Vargens vara eller inte vara?

Utan att ha läst alla inlägg i denna långa tråd vill jag bara tillägga att i går hände i östra Finland att en fyraårig pojke vid namn Leevi lekande på gården hörde ett hårt morrande och rädd rusade in i huset. Fadern rusade ut med en lesu (röjyxa) och såg stora spår i snön. Tillkallad expertis var helt övertygad om att det var vargspår. Familjen var fly förbannad och arg att man inte ens på sin egen gård kan gå trygg. I dessa trakter har det länge varit problem med vargar.
koivu
 
Nyfiken

hhhh; sa:
Utan att ha läst alla inlägg i denna långa tråd vill jag bara tillägga att i går hände i östra Finland att en fyraårig pojke vid namn Leevi lekande på gården hörde ett hårt morrande och rädd rusade in i huset. Fadern rusade ut med en lesu (röjyxa) och såg stora spår i snön. Tillkallad expertis var helt övertygad om att det var vargspår. Familjen var fly förbannad och arg att man inte ens på sin egen gård kan gå trygg. I dessa trakter har det länge varit problem med vargar.
koivu

Utan att vilja lägga mig i själva varg-debatten (det brukar ändå aldrig komma något konstruktivt ur infekterade debatter) så kan jag inte låta bli att undra över följande:

1. Hur kan en 4-åring göra bedömningen att ett morrande är "hårt"? Jag har träffat många hundägare som har svårt att skilja på lek-morr och aggressions-morr hos sin egen hund.

2. "I dessa trakter har det länge varit problem med vargar." - Vari består det problemet? Har någon blivit attackerad av av varg? Någon död rentav? Eller består problemet endast av det faktum att det finns varg i området?

Som sagt, bara nyfiken...


Gut Pfad!
 
hhhh; sa:
Utan att ha läst alla inlägg i denna långa tråd vill jag bara tillägga att i går hände i östra Finland att en fyraårig pojke vid namn Leevi lekande på gården hörde ett hårt morrande och rädd rusade in i huset. Fadern rusade ut med en lesu (röjyxa) och såg stora spår i snön. Tillkallad expertis var helt övertygad om att det var vargspår. Familjen var fly förbannad och arg att man inte ens på sin egen gård kan gå trygg. I dessa trakter har det länge varit problem med vargar.
koivu

En bra indikation pâ att berättelser är bâg är när man detaljerar sig i onödan, namn, saker, mmm.
Om det sedan länge varit vargproblem i trakten mâste det väl anses osedvanligt korkat att lâta en 4-âring vara ensam ute. Enl en del inlägg här sâ äter ju vargar 4-aringar som vi andra äter ostbâgar.
 
gundj; sa:
hhhh; sa:
Utan att ha läst alla inlägg i denna långa tråd vill jag bara tillägga att i går hände i östra Finland att en fyraårig pojke vid namn Leevi lekande på gården hörde ett hårt morrande och rädd rusade in i huset. Fadern rusade ut med en lesu (röjyxa) och såg stora spår i snön. Tillkallad expertis var helt övertygad om att det var vargspår. Familjen var fly förbannad och arg att man inte ens på sin egen gård kan gå trygg. I dessa trakter har det länge varit problem med vargar.
koivu

En bra indikation pâ att berättelser är bâg är när man detaljerar sig i onödan, namn, saker, mmm.
Om det sedan länge varit vargproblem i trakten mâste det väl anses osedvanligt korkat att lâta en 4-âring vara ensam ute. Enl en del inlägg här sâ äter ju vargar 4-aringar som vi andra äter ostbâgar.

Är det mer trovärdigt om man skriver lite luddigt...? Det vore intressant att få ta del av den kunskap som säger dig att berättelsen är "båg". Vad du så att säga bygger det påståendet på?

För övrigt torde väl det "osedvanligt korkade" stå att finna i en vargförvaltning som resulterat i så oskygga vargar att man inte längre kan låta barnen leka ute på gården...
 
Tarra; sa:
För övrigt torde väl det "osedvanligt korkade" stå att finna i en vargförvaltning som resulterat i så oskygga vargar att man inte längre kan låta barnen leka ute på gården...
Förvaltningen som utrotade vargen från Sverige och decimerade den till utrotningens brant i Finland, är det den förvaltningen som är korkad?
 
Tarra; sa:
För övrigt torde väl det "osedvanligt korkade" stå att finna i en vargförvaltning som resulterat i så oskygga vargar att man inte längre kan låta barnen leka ute på gården...

Nej, det korkade består i oviljan att leva med och inte mot naturen.
Hade det funnits en livskraftig vargstam så hade ingen skada skett om denna vargen (om den nu verkligen existerar)hade skjutits.

Tror du verkligen på sagan om rödluvan o vargen forfarande?
 
Ja att en fyraåring blir rädd är helt klart en stor anledning till varför vi bör skjuta alla vargar. Det har i och för sig hänt att fyraåringar blivit rädda för mig, så jag kanske ska göra processen kort där också? För fyraåringarna är ju den nya moraliska måttstocken väl???
 
hhhh; sa:
Utan att ha läst alla inlägg i denna långa tråd vill jag bara tillägga att i går hände i östra Finland att en fyraårig pojke vid namn Leevi lekande på gården hörde ett hårt morrande och rädd rusade in i huset. Fadern rusade ut med en lesu (röjyxa) och såg stora spår i snön. Tillkallad expertis var helt övertygad om att det var vargspår. Familjen var fly förbannad och arg att man inte ens på sin egen gård kan gå trygg. I dessa trakter har det länge varit problem med vargar.
koivu

Var hittar jag något om detta ? förutom i detta inlägg.
vilka tidningar ? vilken ort ? vilken expertis ?

/Torbjörn
 
Tarra; sa:
]
För övrigt torde väl det "osedvanligt korkade" stå att finna i en vargförvaltning som resulterat i så oskygga vargar att man inte längre kan låta barnen leka ute på gården...

Du är allt godtrogen du Oskar! Lite mer fakta om denna historia hade väl inte skadat?

/mattias
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.