Våtservetter

Säkert 9 av tio som jag tältat/campat med använder våtservetter dagligen.

Min upplevelse är precis tvärtom. Ingen jag tältat/campat med har använt våtservetter dagligen, eller ens haft det med i packningen. Enda undantaget är när det varit kvinnligt ressällskap med som haft mens och därför haft med våtservett för intimtvätt vilket jag haft full förståelse för.
 
Våtservetter kan användas även på andra ställen än ute i naturen. När man vill fräsha till sej som stadsturist i varmt väder, i en varm buss sommartid, på tåget....
Jag börjar känna mig som en dinosaurie... har man inte ändå med sig en vattenflaska i sådana lägen, och någon bit hushållspapper/servett/näsduk i någon ficka? På tåget går jag in på toan och "fräschar till mig" där vid behov.
 
Det räcker om man duschar el badar 1 gång i månaden..

Sitter du bara stilla i +18 grader eller gör du inget svettdrivande arbete?
Skulle jag skippa tvätt som dusch eller bad, eller motsvarande skulle jag få skav ta torkad svett = salter.
Jag skulle sannolikt även lukta på ett sätt som gör coronavaccin onödigt pga andras avståndshållande.
Visst kan man dra ut på hygienintervallet lite med stor mångd rena kläder men månadsvis är bortom min stretch-nivå.

Eller menar du att man kan tvätta sig ordentligt t ex med tvättlapp och vatten, utan att faktiskt duscha eller bada?

/Patrik
 
Själv slösar jag inte dricksvatten till annat än att dricka och vattnet på tågtoan rör jag inte ansiktet med.

Att du inte dricker tågkranvatten kan jag förstå men hur många här kan säga att de blivit sjuka av att tvätta sig med tågvatten i Sverige? Jag killgissar på tämligen få men var och en väljer sin försiktighetsnivå.

/Patrik
 
Använder oparfymerade då jag är på tur sommartid ooch där det inte alltid finns vatten vid lägerplatsen.

Gillar inte att krypa ner i sovsäcken svettig och lortig och det vatten jag bär med mig vill jag använda till mat eller dryck.
 
(...) Eller menar du att man kan tvätta sig ordentligt t ex med tvättlapp och vatten, utan att faktiskt duscha eller bada?
/Patrik
Jag anade nog lite subtil ironi och/eller provokation i inlägget du svarar på :)
Men om man kör på din tolkning, så klarar en ansenlig del av jordens husmödrar att hålla både sig själva och sina barn rena med precis den metoden, även i varma klimat och en vardag med tungt fysiskt slit. Lärorikt att sticka ut näsan utanför i-landsbubblan ibland. Eller minnas sin historia - det var inte hemskt länge sen man badade i balja/gick till badhuset till jul, bröllop o.d. även i Sverige.

Jag gillar inte heller att krypa in i sovsäcken "svettig och lortig", men känner sällan behov av att "bada" på t ex en tvåveckors fjällvandring. Det är bara den svett som produceras i de apokrina körtlarna som luktar redan från början, och gammal hederlig fempunktstvätt klarar den saken. Resten handlar om att slippa saltavlagring på utsatta ställen. Bägge problemen känns betydligt skönare att åtgärda med t ex ett par lättsköljda och snabbtorkande chifonetdukar (separat till underlivet, fötterna och resten) och rent vatten (i värsta fall minimalt med tvål i armhålorna), än med små spritindränkta servetter i plastförpackning. Jag skulle ju behöva väldigt många, om min dagliga "tvätt" skulle hänga på dem.

Allt ovan förutsätter ull närmast kroppen, byte till separat ullunderställ+strumpor till natten, samt för sovsäckens skull, oavsett min "renhetsgrad", ingen kontakt mellan hud/hår och dess insida.

Hemma springer och tränar jag varannan dag, och då duschar jag ju efteråt, men även då utan tvål utom på de få strategiska ställena :). Mer tvätt än så mår inte min annars problemfria hud bra av, då skulle den bli allt mer beroende av insmörjning med återfuktande kräm efteråt. Nu slipper jag.

