När brukar isarna släppa på Mälaren och i Stockholms Skärgård? Börjar bli riktigt paddelsugen nu trots istiden som fortfarande har landet i hårt grepp.. Var brukar det bli isfritt först i trakterna? Vatten som ligger inom ca 1 timmas räckvidd med bil från Bromma.. Påsken kommer jag tillbringa på norra Öland, någon som vet ifall Grankullavik brukar vara isfri då?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vårpremiär Mälaren/Stockholm skärgård?
- Trådstartare jamo
- Start datum
Förra året paddlade jag kring Landsort och Askö under psåkhelgen. Isläget var nog vid på topp då, och därefter gick isarna upp relativt snabbt. Mälaren låg också då, men var antagligen nästan helt öppen typ två veckor senare. Fast det var en helt annorlunda vinter då.
Det har varit en snörik och småkall vinter i år under jan-mars, men hösten var ju å andra sidan extremt varm vilket innebar att vattentempen troligen var högre i slutet av december i år än i fjol.
Det har varit en snörik och småkall vinter i år under jan-mars, men hösten var ju å andra sidan extremt varm vilket innebar att vattentempen troligen var högre i slutet av december i år än i fjol.
Re: Islossning
Båtränna (ränna i isen?) känns lite tufft utan våtdräkt eller torrdräkt, helst vill jag kunna smyga nära land. Ören på Torö kan jag nog tänka mig om det varit lugnt väder några dagar. Var ju där i höstas och slog runt några gånger i vågorna men då var det varmt i vattnet..
Några få veckor till bara alltså, var ju uppmuntrande när det snöar utanför fönstret!
thureb; sa:Ankarudden (båtränna till fiskehamnen) eller Ören på Torö söder om Nynäshamn.
Båtränna (ränna i isen?) känns lite tufft utan våtdräkt eller torrdräkt, helst vill jag kunna smyga nära land. Ören på Torö kan jag nog tänka mig om det varit lugnt väder några dagar. Var ju där i höstas och slog runt några gånger i vågorna men då var det varmt i vattnet..
Några få veckor till bara alltså, var ju uppmuntrande när det snöar utanför fönstret!
isläget just nu
Isläget i området den 9e mars 2006:
http://tinyurl.com/mzxyv
Ger en grov bild i alla fall.
Isläget i området den 9e mars 2006:
http://tinyurl.com/mzxyv
Ger en grov bild i alla fall.
Aktuellt
OT och lite perspektiv på tillvaron: Här börjar den sköna, soliga färdas-på-isen-säsongen på allvar nu 
Mezzner; sa:Apropå det är det nån som har helt aktuell isinfo från Ankarudden och trakterna runt omkring?
Vore lite intressant att veta var islinjen går i förhållande till öarna framförallt åt Asköhållet.
Jag ringde skepparen på turbåten ut till Öja för drygt en och en halv vecka sedan. Då var det öppet .. eller endast en millimetertunn ishinna i hamnen. I småbåtshamnen låg givetvis isen. Redan nästa dag slog kylan till och isen växte till sig. Nu lär isen tyvärr ligga ganska långt ut mot (eller till) Öja/Landsort. En bruten ränna finns in till hamnen men det ser ut att vara lite väl långt ut till öppet vatten nu.
Anders, har du haft möjlighet att provpaddla nya Reval-kajaken än?
Jag brukar kunna lägga i vid Ankarudden någon gång i slutet av mars eller början av april ... ibland tidigare om isläget och vindar varit gynnsamma. Följer det noga nu .. paddlingsabstinensen börjar bli akut.
Lennart
Aha, paddelplanerna isades därmed...
Nej, jag har inte paddlat på år och dag känns det som, det är iofs en kombination av för mycket is och inflammerade bursa i armbågen. Fast det känns ju som om inflammationer kan ignoreras ibland - men inte is, om den i princip ligger ut runt delar av Öja.
Länken ovan till SMHI:s iskarta var inte heller uppmuntrande. Är inte tvärsäker på de olika symbolerna, men kartan brukar stämma rätt hyfsat och enligt den är det ju gott och väl is på båda sidor om Askö t ex. Usch...
Nej, jag har inte paddlat på år och dag känns det som, det är iofs en kombination av för mycket is och inflammerade bursa i armbågen. Fast det känns ju som om inflammationer kan ignoreras ibland - men inte is, om den i princip ligger ut runt delar av Öja.
Länken ovan till SMHI:s iskarta var inte heller uppmuntrande. Är inte tvärsäker på de olika symbolerna, men kartan brukar stämma rätt hyfsat och enligt den är det ju gott och väl is på båda sidor om Askö t ex. Usch...
Här är hela kartan med symbolförklaring, pdf fil som kan zoomas: http://www.smhi.se/oceanografi/istjanst/produkter/arkiv/icechart/icechart_20060309.pdf
Den lär göras m.h.a radar från satellit antar jag? Nyis en bra bit söder och Torö-området tolkar jag det som.
Ja bort med snö och is nu så man kan sjösätta!
Den lär göras m.h.a radar från satellit antar jag? Nyis en bra bit söder och Torö-området tolkar jag det som.
Ja bort med snö och is nu så man kan sjösätta!
Uppdaterad karta: http://www.smhi.se/oceanografi/istjanst/produkter/arkiv/icechart/icechart_20060327.pdf
"Mycket spridd drivis" strax utanför Torö nu verkar det som..
http://www.aftonbladet.se/vader/js/index.html?keyId=319
Plusgrader med en del regn större delen av veckan, bör tära ytterligare på isen kan man tänka.
Kanske, kanske går det att sjösätta direkt från stranden vid Torö på lördag eller söndag? Annars bergis senast helgen efter! Är det för tidigt att packa matsäcken?
"Mycket spridd drivis" strax utanför Torö nu verkar det som..
http://www.aftonbladet.se/vader/js/index.html?keyId=319
Plusgrader med en del regn större delen av veckan, bör tära ytterligare på isen kan man tänka.
Kanske, kanske går det att sjösätta direkt från stranden vid Torö på lördag eller söndag? Annars bergis senast helgen efter! Är det för tidigt att packa matsäcken?
Ja ... man får hoppas på rätta vindar som för bort drivisen.
Iläggning från stranden på Torö kanske låter lite optimistiskt ... åtminstone till helgen ... rampen till höger om hamnen vid Ankarudden är troligen det mest realistiska.
Skönt att höra att paddelabstinensen börjar bli prekär även för andra
!!
Iläggning från stranden på Torö kanske låter lite optimistiskt ... åtminstone till helgen ... rampen till höger om hamnen vid Ankarudden är troligen det mest realistiska.
Skönt att höra att paddelabstinensen börjar bli prekär även för andra
Liknande trådar
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg