Vårpremiär Mälaren/Stockholm skärgård?

När brukar isarna släppa på Mälaren och i Stockholms Skärgård? Börjar bli riktigt paddelsugen nu trots istiden som fortfarande har landet i hårt grepp.. Var brukar det bli isfritt först i trakterna? Vatten som ligger inom ca 1 timmas räckvidd med bil från Bromma.. Påsken kommer jag tillbringa på norra Öland, någon som vet ifall Grankullavik brukar vara isfri då?
 
Förra året paddlade jag kring Landsort och Askö under psåkhelgen. Isläget var nog vid på topp då, och därefter gick isarna upp relativt snabbt. Mälaren låg också då, men var antagligen nästan helt öppen typ två veckor senare. Fast det var en helt annorlunda vinter då.
Det har varit en snörik och småkall vinter i år under jan-mars, men hösten var ju å andra sidan extremt varm vilket innebar att vattentempen troligen var högre i slutet av december i år än i fjol.
 
Islossning

ca 15 mars till 15 april på de vatten du nämner. I år kanske lite senare än de senaste vintrarna. Vill du paddla snarast så kanske du kan sjösätta från Ankarudden (båtränna till fiskehamnen) eller Ören på Torö söder om Nynäshamn.

Thure
 
Apropå det är det nån som har helt aktuell isinfo från Ankarudden och trakterna runt omkring?

Vore lite intressant att veta var islinjen går i förhållande till öarna framförallt åt Asköhållet.
 
Re: Islossning

thureb; sa:
Ankarudden (båtränna till fiskehamnen) eller Ören på Torö söder om Nynäshamn.

Båtränna (ränna i isen?) känns lite tufft utan våtdräkt eller torrdräkt, helst vill jag kunna smyga nära land. Ören på Torö kan jag nog tänka mig om det varit lugnt väder några dagar. Var ju där i höstas och slog runt några gånger i vågorna men då var det varmt i vattnet.. :)

Några få veckor till bara alltså, var ju uppmuntrande när det snöar utanför fönstret!
 
Mezzner; sa:
Apropå det är det nån som har helt aktuell isinfo från Ankarudden och trakterna runt omkring?

Vore lite intressant att veta var islinjen går i förhållande till öarna framförallt åt Asköhållet.

Jag ringde skepparen på turbåten ut till Öja för drygt en och en halv vecka sedan. Då var det öppet .. eller endast en millimetertunn ishinna i hamnen. I småbåtshamnen låg givetvis isen. Redan nästa dag slog kylan till och isen växte till sig. Nu lär isen tyvärr ligga ganska långt ut mot (eller till) Öja/Landsort. En bruten ränna finns in till hamnen men det ser ut att vara lite väl långt ut till öppet vatten nu.

Anders, har du haft möjlighet att provpaddla nya Reval-kajaken än?

Jag brukar kunna lägga i vid Ankarudden någon gång i slutet av mars eller början av april ... ibland tidigare om isläget och vindar varit gynnsamma. Följer det noga nu .. paddlingsabstinensen börjar bli akut.

Lennart
 
Aha, paddelplanerna isades därmed...

Nej, jag har inte paddlat på år och dag känns det som, det är iofs en kombination av för mycket is och inflammerade bursa i armbågen. Fast det känns ju som om inflammationer kan ignoreras ibland - men inte is, om den i princip ligger ut runt delar av Öja.

Länken ovan till SMHI:s iskarta var inte heller uppmuntrande. Är inte tvärsäker på de olika symbolerna, men kartan brukar stämma rätt hyfsat och enligt den är det ju gott och väl is på båda sidor om Askö t ex. Usch...
 
Uppdaterad karta: http://www.smhi.se/oceanografi/istjanst/produkter/arkiv/icechart/icechart_20060327.pdf

"Mycket spridd drivis" strax utanför Torö nu verkar det som..

http://www.aftonbladet.se/vader/js/index.html?keyId=319

Plusgrader med en del regn större delen av veckan, bör tära ytterligare på isen kan man tänka.