Allt detta är såklart individuellt beroende på hudtyp och svettsort, och min asketiska modell med en tom badrumshylla passar säkert inte alla. Men vi har väldigt olika hudtyper och tvättvanor i familjen och ingen använder våtservetter.

Joanna, Utsidans lortgris
 
Senast ändrad:
Jag anade nog lite subtil ironi och/eller provokation i inlägget du svarar på :)
Men om man kör på din tolkning, så klarar en ansenlig del av jordens husmödrar att hålla både sig själva och sina barn rena med precis den metoden, även i varma klimat och en vardag med tungt fysiskt slit. Lärorikt att sticka ut näsan utanför i-landsbubblan ibland. Eller minnas sin historia - det var inte hemskt länge sen man badade i balja/gick till badhuset till jul, bröllop o.d. även i Sverige.

Jag gillar inte heller att krypa in i sovsäcken "svettig och lortig", men känner sällan behov av att "bada" på t ex en tvåveckors fjällvandring. Det är bara den svett som produceras i de apokrina körtlarna som luktar redan från början, och gammal hederlig fempunktstvätt klarar den saken. Resten handlar om att slippa saltavlagring på utsatta ställen. Bägge problemen känns betydligt skönare att åtgärda med t ex ett par lättsköljda och snabbtorkande chifonetdukar (separat till underlivet, fötterna och resten) och rent vatten (i värsta fall minimalt med tvål i armhålorna), än med små spritindränkta servetter i plastförpackning. Jag skulle ju behöva väldigt många, om min dagliga "tvätt" skulle hänga på dem.

Allt ovan förutsätter ull närmast kroppen, byte till separat ullunderställ+strumpor till natten, samt för sovsäckens skull, oavsett min "renhetsgrad", ingen kontakt mellan hud/hår och dess insida.

Hemma springer och tränar jag varannan dag, och då duschar jag ju efteråt, men även då utan tvål utom på de få strategiska ställena :). Mer tvätt än så mår inte min annars problemfria hud bra av, då skulle den bli allt mer beroende av insmörjning med återfuktande kräm efteråt. Nu slipper jag.

Allt detta är såklart individuellt beroende på hudtyp och svettsort, och min asketiska modell med en tom badrumshylla passar säkert inte alla. Men vi har väldigt olika hudtyper och tvättvanor i familjen och ingen använder våtservetter.

Joanna, Utsidans lortgris

Jag tror vi är överens, att tvätta sig med tvättlapp och vatten - en "fempuntkare" som jag tror även du pratat om i tidigare trådar, då kan man (även jag) klara sig på länge utan dusch/bad, men att helt strunta i hygien under längre tid funkar inte för mej.

Därför vill jag nyansera och förtydliga bilden.

/Patrik
 
Säkert 9 av tio som jag tältat/campat med använder våtservetter dagligen.
Tvärtom, jag har inte träffat på någon som använder våtservetter på tur eller tältning. Det finns alltid vatten tillgängligt i någon form att tvätta av sig i, och med en lite hotelltvål i en plastpåse fräschar man snabbt upp sig innan man kryper ner i sovsäcken.
Givetvis använder jag sovsäckslakan och underställ i sovsäcken för att skydda den från ofrånkomlig svett och smuts, men att ta med mig våtservetter på tur och fräscha upp mig med kemikalier är inte min grej. Dessutom onödigt packning som genererar lika mycket skräp man behöver bära med sig hem.
Visst kan det finnas en nytta att ex torka av händerna på resor etc när man inte har annan tillgång till tvål och vatten, men inte ute i naturen.
 
Jag tror vi är överens (...)
/Patrik
Tror jag också; mitt inlägg vände sig inte mot ditt utan ville bygga vidare på det. Ursäkta OT-glidning och nedgrävning i en av Utsidans (trevliga!) nörd-gropar, men när jag läst tråden fick jag ett obetvingligt behov av att stämma av graden av min dinosaurie-status gentemot den unga generationens vanor :cool:
 
Jag brukar ofta ha med några våtservetter. Dessa åker hem med övriga sopor. Speciellt bra tycker jag de är vintertid.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.