Vargens vara eller inte vara?

norpan_; sa:
mellpat; sa:
Vari består det godtrogna? Att tro att en fyraåring kan bli rädd för en varg?

http://www.newsdesk.se/pressroom/fnr/pressrelease/view/126837

Det godtrogna består i att tro på vad som helst. Som tex hela den här historien inte ett litet axplock från den om att en fyraåring kan bli rädd för en varg. Ganska korkat för det förstår väl varenda människa att en fyraåring kan bli, tycker du inte det?

/mattias

I så fall bör det väl kunna betraktas som mer än lovligt godtroget att inte tro att en varg skulle kunna utgöra ett reellt hot för en fyraåring.

Det är ingen nyhet att det är vanligt att vargar ogenerat och oskyggt söker sig till bebyggelse. Det är inte heller någon överaskning att värmlands älgstam halverats de senaste 10 åren. Det säger väl något om vargens kapacitet som predator...

Dessutom har ju ett antal människor angripits av varg i finland genom åren, och avståndet till ryssland (där många vargangrepp på människa dokumenterats, inte minst av Pavlov) är inte så stort...
 
Tarra; sa:
Det är ingen nyhet att det är vanligt att vargar ogenerat och oskyggt söker sig till bebyggelse. Det är inte heller någon överaskning att värmlands älgstam halverats de senaste 10 åren. Det säger väl något om vargens kapacitet som predator...

Tolkar jag dig rätt? Menar du att vargstammens predation skulle vara den huvudsakliga orsaken till att älgstammen kraftigt minskat i Värmland?

//Anders
 
"I så fall bör det väl kunna betraktas som mer än lovligt godtroget att inte tro att en varg skulle kunna utgöra ett reellt hot för en fyraåring"

Klart den kan, likväl som björn, lo och inte minst älg kan.

"Det är ingen nyhet att det är vanligt att vargar ogenerat och oskyggt söker sig till bebyggelse."

Nej det är ingen nyhet, vad som är fånigt är att tro att jakt skulle förändra det faktum att vargen är en nyfiken och social varelse, precis som räven, och att det kommer att fortsätta dyka upp vargar i närheten av människor. "Det behöver inte betyda att de är varken agressiva eller underliga. Finns det egentligen några vilda djur i sverige som aldrig då och då dyker upp vid bebyggelse?
Därmed inte sagt att jag är emot jakt på varg, för det är jag inte.
Sedan är jag så jäkla förvånad över att det inte tas mer fotografier på alla dessa vargar som verkar vara vanligare än tyska turister på folks gårdar nuförtiden. Jag menar, var och varannan människa har digitalkamera, kameramobiler etc, varför så få bilder?

Eftersom jag är jägare så gillar jag att göra jämförelser mellan vargen och älgen. I älgens fall har vi bara under det senaste året ett otal dokumenterade fall där älgar jagar och sparkar både efter och på människor, åtta människor dog i kollision med älg förra året. Varför acceptera det ena men inte det andra- ja just det, för att älgen genererar rolig jakt och inte minst- KÖTT! Vi har så jäkla svårt att acceptera att ett djur ska finnas enbart för sin egen skull, det är synd!

"Det är inte heller någon överaskning att värmlands älgstam halverats de senaste 10 åren. Det säger väl något om vargens kapacitet som predator..."

Hoppas att du bara använder ovanstående som ett argument i brist på bättre, för om du på allvar tror att nedgången av älgstammen kan skyllas enbart på vargen så ska du och jag ta en debatt om det i en egen tråd.

"Dessutom har ju ett antal människor angripits av varg i finland genom åren, och avståndet till ryssland (där många vargangrepp på människa dokumenterats, inte minst av Pavlov) är inte så stort..."

Den notoriske "forskaren" och varghataren Pavlov ja. Känner du till att hans s.k "rapport 30" drogs tillbaka av direktoratet för naturförvaltning då det uppdagades att rapporten var rakt igenom opålitlig eftersom den innehöll mängder av hätska utfall, direkta lögner och en ansenlig mängd skrönor gällande vargens påstådda farlighet? Ingen av dagens forskare i ryssland ser pavlovs arbeten som tillförlitliga, däremot har hans
s.k "forskning" använts flitigt av människor som jobbar emot vår svenska vargstam. Och eftersom man inte hittar någon ordentligt underbyggd vetenskaplig forskning som bekräftar vargens farlighet så tar man vad man haver och hoppas det får genomslag.

Du och andra får givetvis gärna vara emot att vargen expanderar i vårt land, jag är bara så hjärtligt trött på alla skitargument som används emot den. Det är djur vi pratar om, inte demoner.
 
Raskesven (Dan Lindbeck) skrev:
Är det bara vargen du tycker ska bort eller gäller det björn, lo och järv också? Kanske även andra djur? Växter?

Off-topic! Se ämnesrubriken ;)

Väldigt avslöjande svar, Mellpat...

Frågan är inte off topic. Den är ett sätt att ifrågasätta vilka egenskaper hos vargen du ogillar. Alla argument du har mot vargen kan ju appliceras på andra djur. Varför är det då bara vargen du vill bli av med?
 
Vem har sagt att det bara är vargen jag vill bli av med?

Fascinerande med alla dessa moderna rotlösa människor som tappat kontakt med fosterjorden och modernäringen och föraktar sina förfäders värderingar. Att skaffa sig livsmening genom att verka för en av människan opåverkad natur fylld av lite lagomt farliga vilda djur känns minst sagt torftigt.

Vargen är för mig inte ett helt ointressant djur. Men främst är den ett skadedjur som skaffar sig föda genom att plåga och döda mängder av andra mer eller mindre högtstående vilda eller tama djur.

Om jag har behov av ökad livsmening kan jag tänka mig skaffa jägarexamen, gevär och sedan leva som skogsman i en grotta i ett lämpligt vargrevir - som kommer att bli ett före detta vargrevir.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.