Vatten i kängorna

Hur många gånger?

Jag skickade in mitt första par till Lundhags och de konstaterade att kängorna inte läckte in vatten alls. Testet gick till genom att de duschade kängorna med vatten. Fast jag tänkte inte hålla kängorna i handen medans jag tar en dusch utan jag planerar att ha kängorna på mig när jag vandrar i regn och vada över bäckar ibland... Jag köpte ett par likadana från en annan butik efter reklamationen men de läcker in vatten på precis samma ställe och ungefär lika snabbt. Har jag drabbats av två par måndagskängor?
 
Jag har ett par Lundhags Alaska som varit med ett tag. Visst kan de läcka om man ställer sig i en bäck en längre stund med vatten upp till skaftkanterna.

Jag brukar ställa ut dem en stund i solen innan infettningen så smälter skofettet bättre och tränger in i sömmarna och lädret. Jobba in fettet med fingrarna. Nästa dag smörjer jag in skorna med rumsvarmt fett som lägger sig ytligt på sömmarna. Vid gång i mycket väta brukar stövlarna hålla acceptabelt tätt under 6-7 dagars vandring, därefter får man börja fetta.

Jag har plaskat omkring i Rapadalens träskmarker med gyttja över fotknölarna i två dagar utan läckage.

Försök använda olika sorters fett. Ett hårt och ett mjukare. Det mjuka går på djupet och det hårda lägger sig ytligt.

MVH/ Erik
 
Re: Vatten i mängder

Mutex; sa:
Hej Jenny

Jag har precis samma erfarenhet. Jag har ett par Lundhags Professional High och de tar in vatten blott 10 sekunder efter nedsänkningen trots att jag fettat in dessa NITISKT flera gånger med Lundhags eget skofett (den med tjära i).

Samma sak här, efter en tur i senhöstfjället med mina nya professional high kan jag konstatera att de började läcka i samma stund som jag satte ner foten i en grund bäck. Efter ca 5 sekunder d v s den tid det tog att gå över den grunda bäcken var båda fötterna tydligt våta på översidan.

Jag har under 20 år använt både försvarsmaktens gummipjäxor, lundhags alaska och jörnkängan. Jag har aldrig varit med om något liknande, det brukar ta åtminstone några timmar innan man blir blöt utifrån.

Det är definitivt något som är fel med de främre sömmarna och jag kommer inte att acceptera ngt trams från deras sida. Jisses, dojjorna kostade ju treochetthalvt lakan.

J
 
Jag har ett par professional high som jag haft i 2.5 år nu och de har varit med på 6-7 turer samt användsflitigt hemmavid i trädgård, skog och liknande.
Jag har fått sulorna bytta då limningen lossnade i hälen på ena skon. Utöver det har jag inga problem alls med dem. De funkar mycket bra vid vad tillsammans med fastremmade regnbrallor, även långa vad som Tielma och Soutasjokk osv har jag hållt mig torr. Om de tar in vatten har det alltid varit uppifrån, aldrig via sömmar eller annat.
Jag vaxar dem regelbundet med Snoseal och försöker se till att lädret alltid är glansigt och inte torrt och frasigt. Annars gör jag inget speciellt med dem...

Min sambo ska till och köpa ny kängor då hennes Meindel rasat helt efter 3 år med sparsam användning så berätta hur det går med era Lundhags! Kanske har de problem i produktionen?

/B
 
Det verkar som att kängornas förmåga att motstå vatten varierar ganska mycket

Jag har haft mina Lundhags Alaska i ungefär 4 år och efter mycken användning har jag kommit fram till att:
Ståendes i svagt strömmande vatten nästan upp till kanten på skaftet börjar sömmarna på utsidan av lästen mellan cellgummi och läder börjar läcka först.
På den vänstra efter 3-5 min och först efter 7-9 min på den högra.

Efter att ha läst de andra insändarna på detta forum verkar det som om jag helt enkelt hade tur då jag ficktag på ett par mycket täta kängor.


/J
[Ändrat av joask202 2003-09-23 kl 17:13]
 
inte sta i vatten!

jag har ett par lundhags scout (hoppas jag eftersom jag glömt dem pa ett vandrarhemoch væntar pa svar för att fa tilbaka dem) och jag maste saga att jag ær mkt nöjd med dem. har aldrig haft problem med att de læcker eller sa och jag kliver ænda omkring ganska mkt i vatten nær jag ær ute! inte sa att jag stæller kængorna i en hink i en minut, men jag kliver ofta i pölas som andra gar runt osv! testa kængorna uta i verkligheten nagon gang da det ær daligt væder, labtester (hinkar osv =) funkar i labb, men dær behöver du knapast lundhagskængor!

/einar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
coraxos T-röd plus vatten, proportioner? Fjällvandring 9
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
tholedo Sarek Juli 2020 - Vatten & Snö problem? Fjällvandring 3
Stormyglarn Koka Vatten/laga mat utan gasol/spritkök Fjällvandring 14
tommystrom Vatten i Rondane Fjällvandring 3
fem Snö/vatten läge Tjäktja vs Stuor Reaiddavaggi Fjällvandring 1
Karolina P Städjan & Nipfjället - vatten och tältplats? Fjällvandring 20
stelar Premiärtur i Sarek undrar om vatten/snöläge Fjällvandring 3
coolmarcus Vattentransport vid vandring? Utan vatten i flera dagar. Fjällvandring 22
fridaeus Vatten och snö Abisko Nikkaluokta Fjällvandring 14
Larsss Vatten i jokkarna och myggläget - i Sarek Fjällvandring 7
emailkia Hur mycket vatten för en vandringsdag? Fjällvandring 5
xtrem Drickbart vatten? Fjällvandring 3
jiana Vatten i norra Sarek Fjällvandring 1
Ch16 Vatten/näring tillgång? Fjällvandring 0
nonsense En skofråga...behöver man vada över vatten mellan... Fjällvandring 16
claesf Abisko - Mårma - Unna Räita -Tarfala: snö och vatten Fjällvandring 3
avslut1008 Lite vatten! Fjällvandring 0
Strykarräven Vatten i Abiskofjällen i år? Fjällvandring 9
claesf Snö, vatten och broar i Sarek? Fjällvandring 17
Sanna81 vatten och mat ammarnäs-hemavan Fjällvandring 7
alven Vatten mängd kring Sylarna Fjällvandring 4
Charlotte_LL Rapport snö och vatten Sarek Fjällvandring 5
0101 Drickbart vatten i Scottland ? Fjällvandring 4
Gunnel78 Vatten och mygg i Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 1
majjen Vatten på topptur? Fjällvandring 10
Jonas.O Drickbart vatten Jotunheimen? Fjällvandring 3
Nettan A Vatten/snö i Saltoluokta? Fjällvandring 0
mdlist Läget (vatten, mygg) i östra Sarek/Stora Sjöfallet? Fjällvandring 0
migael Vägen till Nikkaluokta stängd pga högt vatten! Fjällvandring 0
gunnar.ohman Sarek, aktuellt vatten- och myggläge? Fjällvandring 6
avslut1008 Vatten och broar Fjällvandring 2
Jonas_K4_9596 Fråga t."Sarek-Proffs" vid mycket vatten i Rapadalen? Fjällvandring 5
Mats-vbg Vatten Fjällvandring 4
Napoleon Hur gör ni med vatten under fjällvandringen? Fjällvandring 19
camillabacher Vatten i Kaffedalen / Kebnekaise Fjällvandring 8
andrevs Newbeefråga: Vatten längs kungsleden. Fjällvandring 5
Reloaded Vatten filter? Fjällvandring 5
il C snö och vatten Fjällvandring 7
Mike C Vatten i fjällen? Fjällvandring 15
kicko drickbart vatten? Fjällvandring 13
pjurka Rena vatten? Fjällvandring 14
dat94mka Väder och vatten kebne Fjällvandring 3
Vatten & snöläge i Sarek? Fjällvandring 3
Väder, vatten, mygg Vakkotavare- Keb? Fjällvandring 3
vatten mängd Fjällvandring 1
Snö och vatten i Sarek i juli?? Fjällvandring 1
Keb och norrut, snö(- och vatten)läget i början av juli? Fjällvandring 0
persson2345 Skall jag kasserna kängorna? Fjällvandring 1
nicko_ Hur ofta vaxar ni kängorna ute på tur? Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.