Varning för Exped – Systematiskt materialfel och noll ansvarstagande

Jag vill varna andra friluftsvänner för att investera i Expeds liggunderlag. Min erfarenhet visar på ett djupt problematiskt mönster av delaminering (bafflarna släpper och underlaget blir en "ballong"), även vid perfekt skötsel.

Min statistik:

• 3 av 4 Exped-underlag har delaminerat.
  • Ett av de trasiga är ett dubbelunderlag (SynMat Duo/HL) – en mycket dyr investering som nu är helt obrukbar.
  • Den stora ironin: Mitt äldsta Exped-underlag är det enda som fortfarande är helt, medan de nyare modellerna har fallerat kapitalt. Detta tyder på en drastisk försämring av kvaliteten i senare års produktion.

Skötsel och handhavande:

• Samtliga underlag har enbart blåsts upp med pumpsäck. Ingen fuktig utandningsluft har kommit in i underlagen.
  • De har förvarats i ett tempererat inomhusklimat (garderob i ett centraluppvärmt hus).
  • De har delaminerat under förvaring hemma, inte ens under påfrestning ute i fält.

Komfort vs. Kvalitet:

För att vara rättvis vill jag betona att när dessa underlag är hela, är de otroligt sköna att ligga på. Det var just komforten som gjorde att jag från början köpte fyra stycken. Men fantastisk komfort betyder ingenting om produkten kemiskt faller isär i en garderob. Till er som har ett fungerande Exped-underlag idag: Jag önskar er all lycka till – ni kommer att behöva det den dagen limmet börjar åldras.

Expeds bemötande:

Trots att detta är ett uppenbart systematiskt materialfel vägrar Exped (inklusive huvudkontoret i Schweiz) att ta något som helst ansvar. De lutar sig strikt mot att garantitiden på 5 år har löpt ut, trots att produkterna marknadsförs som premiumutrustning för expeditioner.

Slutsats:

När ett liggunderlag för flera tusen kronor delaminerar trots pedantisk skötsel, är det en defekt produkt. Exped har uppenbarligen ett "bäst-före-datum" som de inte kommunicerar till sina kunder. Jag kommer aldrig mer att köpa Exped och rekommenderar alla att istället titta på märken med stabilare konstruktioner.
ny.jpg

Senast ändrad:
Inget uppblåsbart kommer att hålla 5-10 år All plast åldras men de i cellplast håller längst iaf gamla av Polyuretan med nu förbjudna Isocyanater de varken smulas eller bits i av gnagare,

Mitt äldsta är STS är nog snart 10 år förvarats kallt med lite luft i.
Desto lättare och tunnare och dyrare desto sämre livslängd.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips