Vattenflöden kring abisko

Planerar en vandring Riksgränsen - Stuor Kärpel - Unna Allakas - Alesjaure - Abisko typ andra veckan i Juli.

Sommaren är ju sen i år, så min fundering är om en fördröjd vårflod fortfarande kan vara in progress och göra vaden på första delen av sträckan orimligt svåra och farliga. Vad tror ni, är min oro befogad?
 
Har funderat kring detta med då jag ska upp på Fjällräven Classic några veckor senare.
Har hört det pratas en del om att snön fortfarande ligger kvar på många ställen och där är det svårvandrat även med snöskor just nu.
Allt hänger väl på dom närmsta veckorna, blir det ordentligt med sol kan det ju gå ganska fort det sista.
Men det kan nog vara risk för att det blir lite blötare i marken än vanligt.
 
hakar på här.
är det ngn som vet snösituationen vakkotavare - singi - keb? ska dit om en vecka
 
fick svar i en annan tråd:

"Ursprungligen postat av thoand Visa inlägg
Talade för en stund sedan på telefon med stugvärden i Vakkotavare. Från ankommande vandrare hade hon erfarit att det ligger en del snö mellan Teusajaure och Vakkotavare och att där dessutom finns ett knädjupt vad. I övrigt tydligen inga problem på sträckan från Nikkaluokta via Singi. Hon menade också att det nu går väldigt fort och bättrar sig för varje dag.

/Thor"
 
Någon som vet?

Ställer samma fråga som Tobias.
Jag och tjejen hade tänkt gå från Katterjåkk den 4/6 och ta vägen över Stour Kärpel och Unna Allaks ner till Alesjaure. Snö i sig är inget problem bara den bär att gå på. Finns det någon i detta forum som känner till snöläget och framför allt om det är möjligt att passera vaden på sträckan?
/ Magnus
 
Planerar en vandring Riksgränsen - Stuor Kärpel - Unna Allakas - Alesjaure - Abisko typ andra veckan i Juli.

Sommaren är ju sen i år, så min fundering är om en fördröjd vårflod fortfarande kan vara in progress och göra vaden på första delen av sträckan orimligt svåra och farliga. Vad tror ni, är min oro befogad?

Jag har bara generella kunskaper om sträckan och vet inget närmare om dagsläget.

Sträckan Riksgränsen till Unna Allakas är ju längst västerut i kombination med höjder kring 1000 meter. Jag tror att det ligger mycket snö kvar här. Jag går själv gärna på snön och brukar säga att den normalt bär så här års och framåt, men det här året liknar ju inget annat. Viss osäkerhet om bärigheten således. Att vada Vállfojohka är även i vanliga fall ett äventyr, och med en väntad stor snösmältning kan det nog vara värre än så den närmaste tiden.

Själv skulle jag välja att gå längre österut och, så långt möjligt, på lite lägre nivåer.

Hälsn Pelle
 
Okej, tack. Då vet jag iallafall att det är en potentiellt grov chansning att försöka gå där. Valffojohka har jag läst kan vara jobbig ja (dock faktiskt ett par utsagor av folk som påträffat den som liten bäck som knappt når över sulorna på kängorna). Får se vad vi gör.
 
Det är omöjligt att svara på. Men senaste info har du här:
http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/upptack/Omraden/Lappland/Kungsleden/


Snöläge i fjällen
Just nu är det mer snö än normalt i fjällen även om snö- och vattenläge ändras fort och avsmältningen märks för varje dag som går. Om du skall passera högre höjder än i dalgångar på din vandring så räkna med att det kan var stora snöfält kvar som måste passeras vilket gör vandringen mer krävande än vanligt. Vattennivåerna är just nu relativt höga höga efter några dagars regn. Regn och varmt väder kan snabbt ge höga flöden då det ligger mycket snö kvar på hög höjd.
Abisko-Kebnekaise: Räkna med att vandra på stora sammanhängande snöfält mellan Alesjaure-Sälka. I övrigt bara mindre snöfält.
Kebnekaise-Vakkotavare: En del stora snöfält på högre höjd Kaitumjaure-Teusajaure-Vakkotavare. I övrigt bara mindre snöfält.
Saltoluokta-Kvikkjokk: En del stora snöfält på högre höjd Sitojaure-Aktse-Pårte. I övrigt bara mindre snöfält.
Hemavan-Ammarnäs: Större snöfält Viterskalet-Syter och Aigert-Serve i övrigt bara mindre snöfält
Inlägg 2015-06-29

 
Okej, tack. Då vet jag iallafall att det är en potentiellt grov chansning att försöka gå där. Valffojohka har jag läst kan vara jobbig ja (dock faktiskt ett par utsagor av folk som påträffat den som liten bäck som knappt når över sulorna på kängorna). Får se vad vi gör.

