Varg attack

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
I aftonbladet igår kunde man läsa om en varg som attackerade en kvinna som sov under bar himmel. Hennes man och 3 av barnen sov i vindskydd, medans frun och ett barn ”cowboy campade” lite ifrån vindskyddet. På natten vaknade hon när något djur drog iväg liggunderlaget. Hon ramlade då av och hon och dottern sprang upp mot vindskyddet där hon väckte mannen. Lite skräckslagen satt de där och observerade flera vargar som rörde sig rund eldstaden. Efter några minuter var de borta igen.

Jag var redan rädd för vargar innan (mer rädd än för björnar eller annat rovdjur) och det blir inte bättre av att läsa sådant.
Rädslarn grundar sig främst på efter jag sett en hemsk film, där 3 skidåkare glömdes bort i liften någonstans i Kanada och 2 av de blev dödade av vargar. Den tredje kunde rädda sig. Naja tänkte jag det är ju bara en film. Senare fick jag veta att historien var tagen ur ett verkligt händelse.
Hur ska man tolka vargarnas beteende i det fallet med den attackerade kvinnan? Är det någon som vet mer om det?
 
Vargar måste läras att vara rädd för människor om de tillåts att söka mat nära samhällen och friluftsområden så vänjer de sig med att vara nära människor. Ungvargar ensamma eller i syskongrupper tar större risker även i Sverige och söker sig ofta in i samhällen för att jaga lättare byten som tex katter. I USA har man reservat med stor mängd rovdjur där man även har mycket människor som besöker dem så djuren lär sig att besöka campingplatserna vilket skapar problem.
 
Jag har inte läst artikeln ifråga och har inte ytterligare information, men av det TS skriver så var det ju aldrig fråga om någon attack (men artikeln får väl fler klick om den basunerar ut VARGATTACK). Hade vargen velat attackera hade den väl inte börjat leka med liggunderlaget? För egen del låter det snarare som en berättelse som bekräftar att vargar inte attackerar människor, även om de skulle stöta på en sovande person.
 
I aftonbladet igår kunde man läsa om en varg som attackerade en kvinna som sov under bar himmel. Hennes man och 3 av barnen sov i vindskydd, medans frun och ett barn ”cowboy campade” lite ifrån vindskyddet. På natten vaknade hon när något djur drog iväg liggunderlaget. Hon ramlade då av och hon och dottern sprang upp mot vindskyddet där hon väckte mannen. Lite skräckslagen satt de där och observerade flera vargar som rörde sig rund eldstaden. Efter några minuter var de borta igen.

Jag var redan rädd för vargar innan (mer rädd än för björnar eller annat rovdjur) och det blir inte bättre av att läsa sådant.
Rädslarn grundar sig främst på efter jag sett en hemsk film, där 3 skidåkare glömdes bort i liften någonstans i Kanada och 2 av de blev dödade av vargar. Den tredje kunde rädda sig. Naja tänkte jag det är ju bara en film. Senare fick jag veta att historien var tagen ur ett verkligt händelse.
Hur ska man tolka vargarnas beteende i det fallet med den attackerade kvinnan? Är det någon som vet mer om det?

Vad för lift glömdes de bort i?
Stolslift/gondollift? Hur kom vargen upp?
Släplift? Varför åkte de inte hem?

Hela ditt inlägg luktar trollning/skrönor.

Den återberättade händelsen tyder mest på en ung varg som gjort ett fynd att leka med, ungefär som hundar gör, om det nu har hänt och inte bara var en dröm eller önskan att bli uppmärksammad.
 
Jag kan inte hitta artikeln nu, det kanske var fake news. Ber om ursäkt att jag inte granskade källan.

Filmen jag hänvisade till är en gammal B-film, såg den för 10 år sedan och spädde ordentligt på min vargrädsla.

När jag nu googlade om vargattacker för att hitta gårdagens artikel snubblade jag över en annan händelse som ska ha ägt rum 2017 i östra Grekland. Där dödades en ensam kvinna som befann sig på en vandringstig av vargar och blev uppäten. Skröna kanske? Har iallafall inte hört om det tidigare och det var ju inte så länge sedan.
 
Ja, det är den. Oidå, det var från 2003, pinsamt.
Pinsamt kanske, men skönt. Nu kan du fortsätta friluftslivet utan att vara särsklit rädd för varg. Det händer ytterst sällan att varg tar närkontakt med människan i Sverige. Så sällsynt att ett möte där varken männiksa eller varg skadades blir blir nyhet i Aftonblaskan.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
Bulingen Varg Vilda djur 1287
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...