Kanske, kanske går det att sjösätta direkt från stranden vid Torö på lördag eller söndag? Annars bergis senast helgen efter! Är det för tidigt att packa matsäcken? :)
 
Ja ... man får hoppas på rätta vindar som för bort drivisen.

Iläggning från stranden på Torö kanske låter lite optimistiskt ... åtminstone till helgen ... rampen till höger om hamnen vid Ankarudden är troligen det mest realistiska.

Skönt att höra att paddelabstinensen börjar bli prekär även för andra :)!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
igs Lägerplatser i Mälaren Paddling allmänt 0
EnKlassiker Smultronställen i Mälaren (Västeråstrakten) Paddling allmänt 12
delfinen Mälaren - platser att besöka, platser att tälta Paddling allmänt 6
Rimmon 2 dagars tur i Mälaren Paddling allmänt 2
fetgris Mälaren-hjälmaren runt Paddling allmänt 7
Wibrån Paddla Vänern-Hjälmaren-Mälaren? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Smedjebacken - Mälaren Paddling allmänt 15
pallella Strandhugg i Mälaren? Paddling allmänt 1
jokern paddling i mälaren Paddling allmänt 0
Vattendjur59 Bäver i Mälaren? Paddling allmänt 27
Piranha_paradise paddla från Västerfernebo till mälaren. Paddling allmänt 6
Hederstedt Kan man paddla från mälaren till yngern? Paddling allmänt 5
samme83 Isfritt runt norra/östra mälaren? Paddling allmänt 2
ingeback Kajaktur Mälaren Paddling allmänt 13
Mikael_B Vattenrapport Mälaren Paddling allmänt 7
Kanottur paa Mälaren Paddling allmänt 1
Kanottur paa Mälaren Paddling allmänt 0
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Lasse Be Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
majjen Kanotvatten nära Stockholm? Paddling allmänt 6
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
xblp 1,5 dgr kanadensartur nära Stockholm Paddling allmänt 9
Grönblad Packrafting runt Stockholm Paddling allmänt 2
lesliedouglas älv-/flodliknande stystem 3-4h från Stockholm Paddling allmänt 1
såg Hyra kajaker i stockholm Paddling allmänt 5
curtan Becky Mason kommer till Stockholm Paddling allmänt 1
thureb Dagstursförslag Stockholm 1 Härsö runt Paddling allmänt 0
andre123 Hur tar man sig genom slussen i Stockholm? Paddling allmänt 7
Raftö Testa rätt kvalitetskajak i Stockholm för skärgårdsbruk Paddling allmänt 3
Christofp Suggestions for canoe trip close to Stockholm? Paddling allmänt 7
Urban packrafter Packrafting i Stockholm Paddling allmänt 2
marcuso Kajakbutiker i Stockholm Paddling allmänt 7
Mackan2 Nätverk för distanspaddlare i Stockholm/Mälardalen – intresse? Paddling allmänt 4
ElisaT Kajakförvaring Stockholm utanför tullarna Paddling allmänt 8
Jote Tips på kajaktur i centrala Stockholm. Paddling allmänt 8
Charles.Cassino Förvaring av kajak i Stockholm/ Enskede? Paddling allmänt 1
fuchs Stockholm - Göteborg Paddling allmänt 21
the_nice_dude Kajakförvaring i Stockholm City? Paddling allmänt 14
henrich Var hyra kajak i Stockholm? Paddling allmänt 8
fuchs paddlar genom Stockholm Paddling allmänt 2
tor_selden Uthyrning Kanadensare södra Stockholm Paddling allmänt 5
maolwi Paddling från Garnsviken till Stockholm Paddling allmänt 4
Ensåncesar kajaka lagom som nybörjare i Stockholm Paddling allmänt 4
Brundin Hitta bra och billig kajak i Uppsala/Stockholm Paddling allmänt 2
lindstrm Stockholm - gotland Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.