vattentätt fodral tidigare som kom bort (ca 250:).

Mezzner; sa:
I väntan på en outdoorstelefon som är värd namnet kör jag med telefonburk från Rusta för fem spänn.

Det är en liten plastburk ungefär som ett stort cigarettpaket, med lock med excenterlås och o-ringtätning. Man ser vad som står på displayen men kan i praktiken inte prata i telefonen i burken. Den är dock vattentät och flyter med telefonen i.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=10010.htm

Annars har ELFA burkar som löser uppgiften, men till ett lite högre pris. De är dock tillverkade i "specialplast".
/Erik

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Eftersom rustaburkarna funkar ser jag det infenitisemala priset som en poäng. Elfaburken kan dock säkert vara att föredra på långtur.

Jag vill se en SUV-reklam där det står: Denna terrängbil går ej att anväda till terrängkörning. Kanske ska man begripa det själv när bilen har lågprofilsdäck och lättmetallfälgar, men någon stackare blir säkert lurad.

Det finns outdoorklockor och GPS:er som inte är vattentäta. Det brukar inte stå i specen.

Vandrare; sa:
Kanske ska man begripa det själv när bilen har lågprofilsdäck och lättmetallfälgar, men någon stackare blir säkert lurad.

Hehe... när jag ser folk som har satt på feta lågprofilsdäck på sin östermalmstraktor så blir jag glad. Jag tänker "Äntligen nån som vågar erkänna att han inte har köpt den för terrängegenskaperna".

Ungefär som pakethållare på en MTB.

Min R310 fungerar bra efter 3 års sporadiskt användande, har köpt en nödladdare med litiumbatteri att ha med ifall batteriet skulle strejka någon gång.

Det är skrämmande hur dålig tillgången på bruxiga och smidiga telefoner är, min nuvarande favorit är Nokia 1100 med silikonknappsats, den verkar tåla en hel del. Upplyftande fri från lull-lull är ett stort plus.

Har 2 st hajen

Jag har s 2 st hajen om någon är intresserad, 1 orange och 1 blå som är låst till vodafone/telenor.
Laddare, billaddare och handsfree medföljer.

Stefan

Siemens telefoner!

Kan rekommendera begagnatköp av både den gamla M35 och den nyligen utgångna M65:an(M75 finns nog fortfarande) om man vill ha en extra telefon för friluftsliv.
Visst är det sega menyer och många moderna funktioner saknas. Men ljudet är bra och M35:ans knappsats fungerar med tunna handskar.
När min M65 blev stulen, ersatte M35 som hade aningen kort batteritid ca 48h, föll jag för frestelsen och köpte en Sony-Ericson K750 då jag ville ha en mp3 spelare. Tog två månader innan jag plurrade på kanotträningen (första gången på femton år!). Telefon och plånbok förvarades i en vattentätpåse från Tatonka med rullförslutning. Tyvärr var det en spricka där kardborren svetsats fast och lite vatten rann in. K750 är nu bara att kassera medan min erfarenhet av både M35 & 65 säger att de hade klarat detta galant. Har nu plockat fram den skamfilade, geting-gula M35:an och köpt ett NiMh-batteri på Clas-O för en hundring. Vilken kvalitets känsla!

Ny slag och fukttålig lur från Siemens är på väg:
http://mobil.mkf.se/ArticlePages/20...0614103048_MKF_MOB_Administratorer481.dbp.asp

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips