Vargens vara eller inte vara?

Vem har sagt att det bara är vargen jag vill bli av med?

Fascinerande med alla dessa moderna rotlösa människor som tappat kontakt med fosterjorden och modernäringen och föraktar sina förfäders värderingar.

Helt rätt, hur kan man bara kasta bort den kunskap som människor samlat på under århundraden.? Jag kan rekommendera föreningen "Flat Earth Society", som inte heller accepterar moderna rotlösa nymodigheter, utan hellre litar på våra förfäders värderingar.

http://www.theflatearthsociety.org/
 
Dagens ungdom!

OK, Ingemar. Då infriades alla förväntningar jag hade om dig...
Du vill att naturen ska vara en park med endast de arter som passar just dina intressen.
Och du tycker det är tragiskt att yngre generationer inte har samma väderingar som de äldre.

Men tyvärr lever yngre generationer en annan livsstil än man gjorde på det varghatande 1800-talet. Vi lyssnar på skräning dunka dunka-musik, går inte i kyrkan och vi äter gärna sushi och andra nymodigheter. En del är till och med vegetarianer (för att inte tala om veganer!) Vi tycker att kvinnor ska ha rösträtt, att man inte ska slå sina barn och att abort ska vara tillåtet. Och, just det, vi har en annan natursyn.

Det är alltså svårt att hitta en lösning som passar alla...

Du kan inte förstå hur någon kan vilja ha varg.
Jag kan inte förstå charmen/värdet i den natur som du förespråkar.
Det enda vi har gemensamt är att naturen betyder mycket för oss! (Fast på olika sätt då...)
 
Senast ändrad:
Helt rätt, hur kan man bara kasta bort den kunskap som människor samlat på under århundraden.? Jag kan rekommendera föreningen "Flat Earth Society", som inte heller accepterar moderna rotlösa nymodigheter, utan hellre litar på våra förfäders värderingar.

Intressant att en förening som inte accepterar nymodigheter väljer att skapa en Internet-sida. Räknas inte Internet som en nymodighet?
 
I morgon ska jag ut och deltaga i jakt av för människan verkligt farliga djur, har själv krockat med en så jag vet. Och farsan blev uppjagad i ett träd av en annan. Det är naturligtvis älgen jag pratar om.
 
Lite info. till tråden.

Idag finns det mellan 100 000 och 200 000 vargar i hela världen.

Det finns cirka 6 000 i Västeuropa:
2 000 i Spanien,
2 500 i Rumänien,
510 i Polen,
500 i Italien och
150 i Slovakien (mars 2004)
200-300 i Finland
sammanlagt 150-200 i Norge och Sverige (jan 2007)
Det finns cirka 45 000 i Ryssland
Det finns cirka 60 000 i Nordamerika:
50 000 i Kanada
8 000 i Alaska
2 000 i Minnesota
600 i övriga delar av USA

Utrotningshotad?.........Nej tror inte det....
 
Idag finns det mellan 100 000 och 200 000 vargar i hela världen.

Det finns cirka 6 000 i Västeuropa:
2 000 i Spanien,
2 500 i Rumänien,
510 i Polen,
500 i Italien och
150 i Slovakien (mars 2004)
200-300 i Finland
sammanlagt 150-200 i Norge och Sverige (jan 2007)
Det finns cirka 45 000 i Ryssland
Det finns cirka 60 000 i Nordamerika:
50 000 i Kanada
8 000 i Alaska
2 000 i Minnesota
600 i övriga delar av USA

Utrotningshotad?.........Nej tror inte det....

Och vad menar du? Är det då Ok att skjuta av en lokal population för att det finns fler nån annanstans?
 
Det är ju en tröst att människor i andra länder inte är sâ rädda av sig.
Och antagligen insett att Rödluvan bara var en saga.
 
Idag finns det mellan 100 000 och 200 000 vargar i hela världen.

2 500 i Rumänien,
.
Intressant att det finns 2500 vargar i lilla Rumänien. Hur stora problem har de med vargar?
Rumänien är 240000 km2 och har en befolkningstäthet på 93 inv/km2 (jag räknar inte bort sjöarnas yta). Sverige/Norge är 835000 km2 och har en befolkningstäthet på 16,5 inv/km och max 200 vargar.

Vargtäthet:
Rumänien: 0,010 vargar/km2
Sverige/Norge: 0,000014 vargar/km2

DVS Rumänien har 700 gånger fler vargar per km2, och en befolkningstäther som är 5,5 gånger så stor. Hur stora problem har Rumänien? Vore intressant om någon kan berätta mer...
 
För det första skrev jag inget om att skjuta varg utan bara påpeka att dom finns ett relativt stort antal så folk inte ska komma att säga att det finns så dåligt med varg ute i naturen.
Personligen har jag inget emot våra stora rovdjur som strövar omkring på vår jord.
Sen har vi ju den delen av det när den så kallade vildmarken minskar och vi människor sprider ut oss och det blir så kallade konflikter mellan vissa djur och oss och då är inte jag den som säger att man inte ska försöka lösa på det området där dom så kallade problemen uppstår. Det är ju inte överallt det blir konflikter utan bara på vissa områden.

Har själv fått nöjet att se en varg på hyffsat nära håll och måste säga att det var maffigt en trevlig upplevelse måste jag säga....
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.