Varför vissa fryser mer – och varför det faktiskt går att påverka

Jag vet inte om man egentligen kan vänja sig vid kyla när man konstant fryser, som min fru.

När vi har 18 grader i sovrummet så sover jag i enbart kalsonger och med ett tunt sommartäcke, medan min fru har på sig heltäckande pyjamas, yllesockar och 2st rejäla duntäcken och en filt ovanpå det.....

När vi ska iväg med cyklarna och det är 8-10 grader ute så har jag ett tunt ylleunderställ, vindtät jacka/byxor och tunna vindtäta handskar, medan min fru har dubbla ylleunderställ, fodrade alpinbyxor och fodrad jacka. Hon har både pannband och mössa på sig under hjälmen, och fodrade alpinhandskar.

Jag tror att många kvinnor känner igen sig för jag tror att kvinnor generellt är mer frusna av sig och när man är så frusen så har jag svårt att tro att det är möjligt att vänja sig vid kyla.
Lite samma hemma hos oss men det har blivit mycket bättre för min sambo efter hon började styrketräna och ta multivitaminer med extra järn.

Västra Skåne -- så temperaturmässigt någorlunda milt. (...)
...men alldeles för jävligt ändå p g a fukten och blåsten. Jag fryser betydligt mindre i tio minusgrader högt uppe i diverse berg med torrt inlandsklimat, än kring nollan hemma i Lund :p
Lite samma hemma hos oss men det har blivit mycket bättre för min sambo efter hon började styrketräna och ta multivitaminer med extra järn.
Detta känns igen, jag frös (ännu) mycket mer under en sjukdomsperiod med kassa blodvärden och påtvingad inaktivitet.

Västra Skåne -- så temperaturmässigt någorlunda milt. De få veckor med ihållande minusgrader brukar jag slänga ner en syntetisolerad väst och nötter/bar i ryggsäcken för att kunna hantera situationer med att tåget skulle bli stående eller tvingas evakuera någonstans mellan Lund-Malmö.
Men vintertid i Skåne kan det vara mycket blåsigt och komma blöt nederbörd. Går du utan jacka även då?

Min fru klagar ibland på att hon blir kall om rumpan, det har jag aldrig förstått. Jag har så vitt jag kan minnas aldrig känt mig kall om rumpan. Inte så att jag inte börjar frysa om jag sätter mig på kallt underlag utan isolering, men inte är det rumpan jag blir kall om.
Hon har säkert mer stoppad rumpa än du, fettet kyler bra när det väl blir kallt. När jag nu blivit äldre och begåvats med gubbmage är det ett gissel när magfettet väl blivit kallt, tar lång tid att värma upp det även när man väl kommit inomhus. Upplevde aldrig de problemen när jag var lättare.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.