Norra skärgården öster om Blidö

Onsdag 5 mars 2003 åkte jag med en ledarledd tur i Stockholms norra skärgård. Det finns tämligen stabila och släta isar öster om Blidö. Man kan starta från Bromskär på Blidö/Oxhalsö och får gå 2 km österut till bra is vid Söderöras sydostspets. Bäst är att sedan åka österut söder om Rödlöga (norr om finns vrakis). Efter Rödlöga kan man åka norrut till Norrpada och sedan vända söderut och åka ner till Kallskär. Därefter tillbaka. Isarna längre söderut, österut och norrut är mer osäkra.

Det fanns en igenfrusen isränna i området, men sådana kan brytas upp igen. (Jfr rapporterna från Nämdöfjärden!)

Man är långt ut och måste klara säkerheten: Sällskap, kompass, karta, mobiltelefon, ombyte, dubbelpik och
god isvana och orienteringsförmåga är absolut nödvändiga. Vädret är ombytligt - Jag var med på en tur onsdag 26/2 då det var strålande sol i Stockholm men blev dimma med 50 meters sikt (!) på isen. Vi fick åka på kompasskurs hela tiden. Blir det plusgradet så kan den släta fina isen bli mjuk i ytan och onjutbar.

Ett litet tips: Ser man svanar så är det troligen öppet vatten där! Det kan också finnas igenfrusna
vindbrunnar - med extra svart och blank is - se upp! Man bör starta tidigt ty det tar ca 2 timmar att åka
från Stockholm till Bromskär. Glöm inte kompassen!

Obs Skärgårdsisar kan ändras snabbt vid väderförändring. Gamla rapporter är inte att lita på.
 
Sista gången...

Körde Brömskär-Rödlöga-St Vånskär-Manskär fram och tillbaka igår söndag.

Det var nog den sista turen för den här säsongen, för nu tär vädret hårt på isarna!!! Vid Manskär till exempel, i takt med att eftermiddagsbrisen la sig på skärets sydsida bröt isen upp oroväckande snabbt varför vi brått fick lämna ön för att inte bli strandsatta.

Nu lägger jag skrillorna på hyllan och dammar av löparskorna istället!

MVH
Jmlove
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.