Vattenfall efterlyses

Hej!

Jag efterlyser vackra och lite större vattenfall i fjällvärlden. Det ska vara häftigare än Silverfallet i Grövelsjön!

Varför? Jo, min medvandrare var föga imponerad av nämda lilla vattenfall då vi var där i höstas. Så nu när vi har börjat fundera på nästa tur vill jag planera in en titt på något som är lite vassare! (Så han blir tyst;))

Fallet i Unna Reiddavagge vet jag om, men finns det flera fina vattenfall? VAR??? Jag kan inte påminna mej något speciellt fast jag grunnat hela dagen...

Tacksam för tips!

Hälsn. BrittMarie

kvikkjokksfjällen

mellan njunjes o tarrekaise finns ett som är vackert och som låter tufft.
sen finns förstås inte långt där ifrån passeuksa -inget stort fall, men högt och vackert iom 'dörren'.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Re: kvikkjokksfjällen

Emmma; sa:
sen finns förstås inte långt där ifrån passeuksa -inget stort fall, men högt och vackert iom 'dörren'.

Hej Emma!

Passeuksa har jag hittat på kartan (har just nu bara tillgång till de småsnuttar lantmäteriet visar på sin hemsida)

Det "tuffa", är det i Njunjesjåkkå? Kan du ange lite noggrannare var det ligger?

Hälsn BM

Re: Re: kvikkjokksfjällen

swabr; sa:
Emmma; sa:

Hej Emma!

Passeuksa har jag hittat på kartan (har just nu bara tillgång till de småsnuttar lantmäteriet visar på sin hemsida)

Det "tuffa", är det i Njunjesjåkkå? Kan du ange lite noggrannare var det ligger?

Hälsn BM
Det är nog Akkamfallet som avses som det"tuffa". Ovan Akkamkårså finns också fint vattenfall.
Det vatten som rinner över Passeuska är "brudslöjor".

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.