Vattenhållning

Hej!

Jag känner mig lite osäker på hur man skall förhålla sig till sjövatten/bäckvatten i södra och mellersta norden.
Rinnande vatten är bättre än stillastående, visst men ofta kommer ju det rinnande vattnet från en stillastående sjö i närheten. Källvatten är ju rätt sällsynt. Finns det några tummregler för detta eller går alla bara på känsla?

Hur skall man förhålla sig till vatten då man ju inte vill riskera att bli sjuk i onödan.

mvh. Axel

Falstaff, Fakir skrev:
Vatten är ett farligt gift
vilket omger Visby stift

I obebyggda områden, skogsbygd etc: dricker det vatten som ser OK ut, excercerar det sunda(?) förnuftet.
Funkat hittills.

I bebyggda områden, jordbruksbygd: knacka på i lämplig stuga man passerar förbi och be snällt om lite vatten. Excercerar den sociala(?) kompetensen.
Funkat det med.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
koka!

tjena,

drick inte vattnet härnere hursomhelst. Koka några minuter eller använd vatten renings tabletter. Har för mig de finns på apotektet. Filter kan vara bra också, men det är lite överkurs.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips