Vattennivån Sarek, särskilt Tielmavadet (Rapadalen)

Jag är i färd med att 'spika' rutten för min Sarektur om några dagar och undrar om någon har en aktuell rapport om vadsituationen ser ut för närvarande. Det har ju varit kallt däruppe, så jag är rädd att nivån är högre än jag varit med om tidigare, då den alltid varit normal för årstiden (tidig Augusti). Särskilt Tielmavadet är jag nyfiken på.

Någon som vet eller har en god gissning?
 
Funderar också över hur Tielmavadet ser ut, originalrutten så ska vi ta oss över denna om kanske 1 vecka.
 
smhi vattenwebb

http://vattenweb.smhi.se/hydronu/#{...owMq":false,"currentFlowControlVisible":true}

enl denna beräkning skulle toppen för vårfloden nu vara passerad , men fortsatt högre flöden än normalt vilket motsvarar normalvärden för mitten av juli

det är endast en modell så det blir intressant att få läsa någon rykande färsk rapport att jämföra med

någon som har erfarenhet av modellens träffsäkerhet?

( sitter nu och fundrar på om jag ska åka på måndag eller försöka åka lite senare)
 
Jag är nu tillbaka från min Sarekvandring, och kan intyga att vattennivån är ovanligt hög, samt att snömängden är större än jag någonsin sett i Augusti. Flera personer jag mötte i Ritsem hade träffat vandrare som 'vänt i dörren' och hävdad att Sarek är för snöigt och vattnigt för att vandras.

Men så är absolut inte fallet. Ja, det är höge vattennivåer, och vissa av de större vaden är således svårare än vanligt. Den enda person jag träffade i central Sarek visade sig ha tvingats undvika vaden över Sarvesjåhkå vid Noajdelvallda, då det var för mycket vatten där. Jag kan inte bekräfta det själv, då jag följde hans råd och undvek det vadet själv, och den alternativa rutt jag tog innehöll inga alltför komplicerade vad. Snarare tyckte jag att de flesta vaden nu var lättare då det fanns mängder med snöbryggor att använda lite längre upp åt bergen, något som passade med min benägenhet att undvika de blötaste lågdelarna av dalen.

Mer precist kan jag konfirmera att vaden i och mellan Guohpervagge, Algavagge, Niejdariephvagge, Sarvesvagge, Noajdevagge, Lulihavagge, och hela Pårtemassivet är helt vandringsbart, antingen via snöbryggor eller genom att plumsa i vattnet. Så go for it!
 
Vackert!

Här ser man Pårtes högslätt (och vidare österut) från högsta toppen den fjärde augusti:
 

Bilagor

  • IMG_1838-3.jpg
    IMG_1838-3.jpg
    75.9 KB · Visningar: 862
Vackert!

Här ser man Pårtes högslätt (och vidare österut) från högsta toppen den fjärde augusti:

Jag får tacka! På sistone verkar det ha smält ganska mycket. Det blir intressant att se om all snö i de västliga delarna av Sarek hinner smälta bort innan nysnön kommer i september -- troligtvis inte!

I exempelvis Jotunheimen ser det fortfarande ut att finnas en hel del snö också; jag gjorde rätt i att skrinlägga min vidlyftiga tur där till någon annan gång.
 
Bilder på några av jokkarna jag stötte på.

Vuojatädno, gissningsvis var flödet i den runt 200 m^3/s.
20246370679_e7ee6fa828_z.jpg

Suottasjjågåsj var inga problem att ta sig över, dock lite djupt.
20246381239_3503556d60_z.jpg

Suottasjjågåsj igen, kunde enkelt passeras tack vare snöbryggan.
20246389869_1b2e4dfa1c_z.jpg

Guhkesvákkjåhkå, den garvade bron skvallrar om att dess plats inte är helt optimal. Gissningsvis var flödet uppemot 100 m^3/s.
20424402522_412fe8eb1f_c.jpg

Skapligt flöde i Alep Niendojågåsj.
20432991935_cf5a9bc239_z.jpg
 
Ett par till (p.g.a. bildgränsen):
En grupp om fem finnar slog sig ner vid det ännu större vadet av Lulep Niendojågåsj.
19812048863_2d33a76ea9_z.jpg

Det värsta vadet på sträckan var emellertid Njavvejågåsj, som var djup, strid och ett seriöst åtagande.
19812061233_1bf1c8d9eb_z.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fremag Hur är snö/vattennivån i Sarek nu? Fjällvandring 4
haiwa Vattennivån Nikkaluokta mot Tjuonajokk leden Fjällvandring 2
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.