Varmast liggunderlag per vikt

Vilket liggunderlag(material) är varmast i förhållande till vikt? Komfort och till viss del hållbarhet kan utelämnas i nuläget eftersom jag ska ha det i hängmattan.

Jag tänkte äggkartongvarianterna från thermarest men nu verkar det som de uppblåsbara har fått ännu bättre isolering jämfört med vikt!?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Heller övervarmt än kyligt

Exped downmat 7 är lite kall för minus 20 tycker jag, i alla fall frös jag på det förrförra vintern tills jag lade Expeds tunna "vanliga" underlag under överkroppen (en tredjedel av doublemat Evazote 1 m x 66 cm x 4 mm). Bara downmat leder så mycket värme att snön smälter och ibland återfryser det på undersidan. Så... skadar inte att ha en vanligt liggunderlag med också. Är också en bra reserv om det blir punktering. Farligt att lita på att något fungerar utan att ha en backup för när det går snett (det går alltid snett, förr eller senare på ett eller annat sätt). I vintras var jag inte ute när det var lika kallt men jag hade ändå 4 mm evazote med, bekvämt att ha varmt under. Tryggt att ha reserv. Dessutom skyddas det upplåsbara liggunderlaget om man vill lägga granris eller annat under för extra isolering.

Neoair Xtherm är intressant, skulle uppskattas om nå´n som får tag på ett ex skriver o berättar. Inte för att det är så kallt just nu;) men man kan ju ändå få en känsla av om det duger eller inte.

Evazote från exped

Exped har ett som är 4 mm tjockt, bra att ha under alla uppblåsbara varianter som downmat, neoair eller vad det kan vara. En lagom utskuren bit väger dryga 100 gram o räddar från punkteringar, är reserv om luften ändå skulle pysa utå skulle ske och kan kompletteras med granris under om det är lite extra kyligt.

Ensamt är det såklart inte så varmt, men det är bra för ett system.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips