Vargens vara eller inte vara?

Utan att ha läst alla inlägg i denna långa tråd vill jag bara tillägga att i går hände i östra Finland att en fyraårig pojke vid namn Leevi lekande på gården hörde ett hårt morrande och rädd rusade in i huset. Fadern rusade ut med en lesu (röjyxa) och såg stora spår i snön. Tillkallad expertis var helt övertygad om att det var vargspår. Familjen var fly förbannad och arg att man inte ens på sin egen gård kan gå trygg. I dessa trakter har det länge varit problem med vargar.
koivu
 
Nyfiken

hhhh; sa:
Utan att ha läst alla inlägg i denna långa tråd vill jag bara tillägga att i går hände i östra Finland att en fyraårig pojke vid namn Leevi lekande på gården hörde ett hårt morrande och rädd rusade in i huset. Fadern rusade ut med en lesu (röjyxa) och såg stora spår i snön. Tillkallad expertis var helt övertygad om att det var vargspår. Familjen var fly förbannad och arg att man inte ens på sin egen gård kan gå trygg. I dessa trakter har det länge varit problem med vargar.
koivu

Utan att vilja lägga mig i själva varg-debatten (det brukar ändå aldrig komma något konstruktivt ur infekterade debatter) så kan jag inte låta bli att undra över följande:

1. Hur kan en 4-åring göra bedömningen att ett morrande är "hårt"? Jag har träffat många hundägare som har svårt att skilja på lek-morr och aggressions-morr hos sin egen hund.

2. "I dessa trakter har det länge varit problem med vargar." - Vari består det problemet? Har någon blivit attackerad av av varg? Någon död rentav? Eller består problemet endast av det faktum att det finns varg i området?

Som sagt, bara nyfiken...


Gut Pfad!
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
hhhh; sa:
Utan att ha läst alla inlägg i denna långa tråd vill jag bara tillägga att i går hände i östra Finland att en fyraårig pojke vid namn Leevi lekande på gården hörde ett hårt morrande och rädd rusade in i huset. Fadern rusade ut med en lesu (röjyxa) och såg stora spår i snön. Tillkallad expertis var helt övertygad om att det var vargspår. Familjen var fly förbannad och arg att man inte ens på sin egen gård kan gå trygg. I dessa trakter har det länge varit problem med vargar.
koivu

En bra indikation pâ att berättelser är bâg är när man detaljerar sig i onödan, namn, saker, mmm.
Om det sedan länge varit vargproblem i trakten mâste det väl anses osedvanligt korkat att lâta en 4-âring vara ensam ute. Enl en del inlägg här sâ äter ju vargar 4-aringar som vi andra äter ostbâgar.
 
gundj; sa:
hhhh; sa:
Utan att ha läst alla inlägg i denna långa tråd vill jag bara tillägga att i går hände i östra Finland att en fyraårig pojke vid namn Leevi lekande på gården hörde ett hårt morrande och rädd rusade in i huset. Fadern rusade ut med en lesu (röjyxa) och såg stora spår i snön. Tillkallad expertis var helt övertygad om att det var vargspår. Familjen var fly förbannad och arg att man inte ens på sin egen gård kan gå trygg. I dessa trakter har det länge varit problem med vargar.
koivu

En bra indikation pâ att berättelser är bâg är när man detaljerar sig i onödan, namn, saker, mmm.
Om det sedan länge varit vargproblem i trakten mâste det väl anses osedvanligt korkat att lâta en 4-âring vara ensam ute. Enl en del inlägg här sâ äter ju vargar 4-aringar som vi andra äter ostbâgar.

Är det mer trovärdigt om man skriver lite luddigt...? Det vore intressant att få ta del av den kunskap som säger dig att berättelsen är "båg". Vad du så att säga bygger det påståendet på?

För övrigt torde väl det "osedvanligt korkade" stå att finna i en vargförvaltning som resulterat i så oskygga vargar att man inte längre kan låta barnen leka ute på gården...
 
Tarra; sa:
För övrigt torde väl det "osedvanligt korkade" stå att finna i en vargförvaltning som resulterat i så oskygga vargar att man inte längre kan låta barnen leka ute på gården...
Förvaltningen som utrotade vargen från Sverige och decimerade den till utrotningens brant i Finland, är det den förvaltningen som är korkad?
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Tarra; sa:
För övrigt torde väl det "osedvanligt korkade" stå att finna i en vargförvaltning som resulterat i så oskygga vargar att man inte längre kan låta barnen leka ute på gården...

Nej, det korkade består i oviljan att leva med och inte mot naturen.
Hade det funnits en livskraftig vargstam så hade ingen skada skett om denna vargen (om den nu verkligen existerar)hade skjutits.

Tror du verkligen på sagan om rödluvan o vargen forfarande?
 

Almgren

Avslutat
Ja att en fyraåring blir rädd är helt klart en stor anledning till varför vi bör skjuta alla vargar. Det har i och för sig hänt att fyraåringar blivit rädda för mig, så jag kanske ska göra processen kort där också? För fyraåringarna är ju den nya moraliska måttstocken väl???
 
hhhh; sa:
Utan att ha läst alla inlägg i denna långa tråd vill jag bara tillägga att i går hände i östra Finland att en fyraårig pojke vid namn Leevi lekande på gården hörde ett hårt morrande och rädd rusade in i huset. Fadern rusade ut med en lesu (röjyxa) och såg stora spår i snön. Tillkallad expertis var helt övertygad om att det var vargspår. Familjen var fly förbannad och arg att man inte ens på sin egen gård kan gå trygg. I dessa trakter har det länge varit problem med vargar.
koivu

Var hittar jag något om detta ? förutom i detta inlägg.
vilka tidningar ? vilken ort ? vilken expertis ?

/Torbjörn
 
Tarra; sa:
]
För övrigt torde väl det "osedvanligt korkade" stå att finna i en vargförvaltning som resulterat i så oskygga vargar att man inte längre kan låta barnen leka ute på gården...

Du är allt godtrogen du Oskar! Lite mer fakta om denna historia hade väl inte skadat?

/mattias
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.