vargjakten

Låt oss konstatera, om vi nu vill hålla oss till biologiska fakta, att en stam på dryga 200 djur även den är för liten för att inte få inavel.

En viss nivå av inavel blir det nog alltid i små populationer men vilka biologiska fakta är det du avser?
Grimsö anser ju att 200 + begränsad invandring är hållbart på mer än 100 års sikt.

Jag tror att vi hade haft förståelse för om indien hade gått från 0 tigrar till över 200 och sedan stannat för att utvärdera hur stora problemen var och hur de skulle lösa dom innan de fortsatte att öka populationen.
 
Storlek på stam

Indien har vad jag vet alltid haft en tigerstam. Vargen är ingen ny art i den här delen av världen. Den har funnits här sedan urminnes tider. Här lyckades vi dock helt utplåna den vargstam vi haft, för att senare fått invandrare från grannländerna. Du har rätt i att 200 djur i sig inte behöver innebära alltför stor inavelsrisk om tillförsel sker av nya djur. Men som sagt det är då helt beroende på om vi har en tillförsel av nytt blod. Tittar vi på olika hundraser, där man brottas med olika typer av inavelsproblematik är ju den genetiska plattformen ofta betydligt större än 200 djur. Jag är medveten om att liknelsen kanske inte är helt adekvat. Men vi ställs vad jag förstår inför flera frågor. 1. vill vi ha en vargstam över huvudtaget? Tyvärr finns det ju många i detta land som inte vill det, men utgår vi från detta måste frågan vara 2. hur stor måste den då vara för att garantera en viss livskraftighet och en hygglig reproduktionsförmåga? Är svaret på detta c:a 200 djur tror jag att det måste till en mkt selektiv avskjutning av vissa djur till förmån för andra. Detta sker i all seriös djuravel från bin upp till hästar, kor, hundar osv. Nu skjuter man naturligtvis inte av bin etc. men man slår ut icke önskvärda linjer till förmån för andra. Skulle så vara fallet vilket är troligt kan man naturligtvis inte släppa loss hela jägarkollektivet, utan då måste det till jägare som vet exakt vilka djur som skall skjutas av. Den intressanta frågan är varför vi har ett sådant rovdjurshat i detta land? I ett land som trots allt är så stort!
 
det sägs att vargen är ett stort hot mot jakthundarna, säkert så men jag gissar att i vargjakten har man inte använt jakthundar i någon större utsträckning, alltså går det att jaga varg utan hund, då borde det gå och jaga övrigt vilt utan hund också,

Jag ska försöka reda ut begreppen lite:

Att det fungerade så snabbt under vargjakten står sannolikt att finna i god spårsnö samt 12000 jägare för 27 vargar....!

Älg jagas sällan i spårsnö och om det behövs 12000 jägare för att fälla 27 älgar skulle svaret vara glasklart: nej isåfall går det inte att jaga älg..

Nu är det som vanligt inte så enkelt. Visst går i någon bemärkelse alltid att gå ut med bössan iskogen och därmed "jaga", på vissa marker finns det t o m viss chans att lyckas, på andra skulle den övning enbart ge frisk luft.. På vissa marker kan man även ha viss framgång med hund i band, men på andra marker fungerar det dåligt eller inte alls. Inom ett vargrevir sjunker dessutom älgens antal vanligen ganska drastiskt, vilket ytterligare försvårar jakt utan hund. Att släppa hund där varg finns är extremt riskfyllt. Vargen är mkt skygg mot människor (oftast) men hävdar sitt revir mycket aggresivt mot hundar (de är grund o botten samma art). Härmed kan vi avliva myten att trafik och vådaskott är en större risk för hunden än vargen! I detta fallet består myten i att antalet vådaskjutna och trafikdödade hundar samlas för ett sammanhängande område! Inte för den risk hunden utsätts för om den befinner sig i närheten av varg! Dessutom är alla jakthundstyper och jaktformer ihopklumpade i den statistiken!! Det finns en bra liknelse: Om du står på järnvägsrälsen i tunneln och ser ljusen närma sig så är det ohälsosamt att stå kvar och tänka: -Nej, ingen fara, statiskt är det ändå större risk att jag dör av hjärtinfarkt..! Statistik måste man hantera med stor omsorg, för annars blir felet lätt gigantiskt!
När vi talar om löshund är det även värt att nämna en annan knepighet: Eftersök! Älgar som trafikskadas eller skottskadas är inte alltid så rörelsebegränsade av sin skada att det är möjligt att lösa eftersöket med hund i band. Då krävs en hund som kan släppas och ställa den skadade älgen för att man ska komma åt att förkorta dess lidande. Detta är som sagt riskabelt i vargmarker. Det kan ju faktiskt vara svårt att släppa och träna sin ställande hund om det är närvaro av varg.
Så det korta svaret på om det går att jaga älg utan hund blir: -Nja, det beror lite på hur marken ser ut och var du håller till. Men generrellt är det mkt svårare.

Detta var ett försök att bringa lite ljus kring problematiken med hund, jakt och varg.

Ödmjukhet krävs i frågan från alla håll. Utsatta arter och artskydd kräver uppoffringar, och de som får göra uppoffringarna bör kanske inte häcklas och bespottas för det de upplever. Samarbetsviljan och orken riskerar nämligen att sjunka då.
 
Den intressanta frågan är varför vi har ett sådant rovdjurshat i detta land? I ett land som trots allt är så stort!

Varför vi har ett rovdjurshat har nog flera olika orsaker men så särskilt stort är det nog inte. De flesta svenskar skulle nog vid en nationell enkät om de är för eller mot varg svara "ingen åsikt".
(Dessutom är ju vargen inte nationell utan egentligen en fråga för tre eller fyra län så landet är inte särskilt stort heller.)
De som är för är vi som gillar varg (jo jag hör dit) och de som är mot är de som faktiskt forlorar något som de håller värdefullt. Särskilt som de inte kan se något skäl till att de skall förlora det.
Det finns ju faktiskt inget biologiskt skäl till att vi skall ha varg i sverige...
Enda anledningen är ju som någon nämnde att vi skall kunna peka finger på andra länder som inte skyddar sina hotade arter. Vargen är en av de mest talrika och utbredda arterna på denna planet och att tala om den som utrotningshotad är väldigt krystat. Anledningen är att när vi undertecknade Riokonventionen så fanns det inget vettigt alternativ till nationsgränser och plötsligt så blev den sammanhängande vargpopulationen på över 100.000 djur som finns utspridd mellan Kamchatka och Norge, Beringshav och Indien uppdelad i en massa nationella populationer som alla måste vara livskraftiga var för sig. Men något annat skäl utöver denna politiska formuleringseffekt finns inte. Vargen är bara "nice to have" om man har den åsikten.
Mot detta skall ställas det svenska kulturarvet som vi också har förbundit oss, genom internationella avtal, att bevara. Här ingår förutom en lång tradition av småskalig husdjurshållning och nyttjande av naturen även jakt med löshund!
I sverige har en kombination av brist på rovdjur, tradition av självhushållning, ökande välstånd i alla samhällsklasser och utbrett markägande lett till en utveckling under ett par hundra år av hundraser och jaktformer som är helt unika och inte hade kunnat uppstå någon annanstans. Man kan tycka att det är något som saknar värde men är det mindre värt än "nice to have" vargar?
Kanske den bästa kompromissen är en nationell vargstam av minsta hållbara storlek?

Som sagt så är riskstatistiken för jakthundar bara dum. Titta på hur många hundar som vådaskjutits i dalarna, hur många som körts ihjäl i dalarna, hur många som drunknat i dalarna och hur många som tagits av varg i dalarna. Först då blir statistiken vettig. Men de övriga hoten försvinner ju inte för att vargen kommer till så det har ju inte blivit mindre farligt för hunden eller?

Jag tycker också att metoden med allmän jakt kanske var mindre bra jämfört med alternativet att vara generös med skyddsjaktstillstånd på 27 individer under året men förhoppningsvis så minskar varghatet något hos de som upplever problemen när de även får vara med om att begränsa det och kanske till och med se ett visst värde i vad de kanske upplever som en spännande jaktform.
Om det minskar tendensen till SGT så har ju alla vunnit eller?
 
Återigen ytan för rovdjur

Jag håller med om att det inte rör sig om hela landet, men de län vi talar om upptar nästan halva landet. Mitten av landet ligger i Östersundstrakten. De län vi talar om är dessutom inga "små" län. Det är min innersta önskan liksom många andra i denna tråd att vi kan behålla en livskraftig rovdjurspopulation inte bara av varg utan även björn, lo och djärv.
 
Jag håller med om att det inte rör sig om hela landet, men de län vi talar om upptar nästan halva landet. Mitten av landet ligger i Östersundstrakten. De län vi talar om är dessutom inga "små" län. Det är min innersta önskan liksom många andra i denna tråd att vi kan behålla en livskraftig rovdjurspopulation inte bara av varg utan även björn, lo och djärv.

Nej det stämmer inte alls:
http://www.viltskadecenter.se/index.php?option=com_content&task=view&id=82&Itemid=303#varg

Inte ens om väljer att betrakta hela det streckade området i länken kommer man upp i mer än max 1/4 av landets yta! Om man tittar mer i detalj och betraktar de områden som vargar faktiskt uppehåller sig på ens sporadiskt så tvivlar jag på att du får ett jämförelseområde som ens upptar en tiondel av landets yta. För att rimligt jämföra riskområden får man gå ner ytterligare i upplösning. Man får även komma ihåg att där det blir kännt att vargar uppehåller sig släpps näppeligen några hundar utan att man först försökt försäkra sig om att varg inte finns i området (vargtelefonen o ringspårning före jaktstart mm). De hundar som dödas är nästan undantagslöst olycksfall där försiktigthetsmåtten inte räckt och det visar sig att varg fanns där likaförbaskat eller vid nyetableringar. Sorry, du är inte den förste som gått på dom där siffrorna, men om o om igen tvingas man konstatera att med oförsiktighet med statistik kan man få gigantiska fel i resultaten, det är definitivt inte enbart i denna frågan man kan konstatera det. Det grasserar massvis med såna här påhittade sanningar som bygger på okritiskt slarvande med siffror.

Däremot delar vi samma innersta önskan om livskraftiga populationer av stora rovdjur!
 
Det vädras mycket åsikter om antalet vargar i denna tråden.
Antalet 200 är ju ett annat sätt att säga 20 årliga föryngringar vilket är den minsta storlek som de forskare som vet mest om den svenska vargstammen (vilken faktiskt är en metapopulation av den euroasiska stammen) har beräknat som en långsiktigt hållbar population (definierat som en >5% risk för slumpmässigt utdöende under en 100 års period) om det tillförs nya gener i form av en invandrad varg vart tredje år ungefär. Därför sattes etappmålet för många år sedan (under en röd/grön regering vill jag minnas) till just 200 individer. Stammen skulle tillåtas öka obehindrat till denna nivå (därav den mycket restriktiva hållningen till skyddsjakt) och sedan skulle populationen begränsas och situationen utvärderas innan en ny målnivå sattes.

Vilken substans finns det i åsikter om att en population på 200 individer, av nuvarande genetisk sammansättning, med viss tillförsel av nya gener inte är en långsiktigt hållbar population?

Varför är ni så förvånade att regeringen och naturvårdsverket genomför en plan som beslutades och har genomdrivits mycket konsekvent i över 10 år?
De 200 djur du nämner förutsätter mer invandring av varg än som hittills varit möjligt bl.a. p.g.a. tjuvjakt.

Från: http://www.popgen.su.se/pdf/Genetisk forstarkn av skand varg Rapport till NV 4 feb 09.pdf

”Analyserna visar att utan immigration måste den svenska
vargpopulationen uppgå till minst 1000 individer för att målsättningen att bevara 95% av den
genetiska variationen i minst 100 år ska kunna uppfyllas. Om den svenska populationen ska hållas på en så låg nivå som 200 individer kommer målet om att bevara 95% av variationen endast att kunna uppfyllas om minst 4 genetiskt effektiva individer invandrar varje generation från en stor population.”

Det sist nämnda om minst 4 genetiskt effektiva individer som invandrar varje generation har inte blivit fallet.

Med tanke på den relativa isolering vargarna i mellersta Sverige utsätts för, torde 500 djur vara betydligt mer realistiskt än de politiskt valda 20 djuren:
http://www.cbm.slu.se/publ/remiss/varg.php


Vargens stamtavla: http://skandulv.nina.no/skandulv new/Temaer/Genetikk/svensk genkart/svensk stamtavla.htm

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jeobald Vargjakten Jakt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.