Varning för Lundhagsskomakarna

TS skriver mycket tydligt i startinlägget att det inte funkade att vaxa kängorna. Många här verkar dock mena att det inte räcker att vaxa. Vilka medel ska man ta till isåfall? Varför upplyser inte Lundhags själva om det?

Det vi inte vet är vad TS egentligen gjorde.
Om TS tog en flaska Nikwax och duttade på så hjälper det inte ett dugg.
Men om TS använde SnoSeal, Meindl sportvax, eller Lundhags motsvarande smörja och arbetade in ordentligt så är det klart att man blir besviken om det inte är tätt.
Mina Lundhags Prof som nu är inne på 13:de året (om jag mins rätt) får omväxlande fett och vax. 3 - 4 vaxningar och så 1 infettning med intervaller beroende på slitaget. Dom läckte som durkslag första användningarna men blev utmärkta efter några behandlingar.
Så vitt jag vet så marknadsförs inte Lundhags som vattentäta så att vänta sig det är nog olyckligt.
Jag inser att jag låter som en Lundhagsanställd, men det är jag inte, men jag gillar mina kängor.
 
Skulle vara intressant om Malin som är TS kunde återkomma och berätta närmare vad som hände. Hade kängorna sänts för reparation av något slag? Tydligen hade hon vaxat dem innan hon gav sig ut och så långt ser jag inget fel. Hur var det under turen? Var det kanske ett "måndagsjobb" från Lundhags ändå?

Märkligt att vissa kan utläsa så mycket ur den lilla text hon skrev.

Fria eller fälla ?

SMAJLY...
 
Det råder av någon anledning på utsidan en sorts fanboykultur kring Lundhags produkter. De anses ofelbara

De få som vittnar om sämre kvalitet över åren eller problem med en lundhagsprpdukt viftas bort som nån sorts "skit bakom spakarna"
Förvånansvärt frenetiskt

Detta gäller inga andra varumärken.
Antingen är Lundhags ofelbara eller så tenderar de som betalt ovanligt mycket vara ovanligt lojala på ett närmast personligt plan
 
Du friskriver tillverkare & säljare från allt vad ansvar heter. Nog borde kunden få information från tillverkare/säljare hur produkten han/hon precis köpt skall underhållas. Vem borde annars informera/ta fram dokumentation om inte tillverkaren?

Att sedan läsa och följa uh-instruktioner är självklart kundens ansvar.

Jag tackar dock för tipset om boken :)

Nej jag friskriver inte en enda tillverkare och visst finns det felkonstruktioner och måndagsexemplar men att ta med varianterna skulle enbart trötta.

Att bruka och vårda rätt tycks ha blivit obekant. Givetvis har avsaknaden av värnplikt tagit bort en stor erfarenhetsspridare, vilken säkert genererades långt utanför leden.

Men att skjuta på tipslämnare förefaller vara legetimare. Även om både rubriker och fortsatta resonemang saknar logisk grund.
Det är en trist utveckling.

go tur
 
Jag vill bara förtydliga problemet. Läckaget är av sådan art att man direkt känner att vatten läcker in vid kontakt med vatten och så var de inte innan reparationen. Jag försökte med mer vax under turen men det hjälpte inte alls.
 
Jag vill bara förtydliga problemet. Läckaget är av sådan art att man direkt känner att vatten läcker in vid kontakt med vatten och så var de inte innan reparationen. Jag försökte med mer vax under turen men det hjälpte inte alls.

Ja, så blir det när man syr om ett par skalkängor tänker jag. Det är troligtvis hålen där tråden går, alltså sömmen, där vattnet läcker in (evt töjer man ut hålen oavsiktligt vid service). Så är det också när dom är helt nya (i varierande grad). Det tätas gradvis efterhand som man regelbundet smörjer dom. Det måste in fett i varje hål så att säga. Tråden kanske också ökar i diameter (?). Kolla så att det går tråd i alla hål. Det ska det göra...Jag skulle börjat med tex Lundhags lädersmorning, alltså en fettbaserad historia som tränger in i läder och i tråd (det gör inte vax). Smörj med händerna och arbeta in speciellt noga längs alla sömmar. När skon är mättad på fett så kan du toppa med en vaxprodukt regelbundet, och med fetthistoria någon gång per år.

När mina kängor var nya, samt när jag bytte underdel så läckte det genom dessa hål/ denna söm. Men inte efter smörja x flera...

Evt kan man tycka att Lundhags skulle smeta in sömmarna med fett eller vara mer tydlig med att man måste göra det. Kontakta Lundhags om du tror problemet är ngt annat eller om du inte får dom tillräckligt täta.
 
Seriöst

Det råder av någon anledning på utsidan en sorts fanboykultur kring Lundhags produkter. De anses ofelbara

De få som vittnar om sämre kvalitet över åren eller problem med en lundhagsprpdukt viftas bort som nån sorts "skit bakom spakarna"
Förvånansvärt frenetiskt

Detta gäller inga andra varumärken.
Antingen är Lundhags ofelbara eller så tenderar de som betalt ovanligt mycket vara ovanligt lojala på ett närmast personligt plan

Ditt inlägg vinner väl inte priset för årets mest seriösa.....

Olika utrustning kräver olika hantering. Ett par gummistövlar kan man dra på sig direkt efter köp och knalla ut i terränglådan. Ett par goretex kängor mår bra av lite vax och ett par Lundhags rejält med fett, man kan inte ta dom ur kartongen och knalla rakt ut i blötan. Vi som gillar Lundhags tycker det är ett enkelt besvär att ta för att få fördelarna. Givetvis kan Lundhags misslyckas och få måndagsexemplar men efter 40 år av friluftsliv så tycker jag inte prylar i allmänhet och Lundhags i synnerhet blivit sämre tvärtom. Men som sagts tidigare så krävs klok hantering inklusive underhåll av materielen.
 
Test

Prova fyll upp kängan med vatten och låt den stå lite, då syns ofta vart läckaget är. Har tex sett ett visst läckage vid det övre "krokarna" man snörar kängorna med på mina Lundhags.
 
Troligtsvis för lite smörj.
De ska inte smörjas( ta lite på fingrarna och stryka lite) de ska mättas. Det är läder och för att hålla tätt inte bara mot regn utan verkligen klara en dag i myr så gäller det att mätta lädret, sömmar och skarvar.

Ställ in skorna i bastun på 40 grader, smörj så mycket det går, låt suga in och upprepa tills det inte suger in något mer.
Brukar gå åt ca en halv deciliter per känga.
 
Jag har aldrig upplevt detta problem, men så smörjer jag också kängorna varje gång jag använt dem - och då med Lundhags egen tjärdoftande lädersmorning.
 
Eftersom jag är en av de få som ännu föredrar gummistövlar kanske jag inte är rätt person att komma med kloka råd om lädersmorning.........

En metod som dock funkar bra är att ställa burken med lädersmorning på spisen (låg värme) och låta den smälta tills den blir flytande. Ta en liten tygtrasa eller pensel och stryk på. Testat med fiskarsmorning med gott resultat. Ett alternativ för de som inte har en bastu att tillgå.
 
Har samma erfarenhet som ts,skickade mina kängor på omsulning och konstaterade glatt att de även sytt om skarven gummi/läder.När jag sedan gav mig av på tur märkte jag att ena kängan läckte ordentligt,på kvllen kollade jag upp kängan och insåg att gummit hade skurits sönder av nålen precis i sömmen, en ca 5mm lång skada rätt igenom.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.