Vattenflöden?

Har som ett vandringsalternativ till sommaren leden Katterjåkk-Unna Allakas-Alesjaure i augusti. Jag fick dock höra att det skulle vara mycket svårframkomligt där p.g.a. mycket krävande vad. Gäller det generellt eller är det bara vid kraftiga regn o.dyl. Någon som har gått där som vet att ge besked? Grundsten skriver i Vandra Kungsleden att det kan bli problem vid kraftigt regn men inte annars. Snösmältningen borde ju vara i princip klar i augusti.

Tack på förhand!

Valfojaure

Hej!

Det "beryktade" vadet är det som är vid Valfojaure. Många gånger diskuterat här i forumet. Jag har vadat strax ovanför sjön 946 med framgång. Det gick upp på halva vaden den gången.

Men om du söker här på Valfojaure (Valffojavrrit) hittar du aktuella inlägg med många förslag.

Några andra besvärligheter efter sträckan mot Unna Allakats, kan jag inte påminna mig, mer än att det var rätt ont om tältplatser i Dossagemvaggi.

Vi kanske syns i krokarna. Planerar själv en ev. vandring i samma trakter i augusti.

God tur!
Bert

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det "hemska" vadet är inget större problem.
Du kan även vada öster om 946 nedanför vindskyddet.

Terrängen mellan Valfojåkka och Stour-kärpel är lite jobbig, men inget större problem. Som sagt räkna inte med att hitta tältplats där. Vid Stour-kärpel finns det fina gräsplättar, vid Sjangeli går det också att tälta.

Där leden går på norska sidan finns det en "beryktad" passage där leden går på en smal klippavsats. Det är ingen större fara, men se gärna till att ha en stav att stödja dig på.

/Ulf

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips