Varför trivs inte vargen i norrland?

Nej. Det omfattas inte av nödvärnsrätten. Den ligger under brottsbalken. Det är Jaktförordningen som reglerar skyddsjakt.
 
Det intressanta med Bullmarksvargen var ju att det betalades ut omkring en miljon kr i ersättning till berörda samebyar för dess närvaro (755000 år 2007 och ca 250000 år 2008). För den summan som jag som skattebetalare är med och betalar kan jag tycka att den skulle ha fått tugga lite fler renar än den hann med (ca 10 st 2007).

http://www.rovdjur.se/shi,11,1,783.html
 
Rovdjursersättning är en ersättning och inte ett bidrag, man kan inte belasta en näring att se till att det finns en rovdjurs stam
 
Jag har undrat över varför renägare får ersättning fär vargskadade/uppätna renar ?

Jag vet inte hur det är i andra länder med djur som springer fritt i naturen som någon äger, får dom ochså ersättning ?

Ger vi ersättning för att renägarna inte ska utrota vargen ?

Vet inte hur mycket ren det finns som folk äger i sverige, är de fler nuförtiden, eller hade de mer renar förr i tiden ?

Har mer frågor, men det får räcka för stunden.
 
Jag har undrat över varför renägare får ersättning fär vargskadade/uppätna renar ?

Jag vet inte hur det är i andra länder med djur som springer fritt i naturen som någon äger, får dom ochså ersättning ?

Ger vi ersättning för att renägarna inte ska utrota vargen ?

Vet inte hur mycket ren det finns som folk äger i sverige, är de fler nuförtiden, eller hade de mer renar förr i tiden ?

Har mer frågor, men det får räcka för stunden.
Vet inte hur regelverket är i andra länder.

Systemet i Sverige ändrades för några år sedan. Tidigare fick renägare ersättning för antalet rivna renar, som de kunde bevisa var rivna, typ lämna in öronen. Nu får samebyarna ersättning baserat på hur mycket rovdjur som finns i markerna. Och ja, i princip finns systemet för att det ska finnas acceptans för rovdjuren. Men det är restriktivt vad gäller just vargen i renbetesland. Tanken är att etableringen av varg ska ske söder om renbetesmarkerna, som det ser ut idag. Problem dock då det blir ett stort glapp mellan vargarna i mellansverige och de vargar som traskar in i Sverige från Finland och Ryssland. Lätt hänt att de vargarna hinner ställa till problem för rennäringen innan de tagit sig söderut. Vargen vet inte att den gör bäst i att kuta genom norra Sverige och inte stanna till där. Nu har dock tydligen en varghanne som tog sig in i Sverige från Finland år 2006 hunnit ner till Hälsingland, träffat en tik och fått ungar. Förhoppningsvis sprider de vargarna sig med den befintliga stammen i mellansverige så nytt blod komer till den allt mer inavlade vargstammen här. Skulle behövas nytt blod österifrån som injektion ca. vart femte år till den vargstam på blott ca 200-240 djur vi har idag i mellansverige

Renskötselns karaktär har förändrats över tiden. Innan 1500-1600 talet jagades vildren i Sverige. Sedan började samerna hålla sig med tamrenar, i relativt idag liten skala. Kallades intensiv renskötsel. Idag har det övergått till extensiv renskötsel, stordrift i industriell skala med hjordar på tusentals djur. Nuvarande typ av renskötsel passar sällsynt illa just med tanke på vargen. En vargflock spränger en ihopsamlad renhjord och sprider den åt alla håll. Lodjur och järv tar de flesta renarna som tas av rovdjur, men de jagar inte i flock. Verkar orsaka mindre problem än vad stationära vargflockar ovan renbetesgränsen skulle göra. Vintertid när renarna är på vinterbete i skogslandet ligger björnen och sussar, så björnen verkar inte vara ett stort problem för rennäringen.

Raskesven
 
Jag har undrat över varför renägare får ersättning fär vargskadade/uppätna renar ?

Jag vet inte hur det är i andra länder med djur som springer fritt i naturen som någon äger, får dom ochså ersättning ?

Ger vi ersättning för att renägarna inte ska utrota vargen ?

Vet inte hur mycket ren det finns som folk äger i sverige, är de fler nuförtiden, eller hade de mer renar förr i tiden ?

Har mer frågor, men det får räcka för stunden.


Jag är nog inte den som kan svara på dina frågor, men vad jag vill säga är att jag tycker att fårägare,renägare ska ha ersättning för det som rovdjuren tar av dom, det är ju deras privata egendom, och det är något som regeringen har bestämt attt ska finnas rovdjur (statens djur) och det ska betalas ut ersättning för det som rovdjuren tar, för som jag har skrivit på en annan sida på detta forum så verkar det gå som en röd tråd att renägare lever på bidrag, men det är det ju inte, jag tycker det är en självklarhet att alla ska vara med och betala om vi vill ha en rovdjurstam.

Ersättningen ges ju därför att vargen har tagit en/ett ren/får, och så kan man ju inte dra alla renägare/fårägare över en kam och säga att dom vill utrota vargstammen,

Sen finns det i norge och finland vad jag vet rovdjurersättning.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.