Ska du gå där nu om några dagar, så hade jag avrått Dig. Dom var nyss och repade ett vindskyddefter sträckan med skoteroch det gick då inte och hitta någon barfläck för tältet. Vinterföre och 10 dygnsprognosen visar ingen större värme.
 
Ska du gå där nu om några dagar, så hade jag avrått Dig. Dom var nyss och repade ett vindskyddefter sträckan med skoteroch det gick då inte och hitta någon barfläck för tältet. Vinterföre och 10 dygnsprognosen visar ingen större värme.

Ja, lutar mer och mer åt att det blir en låglandsvandring med tanke på alla dessa utsagor.

//T
 
...Alesjaure - Unna Allakas - Rovvidievva - Abiskojaure, några kända vad på den sträckan som är uttalat problematiska?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EinZwei Vattenflöden i Sarek Fjällvandring 6
andy69 Höga vattenflöden!! Fjällvandring 8
thomalin Vattenflöden Abisko-keb? Fjällvandring 2
nidob49 SMHI varnar: Höga vattenflöden. Fjällvandring 9
9219 Vattenflöden? Fjällvandring 2
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
lovikkavanten Tur kring Sarvesvagge? Fjällvandring 4
trod Sarekkänsla kring Finse? Fjällvandring 3
markus-l Vintertur kring Helags Fjällvandring 0
Merckx Funderingar kring vandringsfilmer Fjällvandring 60
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
Bekvämast Rundturer kring Abisko Fjällvandring 2
Paljen Fina platser kring Trysil Fjällvandring 1
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
westcoasthikers Tips mottages kring vandring i Jämtlandsfjällen + Norska sidan Fjällvandring 3
Struensee Kommentarer kring min Sarekrutt önskas! Fjällvandring 15
Kallman Tankar kring planerad vandring Fjällvandring 5
nicko_ 3-4 dagars vandring kring Dividalen (Indre Troms) Fjällvandring 4
Glännman Åsikter om tankar kring turer runt Singistugorna Fjällvandring 4
Materialaren Tips på dagsturer i området kring Tjeggelvas Fjällvandring 0
Emelie Lovisa Eriksson Vandring kring Abisko Fjällvandring 10
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
vandrafjäll Fjällvandring kring Vilhelmina ? Fjällvandring 6
Lunkan90 Fjällvandring kring Hemavan Fjällvandring 1
mindful Abisko kring 7 till 10 juni Fjällvandring 2
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
Coachmike Etapper kring Preikestolen Fjällvandring 0
Gunnar81 Tips kring Grövelsjön? Fjällvandring 6
Gustav Cronhamn Fina turer kring Memurubu Fjällvandring 0
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
Danoise Fiske kring Staloluokta Fjällvandring 3
Tobbe C Stora Sjöfallet kring 10e juni Fjällvandring 16
JPE Utanför allfarvägarna kring triangeln? Fjällvandring 4
outremer Tips på korttur kring Abisko/Riksgränsen? Fjällvandring 9
Tilert Tips på dagsturer eller kortare turer kring Boden Fjällvandring 5
Karolina P Journalist vandrar kring Keb Fjällvandring 9
aholmsten Turförslag kring Nikkaluokta Fjällvandring 2
Sezziyanen Funderingar kring Ritsem-Staloluokta-Dagsturer-Ritsem Fjällvandring 8
nicko_ Lite funderingar kring fjällvandring och etapper Vakkotavare -> Nikkaluokta Fjällvandring 8
danisko Rundtur kring Jotunheimen med barn? Fjällvandring 0
eyck Fjällvandring/paddling kring Rogen/Femundamarka Fjällvandring 2
Mange_S Topptur kring Pårte Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.