Vattenflaskfästen till ryggsäckar

Vet någon var jag kan få tag på fästen till vattenflaskan som man fäster på axelbanden på ryggsäcken?

Har sett sådana fästen som många multisportare kör med. Vattenflaskan blir väldigt nära till hands då.

Jag använder en snabbkoppling i form av typ en lätt karbinhake som flaskan hängs i, på ett fäste på axelremmen. Nertill en ögla av ett tunnt reåsrsnöre fäst på axelremmen som hindrar flaskan från att slänga omkring. Går snabbtt att lossa, snabbt att fästa.

Raskesven

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag använder ungefär samma konstruktion, men en nyckelring. En del ryggsäckar har
redan från början D-ringar fästa i axelremmarna för detta ändamål.

Det som inte syns på bilderna är att när man använder den i bältet måste man vrida så snörena korsar varandra bakom bältet. Man bör också se till att den övre öglan är "vinkelrät" (det är den INTE på bilden). Då håller den övre öglan flaskan på plats och den nedre fungerar bara som mothåll (gör inget om den nedre inte ligger i spåret på flaskan). Annars är risken att flaskan halkar ur (jag tappade flaskan ibland i början innan jag lärde mig trixet).

På ryggans axelremmar gör man bara ett "lärkhuvud". Självklart kör jag med dubbla flaskor där, främst för att det ju innebär att man flyttar tyngdpunkten.

Numera har jag dessutom satt en fångrem på flaskkorkarna (efter ide av andersj, http://www.andersj.se/locket1.htm). Jag använde "spännet" från små små buntband som "klots", bara att skära bort låsklacken och sen klippa av med avbitare. Och limma med superlim.

(Sen använder jag samma sorts snören för att t.ex. hålla ihop hårt rullade kläder och såna grejer. Jag har ett dussin tror jag, de flesta gjorda av snörlås från kläder som skulle slängas.)

Jag tycker det är svårt att komma åt flaskan om den sitter så, framförallt när man ska stoppa tillbaka den. En del av vågra scouter brukar ha så och jag tycker att de ofta ber om hjälp att stoppa tillbaka flaskan. Eller så tappar de flaskan...

Jag tycker inte mina flaskor sitter ett dugg ivägen, just därför är jag så nöjd med min lösning.

Håller nog med thureb att flaskan lätt kan vara ivägen om man ska ha den på bröstet. Då jag är ute o vandrar är det oftast i fjällen o då räcker det att ha en vikkåsa i fickan o stanna till lite vid varje jokk som rinner förbi. Om jag vandrar i landskap där jag inte kan få tag i friskt vatten hela tiden skulle jag nog ha vattenflaskan i en sidoficka på ryggsäcken.

Hur mycket man kan bära framtill

beror ju på hur mycket man tror sig behöva. Men på sommaren är lupp, kikar och kamera fullt för mig. Sidofickan bak på ryggsäcken fungerar fint för mig och hitintills har jag inte tappat vattenflaskan. Thures hemgjorda sidoficka har fler än en gjort.
Min erfarenhet av ungdom är att de är kapabla att tappa allt...
//

Fickans

eller snarare fickans öppnings höjd i förhållande till midjan på personen spelar stor roll. Jag som ofta åker Inlines eller Långfärdsskridskor har antingen säcekn långt ned över höften eller har förlängt säcken nedåt. Då är det lätt att hitta ficköppningen med underkanten av flaskan när man skall sätta tillbaka den.

Vätskesystem med en vattenpåse i ryggan med slang till axelbandet är ett annat bra alternativ.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips