Vattenpelare?

Hallå!

När jag handlade regnkläder fick jag höra att jag måste ha minst 20000 mm vattenpelare för att klara en super-regnig fjällvandring.
Tält verkar dock räcka med vattenpelare på 5000mm? T.ex när jag kikar på att köpa tyg för att sy ett tält ser jag att en duk med runt 4000mm vattenpelare rekommenderas som tältduk (https://www.friluftstyger.se/sv/mat...nylontyg-ripstop-47gsm-vattentatt-4000-m.html)

Behöver tält lägre vattenpelare än regnkläder?
Varför skulle det behövas fler vattenpelare om det regnar länge - det är väl ändå samma tryck mot tyget?
Är det kanske skillnad på vattenpelare i tyger som inte "andas" och tyger som "andas"?

Kort och gott: kan någon hjälpa mig förstå vattenpelare i grunden?
 
Jag har använt mig ett gammalt tält med vattenpelare på 2500 i fjällen och storm och fjällregn i 15 år. Det funkar. Det man kan kika på tält, klarar den fjällen?, Runt 3000 snitt så klarar den fjällviljö
 
Detta eftersom regnkläder rör sig och trycks mot kroppen när man vandrar, och genom ris och snår, så krävs det mer av dessa. Tältduken hänger däremot bara löst. Det är alltså meningslöst att testa regnkläders täthet genom att stå en stund i duschen, som jag ser att en del testare gör.
 
Det låter rimligt! Har själv stått i duschen för att testa regnkläder - dock gav det resultat då jag faktiskt blev blöt och började shoppa nya kläder.
Hur är det med tältbotten & annat som kommer tryckas mot blöt mark - vad är en rimlig mängd vattenpelare där (och kan jag kanske räkna ut det?)
 
Jag skulle kanske inte stirra mig blind på vattenpelare utan snarare kolla recensionerna i övrigt. Hög vattenpelare och dålig design är mycket sämre än låg vattenpelare med bra design.

Golv har normalt mycket högre vattenpelare och har PU-beläggning istället för silikon (undantag finns). Det finns också tillverkare som har ganska känsliga golv, där kan man komplettera med en markduk som får ta slitaget mot marken.

När du går med en ryggsäck så kommer vatten i pressas in mot regnjackan där den ligger an. Då krävs hög vattenpelare. Även utan ryggsäck så pressas jackan mot axlar etc. Därför är en poncho som går över ryggsäcken en ganska listig lösning men inget jag provat själv.

Ett tält fungerar helt annorlunda där är det istället lutningen på taket som leder bort det mesta vattnet och det bildas sällan något högt tryck, så de behöver inte vara alls lika täta. Det kan till och med komma igenom några droppar (eller bildas av kondens), men de kommer bara rinna på insidan av duken och ner mot marken och inte komma in i innertältet.

En annan faktor är att tyget mattas av regn efter en viss tid. Vatten kommer så småningom tränga ner i fibrer och vattendroppar slutar att rinna på pga ytspänning. Så tid/intensitet kommer ha stor påverkan. Nästan alla utpräglade vindjackor klarar ett kort lätt regn, men ingen klarar ett ihållande då det mättas och vatten slutar rinna av.

Duschtest kommer avslöja de riktigt dåliga jackorna, men vissa kommer klara testet men bli blöta när de väl används på riktigt. Duschtestet kan alltid förbättras med lastad ryggsäck och ett träningspass i duschen ;)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.