Vattenrening

Hej,

Har sett att det tidigare varit en del diskussioner om att vattenrenare är ganska dyra, alternativt asienimport där kvaliteten inte alltid går att lite på.

Snubblade över denna sak som kallas LifeStraw: http://www.buylifestraw.com/products/lifestraw-go

Hyffsat billig - är det någon som har erfarenhet av denna?

Har främst tänkt använda den på mindre friluftsutflykter i Sverige för att kunna dricka sjö/bäckvatten.
 
Hej,

Har sett att det tidigare varit en del diskussioner om att vattenrenare är ganska dyra, alternativt asienimport där kvaliteten inte alltid går att lite på.

Snubblade över denna sak som kallas LifeStraw: http://www.buylifestraw.com/products/lifestraw-go

Hyffsat billig - är det någon som har erfarenhet av denna?

Har främst tänkt använda den på mindre friluftsutflykter i Sverige för att kunna dricka sjö/bäckvatten.

Jag har i och för sig bara använt en sorts vattenfilter, men det är denna: http://sawyer.com/products/sawyer-mini-filter/ Sawyer mini kostar ca 250-300 SEK på eBay. Det är enbart keramiskt filter, men man kan fästa den på en petflaska och den väger i stort sett ingenting. Jag har som sagt inte erfarenhet av andra dyrare filter med inbyggt kolfilter, men jag tycker att Sawyern var prisvärd. Den har en filterstorlek på 0,1 micron och filtret håller upp till 100 000 gallons om man baksköljer det efter användning.

//Axel
 
Det som brukar kunna vara det stora problemet med filter är hastigheten. Att det klarar flera tusen liter låter ju fint, men om det tar 10 minuter att pressa igenom 1 dl så blir det rätt opraktiskt att använda.

Nu vet jag inte alls hur siffrorna ser ut för lifestraw, vad jag förstått är det ett filter som bygger på att man har ett knippe med tunna strån (slangar) av nåt material med mikroskopiska hål. Det gör att man får en väldigt stor filteryta och får upp kapaciteten rätt bra.

Frågan är hur tåliga stråna är för diverse "misshandel" (t.ex. högt tryck, vassa partiklar och liknande). Det räcker ju antagligen med att ETT strå går av för att filtret ska släppa igenom ofiltrerat vatten. Med ett keramiskt filter är det troligen mycket enklare att se om filtret gått sönder.

Men utvecklingen går ju framåt, det kan vara så att dessa filter är så revolutionerande som marknadsföringen säger:)
 
Vatten är livsnödvändigt.
Av dåligt vatten blir vi sjuka i värsta fall dör man.

Hur mycket vatten behöver du/ni för hela turen?
Vad har ni för råvatten?
Kan detta renas enkelt grovt eller krävs avancerad rening?
Var kan ni hitta acceptabelt vatten?

Det finns alltid en masa fenomenalt bra produkter på marknaden.
Men hur fungerar de i verkligheten? Nermanders fråga är fullt berättigad.
Hur mycket energi går det åt för att få 10 l renat vatten? Med system a, b etc.

Strån och flaskfilter må se enkla, kostnadeseffektiva ut men fungerar de för dig i praktiken?

Har brukat strån och pumpfilter men föredrar gravitationsfilter.

Andra med andra erfarenheter föredrar givetvis sina lösningar, så är det vi lär och vänjer oss.

Kemikalier lösta i vatten kan vara besvärliga att avlägsna, t ex från jordbruk och industri.

Virus i urin och fekalier är svårt att filtera bort, de åker igenom.

Det är sällan som en lösning är den mest heltäckande, ofta krävs ett batteri av åtgärder. Där filter är en del.

Läs på om vatten, ju mer man kan ju svårare och intressantare brukar det bli.
go tur
 
Grundproblemet med en sådan här modell är ju att pumpen består av de egna lungorna, så att allt rent vatten måste in i munnen direkt. Allt rent vatten måste drickas eller så får man försöka spotta ut rent vatten i en mugg eller liknande!
 
Sawyer tar typ 1min för 1liter om man klämmer på;).....funkar klockrent för mig som inte hämtar vatten direkt bakom den lokala reningsverket/kemiindustrin;)
14095820955_5eb0ec002d_b.jpg
[/url]DSC02162 by RedEarMedia, on Flickr[/IMG]
 
Någon fiffig jäkel hade kommit på att en kondom i en knästrumpa skulle vara en kanon vattenbehållare. Visst kan det fungera om du har vattentryck. Annars blir det svårt att fylla kondomen.
Mjuka säckar och vattenpåsar lider av samma problem. Jag frågar mig alltid var finns det en förnicklad kran? Saknas den välj en styv flaska för den går att fylla utan tryck.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.