Vattentät kameraväska?

Jag är på jakt efter en vattentät kameraväska att ha med på fjällvandring bla.
Väskan skall rymma typ 1 st manuell systemkamera (Nikon F3) samt 3 objektiv (ljussvaga 28/50/135mm).
Dimensioner ca 17x22x12cm,LxHxB och den skall gå att fästa med karbinhakar på ryggsäckens bärremmar så den bärs framtill på magen/bröstet.

Tacksam för tips!

Jag har kikat lite på Ortliebs AquaCam M, som ser ut att vara precis vad jag letar efter förutom priset - ca 1000kr i Sv, eller 80euro från Ty.

/Micke - som använt Haglöfs lilla kameraväska + plastpåse innan.
 
kollat aquapac?

Kollat om AquaPac har nåt som kan funka? http://www.aqua-life.se

Har själv köpt en Aquapac från deras sida (funkar bra med beställning därifrån, de flesta återförsäljare har ananrs bara en eller fåtal varianter). Dock kör jag med digitalkameran i sitt fodral inuti en "valig" Aquapac förslutning så det är väl närmast att likna vid en lite säkrare/bekvämare variant av din "plastpåselösning".
De har iaf någon variant gjord spec för kamera, men där tror jag tanken är att man ska kunna fota genom förslutningen, dessutom är dessa något dyrare. har för mig priserna är ca 200-500.
 
Kondens...

Tänk på att en vattentät väska fungerar ofta åt båda hållen den tätt i regn så släpper den inte ut vatten så lätt heller.
Lägg gärna ner något som absorberar kondens och fukt, det kan ställa till med problem det också.
 
Det blev en Ortliebs AquaCam M - beställd från Österrike....åtekommer med recension när den kommit och jag hunnit använda den:)

Ang kondens - har alltid använt Silicagel-påsar i kameraväskorna och funderar lite på om de blir "mättade" av vanliga luftfuktigheten eller inte?
Dock blev kameraväskan ordentligt blöt i somras i Aktse och då syntes det att silican dragit åt sig vatten - missfärgning bla...

/Micke
 
Blågel - silicagel?

Vi har något som kallas "blågel" i torkutrustningen i kemisalarna (jag jobbar som datatekniker på ett gymnasium), när den mättas med vatten ändrar gelen färg, för att torka den värmer man den i en ugn.

Kan det fungera på samma sätt med din silicagel?
Å andra sidan är den inte dyr jämfört med en kamera.

Gelen funkar även fint att ha bland drag och flugor nu är det slut med smårost där.
 
Re: Blågel - silicagel?

greendanger; sa:
Vi har något som kallas "blågel" i torkutrustningen i kemisalarna (jag jobbar som datatekniker på ett gymnasium), när den mättas med vatten ändrar gelen färg, för att torka den värmer man den i en ugn.

Kan det fungera på samma sätt med din silicagel?
Å andra sidan är den inte dyr jämfört med en kamera.

Gelen funkar även fint att ha bland drag och flugor nu är det slut med smårost där.

JA, jag har sett det namnet oxå på påsarna - fungerar nog som du säger att torka i ugn, sen får man kanske förpacka dem lufttätt tills man skall ut?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.