Vattenflöden?

Har som ett vandringsalternativ till sommaren leden Katterjåkk-Unna Allakas-Alesjaure i augusti. Jag fick dock höra att det skulle vara mycket svårframkomligt där p.g.a. mycket krävande vad. Gäller det generellt eller är det bara vid kraftiga regn o.dyl. Någon som har gått där som vet att ge besked? Grundsten skriver i Vandra Kungsleden att det kan bli problem vid kraftigt regn men inte annars. Snösmältningen borde ju vara i princip klar i augusti.

Tack på förhand!
 
Valfojaure

Hej!

Det "beryktade" vadet är det som är vid Valfojaure. Många gånger diskuterat här i forumet. Jag har vadat strax ovanför sjön 946 med framgång. Det gick upp på halva vaden den gången.

Men om du söker här på Valfojaure (Valffojavrrit) hittar du aktuella inlägg med många förslag.

Några andra besvärligheter efter sträckan mot Unna Allakats, kan jag inte påminna mig, mer än att det var rätt ont om tältplatser i Dossagemvaggi.

Vi kanske syns i krokarna. Planerar själv en ev. vandring i samma trakter i augusti.

God tur!
Bert
 
Det "hemska" vadet är inget större problem.
Du kan även vada öster om 946 nedanför vindskyddet.

Terrängen mellan Valfojåkka och Stour-kärpel är lite jobbig, men inget större problem. Som sagt räkna inte med att hitta tältplats där. Vid Stour-kärpel finns det fina gräsplättar, vid Sjangeli går det också att tälta.

Där leden går på norska sidan finns det en "beryktad" passage där leden går på en smal klippavsats. Det är ingen större fara, men se gärna till att ha en stav att stödja dig på.

/Ulf
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.